Gå til innhold

Dere med sjømenn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

når dere hadde permisjon..fikk dere da overført pappas sine permisjon uker til dere selv?

For sjømenn tar jo ikke ut permisjon..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

går det an? sambo har tenkt å ta ut permisjonen sin i sommer han. lang sommerferie... bare så typisk at jeg har begynt i jobb igjen da

Skrevet

jeg bare lurer på om det går an..

for tviler på det er så lett for min sjømann å ta permisjon hehe..for han er kaptein og er ikke bare og bare å finne en som kan gå hans uker likssom

Skrevet

he he.. det var det da. min er skiftleder, så der tror jeg det skal gå bra

Skrevet

Min fikk ta ut perminsjonen sin han. Han er marineoffiser.

Skrevet

Det er jo strengt tatt ikke hans problem hvem som overtar de ukene han har permisjon. Det er arbeidsgivers problem, men det må da kunne gå av å få inn en vikar for dem også?

Han har krav på å få dem såvidt jeg vet.

Jeg er i prinsippet "sjøkvinne", dvs. jeg er på et skip, og jeg mønstret på den dagen jeg begynnte i firmaet.

Alle mine mannlige kolleger tar sin permisjon, og arbeidsgiver ordner seg på annet vis med vikarer.

Skrevet

Hei!

Vi fikk ikke overført pappas permisjon til meg. Arbeidsmiljøloven gjelder ikke på sjøen, de er unntatt den. Er sjømannsloven som gjelder. Hatt mindre hyggelige runder med trygdekontoret og rederiet begge gangene vi har fått barn, for jeg mener jeg trenger pappan hjemme de 6 ukene han har krav på, men det er visst ikke mulig. Min er Overstyrmann. De må ta ut permisjon når de er hjemme på fri, noe som er helt ubegripelig, men de får betalt disse ukene fra trygdekontoret.

Så i praksis har ikke sjømenn rett til pappaperm. Heller ikke rett til fri for å ta seg av syke barn. Derfor mister vi 10 sykedager i året. De som jobber på land har 10 dager hver....Er ganske forbanna på denne ordningen!

Har skrevet brev til ulike instanser i 2 år og ikke kommet noen vei. Får en utrolig mange dårlige svar tilbake. Er kjempefrustrert. Det er så utrolig urettferdig.

Skrevet

Glemte å nevne at om pappan velger å ta ut 6 uker likevel, mister han opparbeidet fritur hos rederiet, og dere mister ganske mye penger. Altså går han 6 uker uten inntekt. Det han får fra trygdekontoret er mindre enn han får i lønn.....

Skrevet

Mammamus. Er du sikker på at dette stemmer?

Sambo har tenkt å ta 6 uker perm og 4 av de skulle han ha vært på jobb. Vil det si at han da må bytte skift? Han går 4på og 4 av. Vi som tenkte at nå har han fri fra slutten av april til slutten av juli.

Skrevet

Det stemmer det som mammamus sier. Gikk samme runde som henne da vi fikk Lillegutt. Kan bli frustrert av mindre spør du meg. Synes at det er rart at sjømenn skal falle utenfor vanlige lover og regler når det gjelder permisjoner og sykedager..

Skrevet

da jeg har hatt permisjon og det har kommet til samboers sin tur til og ta pappaperm, har han tatt den når han er hjemme på fritur og fått betalt både fra Nav og lønn fra jobben.....Det var Nav som sa dette og da var det greit for oss - og ikke minst : hvis han ikke hadde tatt pappaperm så hadde jo 5 uker forsvunnet av min permisjon ( den hadde blitt kortere ) + at ved at vi fikk ekstra penger den måneden så jeg var likegodt hjemme den måneden jeg og..

Skrevet

Vi harnettop snakka med nav,og de sa at han kunne ta ut permisjon,han gjør det bare når han er hjemme.

Skrevet

jo han kan ta ut permisjon, men da mister han 100000kr!!! pga som ei overher sa..mister det han opptjener på fritur eller hva det var for noe..så han kommer IKKE til å ta 6 uker pga det..

Skrevet

det som er mest irriterende er han har en sønn fra før som er 3,5 år nå..og HUN fikk hans uker..når forandret de på de reglene da...URRETFERDIG synes jeg..

For nå er det visst ikke sånn lengre..

Skrevet

Vi søkte pappapermisjonen over på meg da vi først søkte om permisjon.

