Gå til innhold

Tverrleie - Snuing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lillegutt ligger i tverrleie. Han har ligget slik i 2-3 mnd nå. Etter som jeg forstår så mener de at det er stor fare for at han ikke snur seg eller forandrer stilling. Har fått beskjed om at de vil forsøke å snu han på sykehuset da. Jeg har lest litt om snuing og jeg har ikke lyst til det, jeg bekymrer meg litt over hva som kan skje. Jeg vet at om de ikke forsøker å snu han så må det bli keisersnitt, men på meg så virker keisersnitt "tryggere" enn den snuingen. Hvorfor er det slik at så mange sykehus har sluttet med det? Hvorfor vil de ikke gjøre det? Jeg vurderer å nekte på snuing, men samtidig er jeg usikker, fordi det å føde et barn er jo en helt spesiell og flott opplevelse. Jeg er bare usikker på faremomentene ved den snuingen. Jeg har lest mye om komplikasjoner i forbindelse med keisersnitt, og slik jeg ser det så innebærer keisersnitt litt mer fare for komplikasjoner på mine vegne, det med snuing er verre på barnets vegne? Kanskje jeg er litt forvirret her nå...

Takker for innspill :) !!!

Videoannonse
Annonse
Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Hei=)

I mine øyne er egentlig ikke snuing noe å være redd for. Var selv kjempeskeptisk før jeg skulle inn, men skjønte fort at de ikke tok noen sjanser. De gjennomfører ultralyd både før og etter, samt tar ctg-registrering og bruker doppleren ved behov. Etter snuingen får du hvis du er Rh-negativ en vaksine, i tilfelle noe av babyens blod blir blandet med ditt. Men det er bare en pre-caution. Babyens helse er altså godt ivaretatt, de overvåker det hele nøye.

Jeg skal ikke si at det var spesielt behagelig, men det var heller ikke så veldig vondt. For å si det sånn, tror ikke man har mindre vondt etter et keisersnitt... Så smertene var ikke noe problem for meg i det hele tatt, det som gikk skeis hos meg var at jeg fikk et blodtrykksfall midtveis i snuingen. Så den måtte dessverre avbrytes.

Så, snuingen er verdt et forsøk=) Hvis du underveis føler deg usikker eller ukomfortabel, så si i fra. Dette er jo ditt valg. Lykke til!!!

Skrevet

Tror du bør snakke grundig med legene dine... Og få forklart de forskjellige risikoene ved både keisersnitt (inkl langtids-konsekvenser) og snuing.....

Keisersnitt er faktisk et stort inngrep...

Skrevet

Takk for svar begge to :)

Jo, jeg er klar over at keisersnitt er et stort inngrep, jeg vil selvfølgelig unngå det. Jeg er sånn som leser og leser om alt som berører meg, så jeg har nok lest nok om komplikasjoner og risikoer i forbindelse med keisersnitt. problemet er jo at jeg også har lest om snuing, og jeg er rett og slett usikker på hva som er "best" av to onder... Det plager meg at legen jeg går til kommer fra utlandet, det er vandskelig å snakke med han. Jeg ringte til jordmor på føden, det var en god og oppløftende samtale, hun mente at det ville være lurt å prøve med snuing. Men når jeg spurte om komplikasjoner så sa hun ikke halvparten av det jeg har lest, jeg fikk heller ikke noe svar på hvorfor mange sykehus velger å ikke utføre snuing.

Er sikkert jeg som bekymrer meg for mye. Jeg håper enda sånn på at han snur seg av seg selv :)

Gjest venter_på_jenta_mi!*høygravid*
Skrevet

Dette er som om jeg skulle lest mitt eget innlegg :) Vi var inne til vendingsforsøk på mandag etter henvisning fra legen min. Verken jeg eller samboer var veldig begeistret for å gjøre dette etter vi hadde lest om det. Men vi trodde ikke vi hadde noen valg. Når vi kom dit og de drev med UL spurte jeg igjen om risikoen ved dette og legen sa da med en gang at dette var helt valgfritt å gjøre siden det var risiko ved dette og det kunne ende i haste keisersnitt. Vi ble kjempe letta og sa nei til å forsøke å snu henne. Vi ble samtidig satt opp på et planlagt keisersnitt neste onsdag(9 dager før termin). Dette valgte vi fordi vi føler dette er det tryggeste for babyen våres. Som jeg også har forstått er komlikasjoner med ks ang mor og ikke så mye baby. Med ett planlagt ks har vi alle mer kontroll og man kan fortsatt få en fin fødselsopplevelse.. Vi vill prøve å unngå all risiko for jenta vår så dette virket tryggest på alle måter for oss.. Lykke til!

Skrevet

Det er nok sånn at ks har størst konsekvenser for mor, særlig når man tenker på tiden etterpå... Men babyen kan jo også få litt pusteproblemer, fordi vannet i lungene ikke blir presset ut av dem som ved en vanlig fødsel, og de sier jo nå at det dermed kan (KAN) føre til en liten økt risiko for astma seinere. Med dette er jo ikke bevist, da...

Men dere har sikkert fått all mulig god info av lege og sykehus, og tatt valget ut fra det. Noen situasjoner, eks knuter eller unaturlige former ved livmoren, kan jo også øke sjansen for problemer under snuing.

Lykke til med fødselen deres!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...