Gå til innhold

Dagmamma, kan jeg kreve å se sykemelding??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun var MASSE syk før jul. Men gikk greit for oss. Vi hadde noen dager av "sykt barn" igjen.

Men nå er det nye året kommer og hun starter på samme viset.

Var vekke 2dager pga oppussing (vi fikk beskjed 2januar, mini skulle egentlig begynne 3jan.)

Så har hun nå vært syk 3dager av denne uken, og jeg ringte i ste for å høre hvordan det blir i morgen.

Joda, da var hun hos legen og hun kom ikke til å klare å gå på jobb.

Jeg er så deppa. Vi føler vi burde bruke disse "sykt barn" dagene på SYKT BARN, og ikke en sutrete dagmamma.

Kan jeg evt kreve og se sykemeldingen?

Kan jeg evt kreve penger tilbake om hun er lenge sykemeldt?

Vi må jo i så tilfette ta permisjon fra jobb eller finne noen andre for den perioden hun er sykemeldt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå gjetter jeg litt her, men kanskje noen tips...

Er hun selvstendig næringsdrivende? Altså, er virksomheten hennes registrert i Brønnøysundreg? Hvis hun driver et enkeltmannsforetak har hun ikke krav på sykepenger i alle fall, så det er jo mulig dere kan få tilbake noen penger de dagene hun har vært syk. Kommer antagelig an på hvilken avtale dere har gjort med henne ang. lønn.

Vet ikke om du kan kreve å se sykmeldingen, men det skader jo ikke å spørre. Vet ikke om du regnes som arbeidsgiveren hennes, eller en kunde? Som arbeidsgiver har du jo visse rettigheter...

Trasig situasjon i alle fall...

Skrevet

en av grunnene til at jeg nå går hjemme med barna ja...

vet ikke hvilke rettigheter du har, men hva sier kontrakta deres? er jo vanlig å ha med at feks dagene der dagmamma selv sier hun ikke kan passe er uten betaling og der dere holder barnet tilbake skal betales.

spør henne rett ut eller evt ta en hvit og be om dokumentasjon fordi 'sjefen din treenger det'.

vedvarer det så ville jeg kvitta meg med henne. er uholdbart med sånne personer

Skrevet

Hun er registrert ja.

Men vi har vært så dumme å skrive under på " 5500,- den 1 hver måned selv om det er ferie og sykdom."

Er vi helt ute å kjøre eller?

Blææææ..... Hun koster oss dyrt!

Har sakt henne opp....men frykter hun skal drive samme visa frem til oppsigelsesdatoen. Hun har jo fått pengene og oppsigelsen. Så hvorfor skulle hun ikke bare kunne sykemelde seg?!?!

Skrevet

Er ho dagmamma i deres hjem? ellers antar jeg du ikke kan forlange å se sykemelding.

Jeg har selv jobbet i mange år som dagmamma og kjenner derfor mange andre som også har gjort det eller gjør det, og det er ikke vanlig å betale Dagmamma når ho ikke kan jobbe. Ihvertfall ikke hvis ho er i sitt eget hjem.

Som dagmamma må man ta forsikring for å få sykepenger, aldri vært borti noen som får penger av foreldrene.

Standar kontrakten er vel at foreldrene skal betale når barnet er hjemme grunnet sykdom eller annet.

Og dagmamman skal trekkes i lønn de dagene hun ikke kan jobbe.

Jeg ville nok begynt å se meg om etter noen andre hvis ho er mye borte fra jobb. Sykt barn dagene blir jo fort brukt opp.

Klart er jo veldig lett for dagmamman å si at ho er syk eller annet hvis ho alikevel får lønn, når man taper penger er man litt bedre til å å gjøre jobben tror jeg.

Skrevet

Jeg hadde krevd penger for alle sykedager så blir hun nok fort frisk. Er hun svart eller hvit dagmamma?

Skrevet

Hun er hvit.

Men vi har som jeg skrev litt lengre opp skrevet under på "5500,- den 1hver måned uansett ferie eller sykdom."

Tror vi har bæsja så det holder på leggen nå ja!

Hoff... blir så fortvila!!!!!!

Skrevet

Bare et lite tips hvis dere skaffer ny dagmamma, ta etterskudd betaling, eventuelt halv før halvt etter.

Og ikke skriv kontrakt på at dere betaler ved dagmammas sykdom.

Ferie er jo greit nok.

( Jeg tok også betalt i ferien 3 uker , men så fikk foreldrene et valg da enten en sum 11 mnd i året eller en litt lavere sum 12 ganger i året. Slik at det endte på samme alikevel. For dagmammar tjener jo ikke opp feriepenger.)

Men ikke godta å betale for når dagmamma er syk eller borte av annen grunn.

Skrevet

Dette står i kontrakten.

"fast pris pr.mnd. inkl fridager/sykdom."

Men det gjelder begge parter? Eller kan jeg være kip å si at jeg trodde det gjaldt min oss og ikke henne??

Skrevet

Ingen flere??

Setter stor pris på dere som har svart.

Vi er temmelig fortvila nå!!

Skrevet

Det du skriver der hadde jeg faktisk tenkt automatisk at kun gjalt hvis gutten deres hadde fri eller var syk. Det er jo normalt at man betaler de dagene, men ikke motsatt.

Skrevet

Men står det i noe lov eller noe?

Tenker bare vist hun sier "jeg mente det gjaldt begge to jeg."

så står vi jo bare med to meninger!

Skrevet

Nei, dette er vel ikke lovfestet på noen måte, det er kontrakten som gjelder.

Men har du spurt i det hele tatt om å få refundert pengene for de dagene hun har vært borte da?

Du skal da hvertfall ikke betale en krone for de dagene hun tar seg fri til oppussing.

Synd du allerede har betalt.

Skrevet

Er nok ikke noen lov på det, og dere har skrevet kontrakt som lyder slik så kan det være vanskelig å komme noen vei med det desverre.

Og hvis dere har betalt henne på forskudd så er det nok ikke lett å få pengene tilbake.

Blir jo ord mot ord.

Men spør etter sykemeldinga dere, ho må jo bevise at ho faktisk har en hvis ho har tatt penger for å jobbe de dagene.

Jeg hadde ihvertfall forlangt bevis for at ho ikke kan jobbe sånn som sitvasjonen er. Hadde dere ikke betalt ho for sykedager hadde det vært andeledes.

Håper at dere ikke har mer en en mnd oppsigelse ihvertfall.

Men har dere mer så kan dere jo karnsje trekke pengene fra neste betaling.

Skrevet

Nei,vi har ikke sakt noe enda. Men vi får ikke tak i henne på tlf så vet ikke...

Men skal prøve å ringe henne i morgen å høre da.

Håper bare ikke hun er sykemeldt hele neste uke eller noe....

Hoff...

Blir bare ord mot ord.

Jjaja....

Skrevet

Vi har sakt henne opp, og har bare 1måneds oppsigelse.

Så er bare 5500,- som gikk i vasken med store byrder! ;)

Jaja... må prøve å løse dette med henne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...