Gå til innhold

Ang barnevernet... Håper noen har erfaring....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper det er noen her som har erfaring ang barnevernet. Vi har nemlig blitt meldt til de i dag av helsestasjon. Dette er ikke pga omsorg, men at vi har sagt nei til utredning av en lege vi ikke kom overens med overhodet. Valgte da fastlegen vår i steden så vi har jo ikke unlatt å følge opp barnet. Og ettersom jeg skjønner er de nødt til å melde ettersom barnelegen sier dette. Virker ikke som de har lov til å være nøytrale i en sak, men at de må si det barnelegen sier at de skal si.

Lurer på hva vi kan gjøre og har krav på som foreldre. Kan vi velge sykehus? Lege? Må vi velge en barnelege eller blir det det samme med vanlig lege?

Vil veldig gjerne høre fra noen som har vært borti barneværnet:)

Veldig takknemlig for svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Det de gjør når de får bekymringsmelding er å undersøke innholdet og opplysningene fra helsestasjon. Jeg vet jo ikke hva innholdet i meldingen er, men hvis det er pga at dere ikke ønsket å følge opp kontroll hos lege og dere har gjort dette hos annen lege er det nok ikke grunn til bekymring. Men barneveret må være trygge på at dere følger nødvendige undersøkelser som er viktig for barnets helse og trygghet. Hvis jeg var deg ville jeg ringt til barnevernet på mandag og sagt at helsestasjon har sendt bekymring og at dere ønsker en samtale om hva dere har gjort i forhold til undersøkelser for barnet deres. Når dere blir innkalt til samtale kan dere ha med dere dokumenter fra den fastlegen. Barneverntjenesten ønsker å oppklare dette sammen med dere og de kommer til å innhente nødvendige opplysninger fra andre instanser. Som feks fastlegen deres. Og hvis det er som du skriver at dere har fulgt opp barnet deres der får barneverntjenesten dette dokumentert.

Skrevet

Saken er denne: Hun er dysmatur og født mindre enn andre, 45 cm, hu har til nå ikke tatt igjen de andre men fulgt samme kurve som andre, altså like skrå opppover, vi var hos barnelege i fjor og ble enige om at vi skulle ta en prat vi foreldrene og svare ja eller nei om ekstra oppfølging. Så da skulle vi kun gå en gang i året på helsestasjon. Vi ble enige om nei og at slutt høyden på 156 var greit for oss.

Plutselig i år fikk vi brev med innkalling til samme lege og jeg synes ikek han var noe særlig, ville ikke høre på hva jeg mente å sa i d hele tatt. Så vi avbestilte. Bestilte samme dag time hos fastlegen for å utelukke at det kunne være andre sykdommer, men som han sa ingen grunn til å utrede så lenge hun ikke har noen som helst tegn på sykdom eller at streken på veksten retter seg ut. Da meldte helsestasjon med beskjed fra han til barnevernet.

Synes hele greiene er veldig merkelig, virker som han første legen bare har bestemt seg på en måte, selv om han ikke har sett jente på 1 år og 4 mnd.

Veldig takknemlig for svar:)

Skrevet

Hei !

Jeg jobber selv som sbh. i barnevernet. I forhold til at helsestasjonen har sendt melding vil barneverntjenesten vurdere meldingen som kommer inn. For meg virker det som at ikke alle instansene i deres sak er/ har vært samkjørte. For meg virker det som om at dere har " sikret at barnet deres får nødvendig helsehjelp " som bv.tj vil være opptatt av.

Møt opp til barneverntjenesten med et åpent sinn og slike saker blir som regel raskt sjekket ut når bv.tj får innhentet den dokumentasjonen de trenger. Med dette tenker jeg de instanser som kan si noe om deres barns helse og at dette er fulgt opp av andre. Husk at i følge bv.tj loven skal en undersøkelse ikke gjøres mer omfattende en det som er nødvendig. Med dette menes det at det er meldingens innhold som skal undersøkes og ikke hele omsorgssituasjonene til barnet. I deres tilfelle blir det som nevnt over hvorvidt dere har følgt opp barnet tilstrekkelig utfra den fysiske helsen.

Dere som foreldre har også alltid rett til å be om en " second opinion " fra en annen lege som jeg tenker dere har gjort hos fastlegen. Men det er viktig at fastlegen har den nødvendige kompetansen til å vurdere dette. Det kan være at den andre barnelegen mener at fastlegen ikke har det og da bør dere nok foreta en ny undersøkelse hos en annen barnelege med samme kompetanse som den første dere var hos.

Lykke til !

Skrevet

Hei igjen

man hører jo bare skrekk historier ang brnevernet så det er jo ikke rart man blir skikkelig bekymret. Men denne meldingen går kun ut på at vi ikke ville ha timen. Føler meg i grunn lurt siden de sa i fjor at det var vårt valg, men her er det tydeligvis barnelegen som har bestemt seg, og helsesøstrene har ikke noe de skulle sagt i forhold til hans bestemmelser. Håper vi får ordnet hos en annen barnelege om de bestemmer at vi skal på utredning, og uten at han forrige vet hvor vi skal, ellers blir jo ikke den timen uavhengig.

var jo på 4 års kontr for 4 mnd siden og de nevnte ingenting ang sykd eller bekymring oga vekst, så jeg føler jo vi har gjort vårt hele veien, bestiller jo ikke lege time om vi ikke har mistanker eller symptomer. Men siden de anbefalte så sterkt denne legen så dro vi heller til fastlegen for å utelukke det der og.

Har og vært i samtale med ped leder i barnehagen hennes nå og fått skriftlig fra hu hvordan hu har det i barnehagen og da spes i forhold til høyden, som de sier det ikke er noe probl der på noen måte.

Vet du noe om lover og regler ang veksthormon? Om dette er foreldrenes valg? Hvor lenge vi event kan best det selv? Tenker selvfølgelig kun på det beste for henne, og med tanke på alt en slik prossess innebærer så synes vi det er bedre med en slutt høyde på 156.

utrolig snilt av deg å svare:) Tusen tusen takk:)

Skrevet

Hei !

Det er som dyu skriver det er nok bare skrekk historiene som kommer frem. Skal ikke påstå at det ikke gjøres feil i bv.tj og at feilene da får store følger for de som er innvolvert, men de fleste som jeg er i kontakt med ønsker hjelpen de får og er fornøyd med bv.tj.

Vet ikke noe om lover og regler ifht. veksthormoner, her må vi som jobber i bv.tj søke hjelp ifht fagpersoner på området for å mene noe om dette.

Dette jeg imidlertid kan si at foreldrenes rett til selv å bestemme over sitt eget barn etc. står sterk og at det skal mye til før en griper inn ifht. disse tingene.

Dersom leger mener at det ikke vil få alvorlige konsekvenser for jenta de at hun ikke får veksthormoner, kan jeg ikke se at bv.tj skal reagere på dette.

Har du undersøkt med Frambu, mener det er de som har kompetanse på mange diagnoser, sykdommer etc. Prøv å sjekk opp mest mulig før du møter opp til samtale med bv.tj, da kan du event. argumentere for deres ønsker for jenta deres.

Lykke til !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...