nilk+c,") Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 I dag har jeg spist noen kjøttkaker som ikke var helt ferdig stekte!!! De var bare svakt, svakt rosa inni, men jeg har nå panikk og vil bare stikke fingeren i halsen og få dem ut!! Hvordan kunne jeg være så dum, da?! Eller er ikke dette helt krise? Bør jeg ta en prøve neste gang jeg er hos legen? Pliiis, trenger svar oh hjelp el råd snarest!! Panikk!!! Huff ;(
Bebis lucas08 venter en til Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 dette er ikke farlig er veldig liten sjanse for noen smitte av bakterier.. du kan bare ta det helt med ro og slappe av og nyte resten av kvelden..
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Huff, har gjort det samme jeg også. Håper det ikke er så farlig... Men kjøttdeig skal jo være godt stekt, så vet ikke jeg..
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Tror nok at de fleste en elller gjerne flere ganger i løpet av graviditeten er borte i denne risikoen. Jeg studerer ikke maten min for hver bit iallefall. og spiser ute som normalt, og der er det jo enda vanskeligere å holde kontroll på best før datoer osv;) Men som det står de fleste steder: sannsynlighet for å bli smittet av både toxo og listeria er veldig veldig liten da disse fremkommer sjeldent. Legen min er også veldig avslappet til dette. Selv er jeg av typen som er ekstremt føre var, men spist er spist og det er så lite sannsynlig at det skulle være noen fare at jeg hadde tatt det veldig med ro. Hvis du ikke klarer å roe deg så ta en ekstra tur til legen. DEt koster ingenting og man kan ta blodprøve for toxosmitte (men dette er ekstremt sjeldent man finner i Norge!!! I sørlige strøk derimot er over 80% av befolkningen imune..)
Mininni Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Det går nok heeelt fint, bare slapp av. Det er veldig sjelden med toxo her i landet. Og som det sies over her, spist er spist, og du kan ikke gå rundt med panikk resten av svangerskapet pga dette. Det er utrolig liten sannsynlighet for at noen skade har skjedd. Men dersom du vil ta en toxo-test så mener jeg å huske at du uansett ikke kan gjøre det før 3 uker etter at duhar spist den aktuelle maten. Det er en viss "inkubasjonstid" før bakterien slår ut. Så det har ingen hast med å løpe til legen heller. Jeg tok en toxo-test etter å hva vært i utlandet i høst. Måtte vente tre uker før jeg tok testen - var ikke egentlig så veldig nervøs, men greit å få det sjekket. Det viste seg at jeg faktisk var immun!
Påsmeltigjen Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Har du tatt Toxoplasmose-test med negativt resultat? Det betyr i så fall at du aldri har blitt smittet tidligere i hele ditt liv, og det sier jo litt om hvor sjelden det forekommer Toxoplasmose i norske matvarer ... Det er svært, svært lite sannsynlig at du har blitt smittet;-)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Syns nå det er litt hysteri her jeg da. Det går heeeeelllllllltttttt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå