Gå til innhold

Gult belegg i hodebunnen til babyen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får jeg bort dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vask håret hans med babyolje, og bruk en fintagget kam etter på for å børste det bort, eller plukk det vekk med fingeren.

Skrevet

Skurv i hodebunnen

Av Helsesøster Anne Britt Orset

Ofte har spedbarn noen skorpelignende små flak i hodebunnen. De er ufarlige og er ikke ubehagelige for barnet. De forsvinner oftest av seg selv etter en tid, og kalles gjerne skurv.

Ønsker man å fjerne dem, er det et råd å lirke dem bort litt etter litt med en kam. Det er en fordel å gjøre det i forbindelse med bading og bruke litt babyolje til å løse dem opp. Unngå å bruke sterke såper i hodebunnen, da lett tørker ut huden. Tørr hud gjør gjerne problemet større.

Hjelper ikke forsiktig kamming og hodevask, kan man forsøke å smøre inn hodebunnen med 1 % salisylvaselin. Ha på barnet en tynn bomullslue og la salven virke natten over før den vaskes bort. Neste morgen gir du barnet ditt et bad igjen, slik at skurvene blir mer oppløst.

Forsøk så på nytt å fjerne flakene med en kam. Dersom det er mye skurv, må man gjerne ta litt av gangen. Slik blir det ikke for ubehagelig for babyen. Men husk dette er ikke noe problem for den lille, etter noen måneder vil det forsvinner av seg selv.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk, da trenger jeg ikke å bekymre meg

Skrevet

jeg fikk beskjed om at det bare var "voks" og at det bare er å ta vekk med babyolje og kam.

Er ikke skuv mer tørt/ flassaktig?

Skrevet

Salisylsyreolje på apoteket er laget til akkurat dette formålet! Funker kjempebra!

Skrevet

Til opplysning så kan vaselin brukes. Det er det samme som

salisylsyrekrem.

Vi brukte det. Funka kjempefint. Smurte den ene dagen, ventet

over natten, badet og gredde det bort. HS her sa noe om at det

kan være litt gjenstridig hvis man venter for lenge med å ta det.

Skrevet

la h*n ligge med matolje i hodebunnen over natta, bruk en tynn lue e.l så det ikke blir gris i senga, å skyl av og "grei" bort dagen etter=)

Skrevet

Vi holdt også på med å brukeolje og kam. Det gikk bort og så bra ut et par dager, men så kom det igjen like fullt. Til slutt begynte vi å smøre med Unguementum (?), og den funket som bare det! I løpet av et par dager var det borte, og siden har vi ikke sett noe til det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...