jentebanden Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Var å kjøpte nytt sete til størstejenta i går, og "alle" sa at jeg måtte kjøpe sånt som jeg kunne ta av til å bli bare pute. Mannen i butikken sa at pute var på vei ut, det skulle ikke brukes lenger, og ville ikke bli godkjent sikring i fremtiden. Bransjen jobbet også med at det skulle være godkjent påkledning av barn i bil, ytterklær skulle ikke benyttes. Dette har de ikke gått ut med, for folk ville bli hysteriske. Mannen har jo egentlig rett da, det er ikke mulig å stramme selene nok med dresser, jakker og gensere, og selen sklir ned på skuldra til barnet, det har jeg selv erfart. I en evt. kollisjon ville barnet fyke fremover. Noe å tenke på? Jeg er alt for slurvete med sikringen selv av og til, men dette syns jeg faktisk var fornuftig! Bare så dere vet det!
Darth Vader Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Det er en regel jeg ikke kommer til å overholde. Syns jeg ser at jeg kler av meg selv og unga før jeg setter meg i bilen på morran når det er ti minus ute...
~sjiraff~ Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Litt lungebetennelse er da vel ikke å forakte? Dette med ytterklær må vel være tull? Det er da ikke noe problem å stramme selene selv om barnet har på ytterjakke eller dress?
jentebanden Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2008 Bilen må jo selvfølgelig være varm da. Selen gjør ikke samme nytten med masse klær mellom, og den slkir lett. Akkurat det har jeg faktisk klart å tenke ut helt selv også, så det tror jeg på. Har på minst mulig klær alle her når vi kjører bil. Nå høres jeg ut som en ekstrem sikkerhetsfrik, men det er veldig langt fra sannheten...
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Jeg tror det kommer en "skjerpings" på flere områder når det gjelder sikring av barn i bil i Norge. På ganske kort sikt!
Tonje og Litjklompen <3 Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har også opplevd at selene sklir ned og at jeg ikke får strammet til ordentlig på tjukk jakke. Jeg løste problemet med å starte bilen på forhånd, så bilen er passe varm til vi skal kjøre. Da slipper jeg å ha på han yttertøy i bilen.
EnMamma Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Dette sier også Trygg Trafikk, man skal ikke kle på barna for mye. Selene skal strammes så godt inntil kroppen som mulig, det går ikke med tykke vinterklær. Selv har jeg vurdert denne smarte(!) løsningen her når det gjelder påkledning: http://www.carseatponcho.com/instructions.html Og at pute er på vei ut er nok riktig, det gir ingen beskyttelse ved sidekollisjon. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Derfor bruker vi ullfleecedressen fra nøstebarn i bilen, da får vi strammet godt og hun er alltid god og varm :-)
Sivalur Skrevet 11. januar 2008 #9 Skrevet 11. januar 2008 Ok, så da varmer jeg opp bilen før vi går ut, og bærer han rett fra huset og inn i bilen i bare ullundertøy, genser og bukse, i minus 10 grader. Når vi så kommer frem til barnehagen er det et stykke å gå fra parkeringen og opp til barnehagen. Skal jeg da kle på dressen inni bilen? Blir jo utrolig tungvint dette... kle på han ute, i minus 10?? Jeg er opptatt av sikkerhet, men skjønner ikke helt hvordan dette skal gå rent praktisk...
Guttemamma til tusen :) Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 jeg åpner alltid jakka til både meg selv og poden når vi setter oss inn i bilen, slik at selen ligger langs brystet.. dette fikk vi beskjed om på svangerskapskurset! Det var ikke nødvendig å kle av barnet, men å åpne opp sånn at selen lå så nærme brystet som mulig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå