Gå til innhold

Spm om skattekort og foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

1)Skal jeg sende skattekortet til NAV? Min eneste inntekt akkurat nå er foreldrepenger. Hvis jeg skal jobbe mens pappaen tar pappaperm, så må vel arbeidsgiver ha skattekort også? Men hvilken del av skattekortet skal til hvem av de? Leverte aldri skattekort til NAV i fjor, fikk baby i oktober

2) Vi har lyst på en liten til etterhvert. (men hakke fått mensen enda) Hvordan funker det med foreldrepenger neste gang? Har hørt noe om at hvis jeg blir gravid i løpet av permisjonen, så vil jeg få samme beløp pr mnd når nestemann kommer. Men stemmer det? Og må jeg i tilfelle ut i jobb noe av tiden i mellom? Har egentlig lyst til å være hjemme med lillegutt fram til han er 3år.. Men økonomi har jo selvfølgelig litt å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1)hvis skattekortet er med samme tabell som i fjor så trenger du bare å gi det til arbeidsgiver,for nav har opplysningene dine fra i fjor.

jeg fikk ny tabell,så jeg var hos nav,og da kopierte de det bare,sånn at jeg kunne gi orginalen til arb.giv.

2) hvis du får en ny unge sånn at du ikke skal i jobb i mellomtiden, så får du det samme som nå,hvis du velger 100% lønn. hvis du velger 80% lønn i 54 uker,så blir det 80% av det du får nå.

Skjønte du alt jeg skrev??

Skrevet

Skjønner det du skriver ja.. Men avhenger det ikke av når jeg får nestemann? Gjelder det du sier hvis jeg blir gravid igjen i løpet av permisjonen jeg nå er i? Eller gjelder det uansett? Jeg vil nemlig bli gravid igjen så fort som mulig (tro det eller ei, hehe) , men venter på mensen.. Har ikke lyst til å sette lillegutt i barnehage når han er 1 år.. Så jeg vil helst ikke jobbe fra nå, og fram til jeg er ferdig med permisjon for nestemann. Men må jeg, så må jeg. Har¨bare så lyst til å være hjemme med lillegutt.

Skrevet

Hvis du jobber/får lønn fra nav i 6 av mnd'ene du er gravid med neste så gjelder det....

Skjønte du? er litt dårlig på å forklare.....

Skrevet

Hei,

Kan godt skjønne at du vil ha flere barn ganske snart, men tror det kan være litt tett ..er du sikker at kroppen din er kommet seg etter graviditeten og fødsel ? Det kan være veldig tung å gå gravid med et lite barn hjemmet, som må bæres og alt annet. Ville tenke litt på det , om jeg var deg.

Når det gjelder skattekort så det spørs om du får penger direkte fra nav, eller om din arbeidsgiver betaler deg og så får etter hvert tilbakebetalt fra nav. Får du penger samme dag du fikk tidligere lønn ? Hvis ja, da får du betalt av arbeidsgiver. I så fall skal du levere skattekort til arbeidsgiver. Hvis du vet at du får penger fra nav, leverer du skattekort til de, og denne dagen du skal i arbeid igjen tar du skattekort fra nav og leverer til arbeidsgiver.

Hvis du blir gravid igjen før du er ferdig med permisjon, telles foreldrepenger som inntekt som gir rett til neste foreldrepenger, men husk at du må ha slikt inntekt i min 6 av siste 10 mnd før fødselen. Dvs hvis du blir gravid i mai og er ferdig med permisjon i juli ( eksempel bare), så har du bare 3 mnd inntekt som gir rett til foreldrepenger, ellers må du i arbeid igjen. Men som noen her skrev før meg, hvis du velger da å være lengre hjemme med nr 2 med 80 % lønn, da får du 80 % av det du får nå.

Skrevet

Vi venter til vi er sikre på hva vi vil. Jeg har veldig lyst på barn igjen, men vi setter nok ikke i gang helt enda. (selv om jeg har lyst) Vil bare vite hva jeg har å forholde meg til. Takk for svar!

Skrevet

Jeg syns du er flink jeg! Jeg forstod hvertfall:) Tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...