Babyfacepsycho Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Lurer på hvordan loven er på det i sverige. Broren til kona til min bror kommer fra england, og der bruker dem jo forovervendte, så dem ville bruke det når dem reiser på besøk i sverige også. Men jeg mener og huske at loven sier 15 kilo i sverige? Stemmer dette? Og hvor kan jeg lese om dette på nettet? Dem har en sønn som er 1 år og 5 mnd når dem kommer over. Så jeg vil jo råde dem til og leie et bakovervendt isteden for et forovervendt.
Trulte Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Tror egnetlig man annbefaller å sitte bakovervendt til man er 3 år. Men det går jo ikke i hvertfall ikke med di bilene jeg har hatt. minste jenta mi er 22 mnd å sitter fortsatt bakovervendt, men vi må nok snart snu sete, blir trangt med beina.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Vektgrensen i Norge er 9kg, vektgrensen i sverige er 15kg..
Babyfacepsycho Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2008 Ja det er det jeg mener det er også. Men hvor kan jeg lese om dette? Det er loven som sier det? Ikke sant? Finner det ikke noe sted på nettet.
Mamma med to søte små Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Vektgrensen er 9 kg både i Sverige og Norge fortalte selgerene som selger Britax til meg. Men i Sverige har de kommet noen hakk lenger enn oss, så der snur de ikke barna før de er 15 kg. (De fleste ihvertfall)... Har prøvt å søke litt på vti.se sine sider og britax sine svenske sider, mne klarer ikke å finne noe link til deg desverre.
mayaya Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Finnes ikke det noe som trygg trafikk el no i Sverige da? Har du prøvd å gå gjennom naf sine sider? De har jo svensk søsterorganisasjon. Mener også det er høyere der ja.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Jeg prøvde å finne noen lenker til deg, men fant ikke noe lovverk. Bare anbefalninger om bakovervendt så lenge som praktisk mulig, helst 4-5år! På svenske sider altså.. Men jeg VET med sikkerhet, at når du kjøper bilsete i sverige, slik kombisete. Så får man ikke med festeanordning til framovervendt sete med 5-punktsele. De setene skal nemlig benyttes med bilens sele fra 15kg, og dermed skal man ikke ha bruk for forovervendt festeanordning på dem. En venninne kjøpte setet der, derfor vet jeg det..
*Joa* Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Trulte: Det er ikke farlig å sitte trangt med beina. Det er værre å snu setet!
Babyfacepsycho Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 10. januar 2008 Ok. For når vi kjøpte setet vårt så sa han 15. Kjøpte det i sverige da. Men hadde vært bra og hatt noe og vise til. Siden dem er fra england og der brukes det forovervendt, så det er liksom det dem har lært. Ikke så enkelt og lære dem noe annet sånn rett opp og ned, men hvis loven sier 15 så er det jo lettere og overtyge dem og bruke bakovervendt mener jeg. =)
rødhette* Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Vårt sete, kjøpt i Sverige, kan da settes forovervendt om vi skulle ønske det. Det er fra 9 kg.....
Kirsebæra Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Det er lett å gipse bena til ett barn, verre med nakken og ryggen.....dette sto på en plakat en plass i oslo på en babybutikk....rett som det er....
Mamma med to søte små Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har søkt på både vti.se og ntf.se sine sider, men finner ikke noe om hva som er lov, kun hva som er anbefalt. Så jeg sendte de en mail for å høre. Og du som skriver at vennina de ikke fikk med noe som hun skulle fetse stolen fremovervendt med i Sverige. Er jo fordi at det ikke finnes noe seler eller støttebein som du fester med når du har stolen fremovenvendt. Kun bilens belter.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Vel, det var en kombistol. Altså kan den brukes begge veier. Men når man skal feste den framovervendt, så skal man bruke to fester som henger på setet. Mitt sete (kjøpt i Norge) har disse festene, hennes sete (kjøpt i Sverige) har ikke disse. Hun fikk vite at det var fordi hun ikke skulle få bruk for dem, da man ikke skulle snu barna før 15kg og at hun da skulle bruke bilens sele! Skjønner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå