LivetErEnLek Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Sitter her og tenker at jeg skal redusere plassen til snulla fra høsten dersom alt går etter planen og jeg klarer å beholde spira og da skal ut i permisjon. Tenkte jeg skulle regne litt på hva det ville si økonomisk. Nå har jeg 5 dager i uka og betaler med kost 2500 kr. Hvis jeg reduserer til tre dager, vil jeg få kontatstøtte på litt over 1300 kr og må betale 1700 kr. Så tre dager i uka (60%) vil da komme på 400 kr!! Har aldri vært noen stor fan av ordningen, men dette er jo ren idioti! *rister oppgitt på hodet*
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Hva er det som er så idiotisk? Skjønner ikke helt problemet ditt jeg
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Ser ikka hva som er idiotisk, jeg. Synes det er en flott ordning! Ville du betalt mer? mindre? Kontantstøtten er jo et slags tilskudd for den tiden du passer egne barn, og jo mer du har dem selv, jo mer får du utbetalt.
LivetErEnLek Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2008 Synes konseptet med at man skal få betalt av saten for å være sammen med egne barn er idiotisk. Blir litt oppgitt når man betaler kun 400 kr for 60% plass og 2500 kr for 100%. Ja, greit nok at det ikke er plasser til alle, men da kunne de vel heller ha åpnet pengesekken og lagd disse plassene enn å ha betalt meg for å være sammen med mitt barn.
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Synes kontantstøtta er helt grei ordning jeg, gir mange litt valg mulighet i en kort periode. Dessuten så er det fortsatt ikke full barnehagedekning, og kke alle har arbedstider som passer inn i barnehage tidene, så da er kontantstøtta grei å ha slik at man kan ha råd til å ansette en dagmamma uten å blakke seg helt.
*Rutletutt* Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Med fare for å få halve dib på nakken...jeg er helt enig med deg, SP~PåTjukka~
Guttemamman:-) Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Ehh...kontantstøtta er ikke til for at folk skal ha råd til dagmamma akkurat da!!!!
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Jammen hve med dem som trenger dem få kronene for å ha barna hjemme? Eller for å kunne ha dem halvtid i barnehagen? Jeg synes ikke det er mer enn rett at man skal få stønad når man velger å være hjemme med barna sine. Barnehagebarn får jo så mye penger fra staten dem. Og hvis du synes det er idioti så trenger du ikke å takke ja til de 1300:- i måneden. Og du får jo ikke disse 1300 før ungen er 13mnd og du får de ikke lenger enn til ungen er 35mnd(altså en mnd før 3 år)
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Det er jo laget som kompensasjon for tapt arbeidsinntekt. Slik at man f.eks skal ha råd til å gå i redusert stilling en periode. Dersom man både skulle tapt inntekt og betale fullpris i barnehagen er det jo betraktelig flere som måtte gått tilbake til 100% med en gang.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 Jo dete r den faktisk!!!! Bare les om kontantstøtta"reglene" for den. Kontanstøtta ble stiftet for at foreldre skulle ha mulighet å velge noe annet en barnehage med statsstøtte. Om de nå vil ha dem hjemme, hos dagmamma eller i park
Silker Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Syns kontantstøtta er genial jeg! Jeg kan gå hjemme med Mini litt til og jobbe deltid
Brillemamma Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har 60% bhg plass til gutten min, men får kun 500 og noe i kontantstøtte. Hvordan kan du få det til at du vil få1300kr? Har bhg veldig korte dager,eller?...
herethereandeverywhere<3 Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 det er det som er riktig, det du får altså. de har nemlig et merkelig regnestykke, så det er ikk slik at 60 prosent bhg gir 40 prosent kontantstøtte. det går på timer, og 60 prosent bhg plass er en helv time (eller noe såntZ) over det som gir 40 prrosent kontantstøtte.... ergo får ikke hi 1300, men som du sier 5-6 hundre
mammamamut Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Du har nok regnet litt feil ja. Jeg gjorde samme feilen og fikk litt sjokk når det vste seg at 60% plass i barnehagen gir 500 kroner i kontantstøtte. Har du 60% plass får du akkurat litt flere timer slik at du kommer over den kneiken at du kun får 500 kroner utbetalt.
lillegutt mars o7 Skrevet 10. januar 2008 #15 Skrevet 10. januar 2008 Jeg synes det er myyyyyyye mer idiotisk at samfunnet blir mer og mer lagt opp til at en ikke kan ta seg råd til å være hjemme med sine egne barn!!!!!! Syns det er helt forferdelig at "alle" barn skal presses inn i overfylte lokaler med for liten bemanning og tid til hver enkelt unge! Ikke alle ønsker å sende barna sine i barnehage hvor det skal tilbringe mer tid med ukjente mennesker enn sin egen mamma og pappa!Jeg har lyst til å oppdra mine egne barn selv jeg!Vil ikke at en haug med ukjente mennesker skal forme mitt barn.Vil gi barnet mitt de verdier jeg synes er riktig selv.Jeg har lyst til å kjenne barnet mitt,og at barnet mitt skal kjenne meg...Her kommer ungene til å være hjemme så lenge vi har råd til det!Er greit med litt barnehage året før en begynner på skolen,som litt forberedelse,men jeg skal aldri sende barnet mitt i barnehage i full tid! Synes at har en valgt å få barn,skal de følges skikkelig opp. Kontantstøtten skulle vært HØYERE og frem til 4 år iallefall! Men,dette er bare min mening,og folk har lov til å ha forskjellige tanker og meninger=)
Tommage♀♂ Skrevet 10. januar 2008 #16 Skrevet 10. januar 2008 Jeg vet ikke helt om jeg forstod hva du ville frem til. 400,- for 3 dager i uka er jo ingenting! Ville du hatt gratis barnehageplass mener du eller?
**geisha**06♥08 Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Jøss, får du 1300 kr i kontantstøtte når du har barnehage 3 dager i uka...??? Jeg får 661 kr i kontantstøtte, og har snuppa i barnehage 3 dager i uka... Noe nytt dette her eller????????????????
Sessa ruger igjen... Skrevet 10. januar 2008 #18 Skrevet 10. januar 2008 Godt mulig jeg ikke svarer direkte på innlegget ditt, men her må jeg bare benytte sjansen til å øse ut litt. I et samfunn som ikke lenger legger opp til at man skal passe sine egne barn så er kontantstøtta en hyggelig utbetaling som hjelper på for oss som har valgt å gå hjemme lenger enn det året vi har rett på. For meg har det egentlig aldri vært noe ønske at frøkna skulle gå fulltid i barnehage, for å sette det på spissen: Jeg har ikke fått barn for å bare se henne to timer hver dag i hverdagene!!! Nå har det seg slik at ikke alle er like heldige som oss som kan ta oss råd til dette, for i så måte er kontantstøtta altfor lav! Og da har jeg full forståelse for at man må ha barnet fulltid i barnehage. Det er dyrt å bo i dette landet og den tiden da flertallet kunne fø en familie på kun en inntekt er definitivt forbi. Norge er blitt et land hvor den eneste "rette" løsningen er full barnehageplass. For meg føles det helt feil og da er jeg glad kontantstøtten finnes som et alternativ! De pengene kommer utrolig godt med nå som økonomien er trangere.
Fikk maibaby06 Skrevet 10. januar 2008 #19 Skrevet 10. januar 2008 Tror det må være regnefeil i hovedinnlegget.... Hvis det ikke er en barnehage med reduserte åpningstider da. Hvis ikke vil vel 3 dager bli sånn ca 27 timers plass, det vil tilsvare 661 kroner i kontantstøtte.
lillegutt mars o7 Skrevet 10. januar 2008 #20 Skrevet 10. januar 2008 Ganske enig med deg Sessa! Ikke stygt ment mot de som sender barna i barnehage fordi de må! Men fatter ikke de som får barn for å sende dem i barnehage fra sju til fem,for å kunne ha "det huset", "den bilen" , "i det strøket".Fatter ikke hva som er vitsen med det. Trodde folk foretrakk å være sammen med barna sine,og ikke så på det som et ork hele tiden. Kjenner folk som såvidt klarer å holde ut når barna har ferie fra barnehagen,og virkelig gleder seg til å få fri hele dagen..hver dag.. Kan forstå folk som virkelig har behov for avlastning pga fysiske og psykiske grunner da.Men ikke heeele tiden liksom. JA til masse mer kontantstøtte=)=)=)
Gjest mphs Skrevet 10. januar 2008 #21 Skrevet 10. januar 2008 En fulltidsplass i barnehagen koster 2330 kr + eventuelt kostpenger og skal du ha ungen 3 dager i uken i barnehagen får du 661 kr i mnd i kontantstøtte. Så da betaler du 1669 kr i mnd + kostpenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå