Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Bare en god huskeregel på når man skal bruke "da" og "når"...
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Ja, og så kan man huske på at DA er fortid, og NÅ er nåtid og framtid. Enkel og grei rettskrivingsregel, det der, på linje med "alltid komma foran men", og "alltid to l'er i alltid og aldri to l'er i aldri"... Når det gjelder DA og NÅR, så vet jeg det brukes nærmest omhverandre i en del dialekter, og derfor er dette ofte vanskelig å få "rett", kanskje spesielt på et nettforum som dette, der man ikke tar rettskriving så "høytidelig". :-)
FrøkenSprøken Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Er dette virkelig den språktabben som plager deg mest her inne? *hihi* Må si det er andre ting jeg henger meg opp i. Prøver å ikke si noe da... Dette er faktisk på vei ut av språket vårt, og de fleste sier nå "når mini var liten..." "når vi var på butikken..." Ikke en gang foreleseren min i norsk er helt stødig på da og når.
petite fleur Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Og hvis du kan sette ordet "eneste" bak når du skal bruke hvert/vært, så skrives det med hv. For eksempel "Lisa går til skolen hver (eneste) dag" altså hver, ikke vær ;-)
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Hvordan..... Det må være ordet som misbrukes oftest her inne. "Hvordan kjole skal jeg ha på meg?" Aiaiaiai Og fordi....
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Også en ting til: Om året som var, pr dato gjelder dette for året 2007: Det heter I FJOR, ikke fjord. Fjord er sånne som de har så mange av på Vestlandet, det, med masse vann i, og som man må snirkle seg rundt, inn og ut av viker for å komme rundt med bil. Eller man tar ferja, selvsagt, over fjorden. :-)
FrøkenSprøken Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Hihihi... Ser at det er flere som får mark her inne til tider. Det som plager meg mest er rett og slett orddelingen! Blir tullete! "Når vi var på ferie i fjord, kjøpte vi en stasjons vogn, for det var så trangt og sitte i den forige. Hvordan bil har dere da?" Aaaaaargh!
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2008 Ahhrrrg.... ja det er EN DEL gramatiske feil jeg irriterer meg over, men kommenterer det aldri. Nå måtte jeg bare komme med en snill påminnelse, for dette med da/når blir stokket om enannen her inne slik at det høres helt teit ut. Puh... Ikke enkelt å være lærer i permisjon... ;o)
FrøkenSprøken Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Glemte en: "... og den har vi brukt vært år siden, for mannen er så stor romma at det blir trangt og sitte bak i."
Monajenten Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 Du lille Frøken Rettskriving, det heter GRAMMATISKE feil, og ikke gramatiske feil;-)
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2008 Hei!!! DET er trykkleif, frøken Dings ) Det kan man se gjennom fingrene med, men sånt som dette "Men da slimproppen har gått skal man helst holde seg unna vann, til man skal føde da." kan man bli litt frustrert over. Blir ikke du det?
Loglady Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Stokking av de og dem er også en gjenganger.
Monajenten Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 Hihihi joda, jeg blir irritert over en del skrivefeil, for det er MANGE av dem her inne. Syns likevel den verste er den med "hvordan brudekjole hadde dere, hvordan farge har dere på huset, hvordan by bor dere i" osv osv osv. Men jeg MÅTTE bare pirke litt på deg:-p *kverulerende*
FrøkenSprøken Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Ja, også DEMS! "Bilen dems hvar sååå fin!" Får fnatt! (For en deilig tråd! Føler at jeg får løst opp i musklaturen og greier her jeg sitter...)
beibiboom Skrevet 10. januar 2008 #15 Skrevet 10. januar 2008 nå ler jeg HØYT her jeg sitter alene foran pc'en:-) har tenkt at jeg må skjerpe meg, har jo fått skikkelig lærerhumor, he he... men er tydeligvis ikke alene;)
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 10. januar 2008 Jah, hva er DET for noe da??? "Hvar"???? Har sett det flere ganger. Dette med hvordan bil har dere, hvordan brudekjole osv tror jeg er helst østlendinger som skriver. Vet ikke hvorfor, men...
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Godt det er flere som irriterer seg i stillhet. Jammen er det bra vi gjør det i stillhet, ellers hadde det ikke vært noe annet en rettskrivningstråder innpå her! Jeg syns de værste er orddelingsfeil! Ellers er det mange som sliter med og/å. Og denne "hvordan bil har dere", DEN skremmer meg faktisk litt.. Hender jeg selv dropper stor bokstav, spesiellt hvis jeg bare skriver med en hånd! Og så har det vel kommet et innlegg eller to på dialekt )
Loglady Skrevet 10. januar 2008 #18 Skrevet 10. januar 2008 Denne har nok en dialektopprinnelse, men: "Hva tid legger dere barna?" "Hvor tid begynner dere med grøt?". Regner med at det er Finnmarkinger som står bak. "Ka ti?".
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 10. januar 2008 #19 Skrevet 10. januar 2008 NÅ må jeg bare le av meg selv her.. HEHE.. Værst!! Jeg retter: Jeg syns det verste er orddelingsfeil!
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #20 Skrevet 10. januar 2008 Det som virkelig plager meg, er at jeg merker jeg blir påvirket... Begynner å tvile på hva som er riktig selv til slutt.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 10. januar 2008 #21 Skrevet 10. januar 2008 dumt at dere sitter og irriterer dere over sånt.... kan jo være flere grunner til at folk ikke staver riktig, men budskapet kommer jo frem. selv er jeg svens, har bodd i norged e siste 8 årene, og har helt sikkert mange stavefeil, føles litt kjipt at så mange sitter og irriterer seg over at jeg staver feil.
petite fleur Skrevet 10. januar 2008 #22 Skrevet 10. januar 2008 Ja, tror også det er et østlandsfenomen, i likhet med "når tid". "Når tid begynne med grøt?" Har bodd på østlandet i mange år, og det er mange som sier det i dagligtalen;-) Siden vi nå er i gang....må bare si en ting til! Det skrives verre/ verst, ikke værre/ værst! ;-) Ok, da er jeg ferdig... Hilsen enda en lærer i permisjon;-)
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #23 Skrevet 10. januar 2008 Med så mange lærere "på tråden", så kan jeg kanskje få spørre om noe: Bruken av fordi ( for det). "Jeg gjør det for det." Det er vel dårlig norsk?
selfangerkjerringa Skrevet 10. januar 2008 #24 Skrevet 10. januar 2008 Vi gjennomgikk faktisk dette i klassen idag. Det er da ærlig talt ikke så vanskelig? Når ungdomsskoleelever greier det, skulle en tro at voksne folk greier det hihi
(0_o) Skrevet 10. januar 2008 #25 Skrevet 10. januar 2008 Tjihi, ser det er en del skriveleifer inne på denne tråden her også ;o) Nå er jo jeg helt ekstrem når det gjelder sånne ting. Det er særlig orddelingsfeil som irriterer meg. Jeg blir faktisk forbanna!! Kjenner inni meg at jeg blir helt opprørt hver gang jeg ser at noen har skrevet hjemme kino, kjempe stor, kylling vinger, barne vogn, stasjons vogn og så videre... Man HØRER jo hvordan det skrives hvis man prøver å si det høyt! Æsj... Jeg HATER orddelingsfeil...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå