Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Jeg jobber 50% fra 9-14. Vet det ikke er mye men i det siste har jeg blitt så utrolig sliten og lei. Har mye vondt i rygg og rundt området ved blæra. Og sover dårlig om natta. Etter en dag på jobb bare drar jeg hjem og legger meg. Ofte gråter jeg bare fordi jeg er sliten. Mamma ringte samboer i dag og lurte på om jeg var sur på henne så lenge jeg ikke tok tlf eller kom på besøk. Men har sagt at jeg rett og slett ikke har ork og er sliten og vil helst være ifred da jeg kommer fra jobb. Høres ut som en sippunge men vet ikke hvorfor det er slik. Vil jo gjerne være blid og aktiv. Er så lei meg fordi jeg ikke klarer og gjøre like mye som før, for da får jeg bare enda vondere i magen og beina til kvelden. Jeg er bare 31 uker på vei, men skal til jordmor til uka. Hun sier nok at det følger med litt vondter i svangerskapet... Lurer på om jeg kan ringe legen og be om aktiv sykemelding..Hvordan fungerer den?Syns det er for tidlig og spørre om full sykemelding enda. Noen andre som er sykemeldte tidlig?
mamma`n til nurk Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Jeg er 32 uker på vei, og ble 100% aktivt sykemeldt i går pga vond korsrygg og er generelt sliten. Har ikke vært på jobb i dag, men skal på møte med sjefen i morra for å finne ut hva jeg skal jobbe med, og hvilke dager, hvor mange timer etc. Det var forresten sjefen min som foreslo aktiv sykemld, siden vi ikke fikk tilrettelagt mer, og jeg fortsatt vil jobbe. (ville gjerne jobbe 100%, men sjefen syntes jeg burde hvile og slappe av mens jeg fortsatt kan..) Er du sliten og ikke har ork til noe særlig, er det bare å be om enten delvis eller aktiv sykemld. Du skal jo kunne leve i tillegg til jobben. Og som jordmora di sier, så følger det med vondter i et svangerskap, og det er derfor man må ta det litt med ro og høre på hva kroppen sier!
BlåklokkaVest Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Synes du skal fortelle legen hvordan du har det, jeg.....så kan dere diskutere det. Jeg har gått på aktiv sykemelding siden begynnelsen av oktober!!! Takket være den har jeg kunnet jobbe mye mer enn hvis jeg hadde delvis sykem. Enkelte uker har jeg vært i veldig bra fom, og faktisk kunnet jobbe oppi 6 timers dag en gang eller to i uken! Ellers har det variert mye. Stort sett 3-4 timer. Det er litt ulikt hvordan de ulike arbeidsplasser organiserer uken for den som er aktivt sykemeldt..... MEN, det som er fast, og som SKAL gjelde for alle arbeidsplasser, er at det skal gå en vikar i din stilling (med mindre du sier noe annet....). Du skal gå på toppen av alle de andre, og ha mulighet til å ta oftere pauser, og kunne gå for dagen når du kjenner det er nok. Det kan være greit å avtale når du skal komme, og hvor lenge du regner med at du i alle fall klarer å gå. Så blir det opp til deg om du føler at du klarer å være på jobben lenger. En aktiv sykemelding innebærer at du og din arbeidsgiver skal lage en skriftlig avtale (oppfølgingsplan) på hvordan dere vil ordne og organisere arbeidstiden din og selve arbeidet (feks ting du kan gjøre og ikke gjøre). Hvis du tar deg en tur inn på NAV sine internettsider (tror det er www.nav.no) så finner du en del informasjon om dette. Lykke til, og god bedring :-)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Føler det litt sånn at noen dager er jeg i ganske god form, mens andre dager bare gråter jeg ved taken av og dra noen som helst sted. Var ikke sånn i det heletatt for jul. Alt gikk greit. Idag har jeg ringt og sagt jeg er syk...Stod opp etter en forferdlig dårlig natt med søvn,dusjet, spiste og gjorde meg klar for jobb. Men så begynte jeg og grine..igjen.. Er alt som er galt. Kroppen føles stiv og støl,redd for fødsel, magen er så stor og tung,sliten av alt mas og alle så jeg glefser etter dem så fort de kommenterer magen, eller formen min:(
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Jeg synes absolutt at du skal ringe legen din, det er ikke bra å gå helt på felgen heller. Du vil sikkert kunne få enten en gradert eller en aktiv sykmelding. Men vær obs på at et vilkår for å få aktiv sykmelding er at du ikke skal utføre dine ordinære arbeidsoppgaver. Kan ikke arbeidsplassen finne andre oppgaver så er det evt. gradert sykmelding du skal ha. Har du aktiv sykmelding skal du ikke regnes med i arbeidsstyrken på vanlig måte, du skal gå utenpå.. og prøve andre arbeidsoppgaver. Det er da nav som utbetaler sykepenger til deg og ikke arbeidsgiver som utbetaler lønn. (bortsett fra de første 16 dagene som er arbeidsgiversperiode da)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå