Gå til innhold

jeg har en oppgave på skolen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

og jeg skal komme med eksempler på noe som er urnorsk.....men kommer ikke på noe???

Flagget kanskje???

Noen som gidder å hjelpe meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

brudeferden i Hardanger eller hva bildet heter:)

Ellers tenker jeg på: bunad, det norske flagget, Eidsvoll

Skrevet

Noe urnorsk, hmm... Hva med jul? Å feire jôl er urnorsk! Ved vintersolverv feiret de i vikingtiden jôl, og da var det mange tradisjoner ang. det å brygge masse skikkelig godt øl! Derav juleøl, og kanskje ogs vår tradisjoner med julebord. Leste noe om dette før jul, men dersom du googler litt så finner du sikkert mer!

Skrevet

den norske naturen er det sikkert masse å skrive om. eller så var bunader er kanonbra tips. det tror jeg er er en del å skrive om! eller lusekofte:P eller folkedans/musikk. budeier kanskje:)

Skrevet

Gå på tur er urnorsk. Er mange utlendinger som lurer på dette : At vi går til et sted, for å snu å gå hjem igjen.

Skrevet

Ostehøvel

Lutefisk (?)

Å rømme fra hjemmets deilige luksus i påska for å bo trangt og nøkternt på hytte (hyttelivet)

Skrevet

Feiringen av 17.mai, barnetog osv.

Selbuvotter

Helga starter fredag kl 14.... ;-)

Helgefylla

Russetid

Stavkirker

Hardingfela

Jumboplass i Grand Prix, hahaha!

Av mat; smalahove, lutefisk, brunost, fårikål.... (karsk)

Noe er kanskje mer særnorsk enn urnorsk, men....

Skrevet

Melk og nybakt brød med brunost er veldig norskt :-D

Skrevet

måten gårdene står på, de står nesten i en sirkel, det kommer av at fra vikingetida så hadde de gjerder der det nå er åpenrom for å hindre uvedkommede til å komme inn på gården å stjele og herje. og selvfølgelig som ly for vind og vær,og fortsatt gjør vi det på den måten:p

Skrevet

Jeg skrev en lignende oppgave om det norske folket -om solidariteten og samholdet, dugnadsånden og det å komme sammen når man virkelig trenger det -i forbindelse med å bli et selvstendig land uavhengi av danmark og sverige. Om bøndene som tok til geværer og høygafler for å forvare oss i mot svenskenes overtallige forsvar bl.a. Skikkelig gutta på skauen-aktig. Om å være små, men alikevel gjøre det man kunne for å forvare "lille" Norge, hehe. Det tok helt av, men jeg fikk en 6'er, da -tror historielæreren min falt for nasjonalfølelsen og patriotismen i oppgaven. Skikkelig 17.mai, hehe!

Lykke til!

Skrevet

Vikinger, vikingskip, stavkirker, gårder, Nidarosdommen, budeier, runer, norrønt språk.

Skrevet

Bunad er egentlig en tysk drakt som vi i Norge har adoptert og gjort våres. Og sånn er det med så mye vi har her i landet. Bådet folket og vår kultur har blitt påviket fra "utlandet".

I oppgaven ville jeg heller skrevet litt om dette, -at det er kanskje ikke noe som er urnorsk. Vi er i en evig påvirkning med resten av verden. Tenk på vikingenes reiser ut i Europa og videre, unionstider med Danmark og Sverige, påvirkning fra USA etter 2. verdenskrig mm.

Du nevner ikke hvilket fag denne oppgaven er i, kanskje det er lettere å hjelpe deg om vi vet litt mer.

Skrevet

Folklore... Stavkirker, stev, norsk gammal bygdekultur, det finnes jo MYE på det området. Kan dere velge fritt selv, eller må dere holde dere innenfor et tema?

Skrevet

Skrev selv en oppgave om stavkirker en gang. Veldig mye bra materiale på nettet og biblioteket om det temaet.

Skrevet

Troll, Flåklypa Grand Prix, Alf Prøysen

Skrevet

Brunost :-D Det har de ingen andre steder i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...