Dette gikk greit ihht en eller annen paragraf, men 3 venninner av meg- som var i akkurat samme situasjon som meg ( men annen kommune) - fikk avslag pga samme paragraf. Vi regnet på det, og vi hadde tapt så mye penger på at han skulle ha permisjon. Dette var vår argumentasjon + at han var jo hjemme halve året likevel, så han fikk jo mye tid med snuppa.

Når han er hjemme på fri, så er det fritid han allerede har opparbeidet seg. Skulle han tatt permisjon ville han ha begynt på jobb med x antall uker i minus - som han da ville skyldt firmaet. Ikke så lett å jobbe det inn igjen.

Vi fikk snuppa i aug 06, og vi fikk beskjed av noen i kommunen at vi måtte søke innen januar 07, for da skulle de stramme inn på regelverket. Vi hadde allerede søkt, så gikk greit for oss da. Hva som skjer neste gang får vi bare se når den tid kommer...

Men helt utrolig hvilken forskjellsbehandling det er da. Tenker ikke bare på sjømenn kontra landkrabber, men at vi var 4 stk med akkurat samme grunnlag/ bakgrunn - og i samme tidsperiode, fikk forskjellige svar...

Synes faktisk sjømenn burde få overføre permisjonen sin på grunnlag av at de jobber halve året, men skjønner jo at de må ha et regelverk - likevel... veldig firkantet, men de må vel være det for å hindre misbruk?

Skrevet

Nei nei. min samboer tok permisjon da han var hjemme, han fikk BÅDE penger fra nav og de pengene han hadde opptjent.

Nav sa omtrent dette : når permisjon ble tatt når han var hjemme på avspassering,vil han få permisjonspengen i tillegg til den opptjente lønnen fra rederiet. Fordi dette er lønn for opptjent fritid.

Den seneste pappa han hadde var i november 2006

Skrevet

men det kan godt hende at du må dele opp hans permisjon, hvis han ikke er så lenge som 5 uker hjemme

Skrevet

Er nok riktig som mammamus sier. Når vi fikk første for fem år siden fikk vi overført fars permisjon til meg, men siden har reglene blitt forandret. Når fikk fikk siste i 05 fikk vi ikke overført permisjonen. Dermed kan man se på de ukene som tapt. Veldig urettferdig!

Skrevet

lønnssystemet i offshore fungerer som følgende :

for hver dag man er ombord, skal du ha lønn for den dagen du har vært ombord + lønn for en fridag.

Det vil si: dersom sjømannen har vært ombord i 30 dager, vil han få automatisk lønn for 60 dager.

Derfor vil ikke permisjonspengene ha noe betydning for lønn fra rederi, dersom permisjone blir tatt i avspaserings perioden.

Skrevet

Enig med ¤:-)¤¤med tintin og tippy¤

Men mannen min sier at det ikke er lov å ha lønn og perm.penger på likt..

Skrevet

Vi har hatt det sånn to pappapermer, en sommeren 2005 og sist november 2006, det var NAV som fortalte oss dette. rart det skal være så forskjell fra kontor til kontor.

Skrevet

Det er fullt lovlig å motta lønn og permisjonspenger samtidig, men det som ikkje går er å jobbe samtidig som ein mottek perm.pengar. Derfor kan sjømenn motta pengar frå NAV samtidig som dei mottek lønn frå rederiet.

Når det gjeld overføring av perm, vart reglane endra i januar -07, slik at det no kun er mulig å overføre fars veker til mor ved fars sjukdom. Etter gamlereglane var det div. kriterier som ein måtte fylle for å kunne overføre permisjonen, og det var nok ganske ulik praksis frå kommune til kommune.

Skrevet

Da vi fikk sønnen vår i 05 fikk jeg overført hans uker til meg. Nå er dette ikke lov lengre. På NAV sa de at han derfor burde ta permisjonen mens han er hjemme på fri, dermed får han den vanlige lønnen sin+ utbetalt permisjonspengene. Dette gjør jo at det istede for ekstra fri for han, blir det litt mer penger i potten. Av den grunn tar jeg meg råd til noen ekstra uker permisjon UTEN lønn fra min arb.giver. "Lønnen" min blir det mannen min får utbetalt fra NAV. Dermed alt-i-alt blir jo noen hjemme med den lille noen uker ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...