to søte små Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 og jeg skal komme med eksempler på noe som er urnorsk.....men kommer ikke på noe??? Flagget kanskje??? Noen som gidder å hjelpe meg???
Axus' girlfriend Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 brudeferden i Hardanger eller hva bildet heter:) Ellers tenker jeg på: bunad, det norske flagget, Eidsvoll
Tweak Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Noe urnorsk, hmm... Hva med jul? Å feire jôl er urnorsk! Ved vintersolverv feiret de i vikingtiden jôl, og da var det mange tradisjoner ang. det å brygge masse skikkelig godt øl! Derav juleøl, og kanskje ogs vår tradisjoner med julebord. Leste noe om dette før jul, men dersom du googler litt så finner du sikkert mer!
tingeling87 Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 den norske naturen er det sikkert masse å skrive om. eller så var bunader er kanonbra tips. det tror jeg er er en del å skrive om! eller lusekofte:P eller folkedans/musikk. budeier kanskje:)
Tante Bassa Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Gå på tur er urnorsk. Er mange utlendinger som lurer på dette : At vi går til et sted, for å snu å gå hjem igjen.
Galskapens overhode Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Ostehøvel Lutefisk (?) Å rømme fra hjemmets deilige luksus i påska for å bo trangt og nøkternt på hytte (hyttelivet)
Sjokoladebananer Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Feiringen av 17.mai, barnetog osv. Selbuvotter Helga starter fredag kl 14.... ;-) Helgefylla Russetid Stavkirker Hardingfela Jumboplass i Grand Prix, hahaha! Av mat; smalahove, lutefisk, brunost, fårikål.... (karsk) Noe er kanskje mer særnorsk enn urnorsk, men....
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Melk og nybakt brød med brunost er veldig norskt :-D
signaturen Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 måten gårdene står på, de står nesten i en sirkel, det kommer av at fra vikingetida så hadde de gjerder der det nå er åpenrom for å hindre uvedkommede til å komme inn på gården å stjele og herje. og selvfølgelig som ly for vind og vær,og fortsatt gjør vi det på den måten:p
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 11. januar 2008 #15 Skrevet 11. januar 2008 Jeg skrev en lignende oppgave om det norske folket -om solidariteten og samholdet, dugnadsånden og det å komme sammen når man virkelig trenger det -i forbindelse med å bli et selvstendig land uavhengi av danmark og sverige. Om bøndene som tok til geværer og høygafler for å forvare oss i mot svenskenes overtallige forsvar bl.a. Skikkelig gutta på skauen-aktig. Om å være små, men alikevel gjøre det man kunne for å forvare "lille" Norge, hehe. Det tok helt av, men jeg fikk en 6'er, da -tror historielæreren min falt for nasjonalfølelsen og patriotismen i oppgaven. Skikkelig 17.mai, hehe! Lykke til!
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #16 Skrevet 11. januar 2008 Vikinger, vikingskip, stavkirker, gårder, Nidarosdommen, budeier, runer, norrønt språk.
Ladybird82 Skrevet 11. januar 2008 #17 Skrevet 11. januar 2008 Bunad er egentlig en tysk drakt som vi i Norge har adoptert og gjort våres. Og sånn er det med så mye vi har her i landet. Bådet folket og vår kultur har blitt påviket fra "utlandet". I oppgaven ville jeg heller skrevet litt om dette, -at det er kanskje ikke noe som er urnorsk. Vi er i en evig påvirkning med resten av verden. Tenk på vikingenes reiser ut i Europa og videre, unionstider med Danmark og Sverige, påvirkning fra USA etter 2. verdenskrig mm. Du nevner ikke hvilket fag denne oppgaven er i, kanskje det er lettere å hjelpe deg om vi vet litt mer.
Gjest Skrevet 11. januar 2008 #18 Skrevet 11. januar 2008 Folklore... Stavkirker, stev, norsk gammal bygdekultur, det finnes jo MYE på det området. Kan dere velge fritt selv, eller må dere holde dere innenfor et tema?
Icedancer Skrevet 11. januar 2008 #19 Skrevet 11. januar 2008 Skrev selv en oppgave om stavkirker en gang. Veldig mye bra materiale på nettet og biblioteket om det temaet.
Sjokoladebananer Skrevet 11. januar 2008 #20 Skrevet 11. januar 2008 Troll, Flåklypa Grand Prix, Alf Prøysen
mamiladi Skrevet 11. januar 2008 #22 Skrevet 11. januar 2008 Brunost :-D Det har de ingen andre steder i verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå