Gå til innhold

Om å spise selv.. lurer litt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når og hvor mye lot dere barna spise selv? Og hva slags mat?

Vi har alltid slitt med en sta lilleM på 8 mnd, som aller helst skal spise selv.

Har alltid latt ham "kline" litt med brødskiver, en myk skorpe og litt enkel middagsmat (myke kjøttbiter som kan legges på bordet foran ham), mens jeg gir ham maten med skje.

- Men nå vil han gjerne ha skjeen med grøten og skjeen med resten av maten. Får han ikke den, så kniper han munnen og rister på hodet. Nope! Her skal det ikke inn noen mat, uten at JEG holder skjeen selv.

Har forsøkt å la ham spise på egenhånd, latt ham holde skjeen, men den går helst i munnen feil vei, maten ender opp i fanget eller på bordet, har også prøvd å sette bollen foran ham, men den var morsommere å snu opp ned og helle ut innholdet, for så å bruke bollen som instrument mot bordplaten.. Så nå får han en tom bolle som han kan tromme med, en skje som det er minimalt med mat på, MEN jeg får ikke lov å putte noe i munnen hans selv. Ikke engang flasken. Gjøre det selv.... (synes jeg hører ham som 2 åring!)

Sukk...

Noen ideer til hvordan få et mindre grisete måltid, og mer effektive matsituasjoner...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, bare vent til han blir 2!! Her i gården skal hun gjøre absolutt ALT selv, inkludert å forsyne seg selv og resten av familien med grønnsaker, saus og helst slikt som kan søles utover... Øse er definitivt favorittredskapet :)

Vi brukte to skjeer i en periode, en til henne og en til den voksne. Og så la vi inn hyppige gulvvasker på kjøkkenet i kalenderen. Den perioden varte en stund, men jeg husker ikke helt hvor lenge. Kanskje jeg har fortrengt det, hi hi...

Skrevet

Leah viste også tidlig at hun klarte seg selv;=) Nå som hun er litt over 2 går det stort sett i : Meg, jeg, Lea-gjøre.... og sist men ikke minst NEEEIIII!!! Hoho.... dette er gøy:=/

Her i huset er det ingen vits i å sette bort skurebøtta!!!

Skrevet

Jeg hadde sånn et "stabeis" når fjortisen min var baby. Hun nekta å spise hvis hun ikke fikk spise selv. Fra hun var 8-9 mnd ville hun spise grøten selv. Det føyk litt rundt forbi. Jeg fant grøtrester de utroligste plasser og vaskebøtta var framme etter hvert måltid... Det var ikke noe koselig, men absolutt en overgang. Hun var iallfall den av mine som først fikk taket på dette med gaffel og skje og maten inn i munnen på egenhånd :-) Tror vi fant ut at det tross alt var bedre med litt "grising" enn at jenta ikke spiste

Skrevet

Gir du ham begrenset med mat slik at ikke det blir så mye å søle ut? Det er lurt å prøve litt av gangen. At de er selvstendige er jo bare flott i seg selv, men kan fort bli mye klin ja:-)

Lille rosa startet tidlig å spise selv, grøt og youghurt, brød og middagsmat. Noe gikk inn i munnen og noe datt utenfor. Det jeg erfarte var at de spiser bedre og "penere" når vi sitter sammen alle sammen. Nå er det kanskje litt spesielt i huset vårt, da storesøstrene er de store forbildene og alt skal kopieres:-)

Men tålmodighet og vaskebøtter er alfa omega:-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...