Plutseliten :) Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Datteren min fyller 16 år snart,og skal begynne å øvelseskjøre. For å få gjøre det, må man nå ha gjennomført noe som heter trafikalt grunnkurs. Dette koster ca 3000,- Så begynner jo resten av førerkortet og utgifter opp mot 10-15000. Er det noen regler i forhold til dette når det gjelder deling av utgiftene med den andre forelder? Datteren min har ikke jobb,og dermed begrenset hva hun kan bidra med selv.. Noen erfaringer?
mamman88 Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Hei, nei foreldre har ingen plikt til å betale kjøreopplæring for barna. Dermed kan man heller ikke kreve å få noe dekket av den andre forelderen. Den obligatoriske opplæringen koster tilsammen, inkl oppkjøringen som er på ca 3000, 16400. I tillegg kommer evnt. kjøretimer på kjøreskole. Det er å anbefale å øvelseskjøre mye privat de 2 årene fra 16 til 18 år, og så underveis ta det obligatoriske. (Husk at for å øvelseskjøre må den som sitter på være over 25 år og ha hatt førerkort i 5 år sammenhengende)Det blir fort dyrt med kjøretimer.
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Jeg vet at en kan søke ang konfirmasjon men er usikker ang førekort, men har en lovdata her som går på dette. § 67. Fostringstilskot. Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkomande betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning. Også foreldre som bur saman med barnet, kan påleggjast å yte pengetilskot når dei forsømer fostringsplikta si etter § 66. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket. Til særlege utlegg så lenge underhaldsplikta varer, kan foreldra påleggjast å yte særtilskot. Det er eit vilkår at utlegga er rimelege og naudsynte og ikkje går inn under dei utgiftene som det løpande fostringstilskotet skal dekke. Krav om særtilskot må setjast fram innan eit år etter at dei særlege utlegga kom på. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om særtilskot. Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast. Tilskotet skal betalast frå og med den kalendermånaden kravet oppstår og ut den kalendermånaden vilkåra for tilskot fell bort. Ellers kan du ringe nav og evt adv. på nav lokalene for å høre ang dette.
liten og lettmett Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Som det sies, foreldre plikter ikke å betale lappen for sine barn. Om datteren din virkelig vil starte nå får hun bidra selv mener jeg. Få henne til å skaffe seg en liten jobb. Selv tok jeg lappen tidlig. Fikk penger til jul og bursdag jeg brukte, og så jobbet jeg annenhver helg. Mamma sponset litt innimellom når hun hadde råd. Dette er også måten jeg kommer til å gjøre det med mine barn når den tid kommer.
mamma til twins Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Det finnes nok ikke et regelverk som gir ungdom rett til å få førerkortet dekket av sine foreldre. Selv betalte jeg rubbel og bit selv da jeg var 18 år. Studielån kalles det visst. He he. Du kan jo velge selv om du vil støtte henne økonomisk, du kan også spørre barnefar om han er interessert, men noe utover det kan du ikke kreve.
ostekaka Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 Det er ingen regler du kan slå i bordet med om deling av utgifter om faren ikke ønsker å være med å betale. Du og han får snakke sammen om hvordan dere ønsker å gjøre det. Mange ulike løsninger her, ingen rette og ingen gale. Selv fikk jeg lappen, samboeren min fikk ikke lappen. Han har typisk holdning om at han fikset det selv, og det får også barna hans gjøre. Jeg har vel alltid tenkt at jeg kom til å sponse mine barn, fordi jeg selv ble sponset. Men vi er jo i en veldig ulik situajson fra meg og mine foreldre, vi bor i by og behovet er mindre. Vi har dårligere råd, vi har flere å sponse og dessuten er det jo blitt mye dyrere nå enn hva det var. Kan hun ikke spørre faren pent, slik vi alle har gjort? :-)
Gummelillan Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 Mine foreldre delte utgiften på søsteren min som kjørte opp da hun var 18. Selv kjørte jeg ikke opp før jeg var 25, men selv da tro mamma til med sin del av "gildet" ;-) På samme måte gjorde de det på utenlandsstudier etc. Ser for meg at når den dagen kommer at min eldste skal i gang med slikt, vil jeg ønske å hjelpe. Og forhåpentligvis vil også min eks ha den samme oppfatning. Noen plikt har vel ingen av oss, men synes det er greit å hjelpe.
FrøkenKnallkul Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 Du har ikke krav på ekstra bidrag fra far, men dersom dere har en god tone kan du jo diskutere saken med han. Forøvrig synes jeg at det må gå an å kreve at datteren din bruker sparepengene sine, evt. skaffer seg en jobb slik at hun iallefall kan betale deler av førerkortet selv! Det har hun nok bare godt av
Travelmor Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Man kan nok ikke kreve at barnefar spleiser på førerkortet. Det blir vel som alt annet "frivillig". De som er reale blir med og spleiser! Jeg vet at jeg må betale alt alene, dersom jeg skal dekke førerkort for mine særkullsbarn. Far ville ikke spleise på bunad til konfirmasjon en gang, selv om alle her vi bor alltid har bunad til konfirmasjon. Et must om man ikke skal skille seg ut. Dessverre kommer neste konfirmant samtidig med at eldste skal ha førerkort. Jeg har gitt beskjed til min datter om at det kan være lurt å sette av litt penger selv, i tilfelle jeg og min mann ikke har økonomi til å dekke både bunad og sertifikat samtidig.
mamman88 Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 **Angelica**har en vaske dott: Du sier man kan søke om å få dekket halvparten av utgifter til konfirmasjon av den andre forelderen, gjelder dette dåp også? Kan jeg kreve at far skal dekke litt av utg til dåp selvom far er uenig i at lille skal døpes og ikke ønsker å være tilstede selv?
alfaalfaalfaalfa Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men føler du deg virkelig komfortabel med det??? Er nok med på å skape store samarbeidsproblemer for dere i framtiden om du skal påtvinge ex'n din utgifter som han ideologisk ikke kan stå for! Om du mener at barnet bør døpes, bør du også betale for det. Rent moralsk sier det seg selv, men hva loven sier er noe annet...
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Hei. Jeg vil nok tro at det mulig faller under samme kategori. Jeg vet noen sammarbeider og betaler for sin familie ved slike tilsettninger, men de som evt ikke har noe kontakt pga div. må søke gjennom trygdekontoret. Jeg vet at det gjeldet konfirmasjon for jeg vet noen som har gjort det. Dåp er jo en tilsettning på likt nivå som konfirmasjon. Og du "jeglikeråværeanonym" regner med at du kanskje har barn siden du er på disse sidene, hvis ikke så er det ganske mye penger som går med til disse tilsettningene som dåp og konfirmasjon og bidraget er ikke for å dekke slike store ting som dette. Dette er uforuttsette store økonomiske utgifter som er naturlig for alle foreldre å måtte ut med da evt 1-2 ganger før fylt 18 år. Det er da naturlig at begge to skal kunne bidra til å gjøre disse 2 dagene trivelig for barnet, iallefall konfirmasjon. Fedre som overhode ikke vil hjelpe til, klarer jeg ikke annse å tenke noe serlig på barnet. Det er tross alt barnets dag, ikke foreldrene.
Gjest Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Ps, det vil si at du må søke (etter den store dagen?)(litt usikker) å legge med dokumenterte utgifter som er innenfor rimelige grenser. Snakk med trygdekontoret å hør med de hva som evt gjelder, men dette går på(tror jeg) at far/mor betaler bidrag, slik at de legger på økt trekk senere.
mamma til to.. Skrevet 16. januar 2008 #14 Skrevet 16. januar 2008 Jeg ville kanskje ikke kreve av far at han bidrar med betaling. Men lufte det for han og høre om han kan være med å betale. Kanskje ikke halve summen av det totale. Men i hvert fal deler av det. Jeg har ny mann og jeg tenker at dette er noe vi skal betale for våre barn uansett. Han kommer også til å bidra på sin stesønn sitt førerkort. Men, vi hadde jo satt pris på om faren til barnet ble med og betalte i hvert fall litt han og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå