mammatilpia Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Er det noen som har barn (eller kjenner noen som har barn) i montessoribarnehage? Er dere fornøyd eller misfornøyd? Skal søke om barnehageplass, og lurer på om det er noe for datteren min på snart 2 år.
Lille L Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Jeg skal også søke inn min datter dit. Så da dytter jeg på tråden i håp om noen svar:-)
møkkamannensfrua Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 visste ikke at det finnes montessori barnehage i norge også.. håper at de lever opp til 'montessori'-standardene.. hehehe..
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Min lille går i Montessori bhg og vi er veldig fornøyd. Jeg var superskeptisk i begynnelsen, men ser nå at det hadde jeg absolutt ingen grunn til. Opplegget er unik, de får være med på alt, og de lærer utrolig mye, barnehagen er stille og rolig (helt uvirkelig at man nesten ikke hører barna når man kommer) De lærer barna alt mulig, de drikker av glass (selv de små på 1 år), og heller vann ut av en liten mugge, på egenhånd. De får bruke ordentlig service, henter spisebrikke selv, glass og asjett når de skal spise, sitter på små stoler o.l. De har alt i miniatyr der, som mini mopper, steder hvor de kan vaske speil med nal osv. De kler på seg selv, med hjelp selvfølgelig, men personalet har tid til å la de prøve selv, de leker med leker hvor de må tenke litt og hvor de utvikler finmotorikken, de er ute 2 ganger daglig. De legger opp til at barnehagen skal være så likt som et hjem som mulig, de får være med å vaske bordene og sånne ting som man ellers gjør hjemme. Hos oss sover de på lammeskinn inne på et rom alle sammen, det funker fantastisk, de er flinke til å skifte bleie, og de har spesielle tider de setter av hver dag til kun ditt barn, altså alle har en av de ansatte helt for seg selv en time eller noe hver dag, hvor de jobber (de kaller lek for jobb fordi de arbeider med en ting) med ting som kan utvikle det barnet montorisk, og de gjør det etter hvor barnet er, utviklingsmessig. Lekene der er fabelaktig altså. De er på tur en gang i uken:) Kort fortalt så får de gjøre alt selv, de får hjelp når de trenger det men de får lov å prøve, de ansatte har gode rutiner og er flinke til å obervere barna(de fleste er utdannet førskolelærere og videreutdannet innen montesorri pedagogikken). De lærer ekstremt mye, de ansatta har god tid til de små Dårlig fortalt men jeg håper dere skjønner
Lille L Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Det høres jo bare supert ut:-) Var det vanskelig og få plass?
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Nå vet ikke jeg hvilken montessori bhg dere har tenkt til å søke på da, men i vår er det ganske vanskelig å få plass, men samboeren min jobber i firmaet som bhg "hører" til så vi fikk plass med en gang:) Er det den på Blinderen du skal søke på, forskningsparken? Vet ikke hvor mange det finnes i Oslo jeg, hvis det er Oslo dere skal søke i da:)
Lille L Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Heeei. Ja det er på Blindern jeg tenkte meg! Men jeg har ringt og snakket med dem og da ville de at jeg skulle sende dem et brev om hvorfor jeg ville at dattern min skulle gå der og hva jeg viste om montessori pedagogikken(er det sånn det skrives??) Og i tilleg sende sånn søknad til oslo komune.. Måtte dere også gjøre det eller?
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Nei det måtte vi ikke, men det er fordi det er en bedrifts bhg og samboeren min jobber i den bedriften og fikk derfor bhg plass. Vi måtte søke som normalt da, men det var bare å fylle ut et skjema:) Syntes det hørtes litt rart ut, kan jeg spørre om du husket hvem du snakket med? Var hun svensk? Skal jeg høre litt for deg?
Lille L Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Hm, nei det var en mann jeg snakket med. Syntes det var ganske så rart at jeg måtte lix skrive et langt brev til dem om hvorfor jeg ville at leyla skulle gå der. Men må jeg så må jeg:P For jeg har lest masse på nett om denne bhg og det høres jo helt supert ut. Men kunne du ha gjort med en tjeneste? Neste gang du er der, kunne du ha spurt litt sånn om hvordan man skal søke dit? Om man skal bare sende en vanelig søknad el om jeg må skrive det brevet også.. Mange takk hvis du gidder:-)
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 Skal spørre jeg, ikke noe problem:D Skal rope på deg når jeg har spurt jeg:D Ordner seg sikket:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå