Gå til innhold

Dere som er sykepleiere og kjenner utdanningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å omskolere meg til sykepleier.

Hvor mye må man være utplassert på sykehjem i studiet? Jeg har nemlig ingen problemer med blod, sår, oppkast eller sprøyter, men akkurat det å bytte bleier på eldre og sette klyx på de... Har fått fullstendig aversjon for det... Har jobbet litt på sykehjem ved siden av mine fullførte studier, men etter to runder med ekstrem svangerskapskvalme har jeg blitt utrolig var på akkurat avføring, og ser ikke for meg hvordan jeg skal takle det!!! :-/ Av en eller annen grunn takler jeg andres oppkast likevel...

Synes jeg måtte kunne bli sykepleier allikevel selv om jeg har det slik. Skifte bleier på barn er noe helt annet, det er helt ok. Jeg har ikke tenkt å jobbe med de aller eldste som sykepleier om jeg utdanner meg til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør du ikke ha planer om å jobbe på sykehus...

Vi skal ha 7 uker sykehjemspraksis.

Skrevet

Det synes jeg var et litt unødvendig svar av deg, men. Man kan jo jobbe med ganske mye forskjellig som sykepleier, og som jeg skriver har jeg ikke problemer med noe annet enn akkurat spesifikt avføring. Vet det er teit, men kanskje ikke så rart etter snart 18 mndr til sammen med ekstremt mye oppkast og kroppsubehageligheter for min del.

Skrevet

Hei. Jeg er sykepleier, og har jobbet på flere forskjellige avdelinger. Avføring obg bleiebytting er ikke noe morro, men svært vannskelig å ikke ha noe med å gjøre på en måte. Tror alle kommer borti det uansett i dette yrket, hvis du da ikke er veldig heldig å får deg jobb på en poliklinikk feks...

Det beste er å prøve å bite det i seg, og forsøke å bli vant til det.

Jeg hadde 8 ukers praksis på sykehjem, men er noen år siden nå. Vet også at antall uker kan variere fra hvilken skole du går på.

Masse lykke til:)

Skrevet

Ja, kanskje jeg bare må bite i det sure eplet og innse at det er noe jeg må takle. Har jo taklet det HELT fint før...

Vet jo at det finnes jenter med sprøyteskrekk som starter på sykepleien, så da må vel jeg som har "skrekk for bleieskift på eldre mennesker" klare det og, hehe...

Skrevet

Jeg hadde også 8 ukers sykehjemspraksis.

Det er ikke bare på sykehjemmet du kan "risikere" og måtte bytte bleier på eldre. Du skal også ha praksis på sykehuset, og her kan du "riskere" og komme på avdelinger med mange eldre som har behov for fullt stell.

Når du er ferdig utdannet er det en annen sak:O) Da kan du jo velge helt selv hvor du vil jobbe:O))

Skrevet

Heisann Peekaboo =)

Som spl.student så har du følgende praksis (som regel. Varierer litt fra studiested til studiested):

8 ukers praksis sykehjem

8 ukers praksis hjemmesykepleie

8 ukers helseforebyggende

8 uker på medisinsk avdeling sykehus

8 uker på kirurgisk avdeling på sykehus

8 uker psykiatri

og til slutt 6 ukers fordypningspraksis

Som du ser så er det mange praksissteder du skal innom. Det som kan bli et problem for deg hvis du har veldig store problemer med å takle eldre menneskers avføring, er at du vil komme borti det i halvparten av praksisperiodene. Ikke bare på sykehjem, men også i hjemmesykepleien, på medisin og kirurgen. Det gjorde iallfall jeg under mine praksisperioder.

Jeg jobber selv på medisinsk avdeling på et sykehus, og pasientenes avføring er noe vi møter på daglig, for å si det slik. Vi setter mye små og store klyster, skifter bleier og må hjelpe dem til å tørke seg etter å ha vært på do. Det er noe man bare blir vant til etterhvert.

Det er jo likevel ikke noe iveien for at du kan bli sykepleier. Det er jo bare at du finner en arbeidsplass med lite eldre/svært pleietrengende pasienter. F.eks psykiatrien, barneavdeling e.l

Lykke til =)

Skrevet

Jeg hadde faktisk 3 mnd praksis på sykehjem da jeg gikk sykepleien, men det er jo leeenge siden nå da så det har kanskje forandret seg.. Og det kommer jo også veldig an på hvilken skole du skal gå på også da.. Tror nok ikke du slipper unna bleier, avføring og eldre.. Kommer borti dette i de fleste praksisene og ikke bare på sykehjem.. Skal jo i praksis på sykehus (med/kir avd) og i hjemmesykepleien, og der er jo slikt en del av hverdagen.. Mange som har problemer med akkurat det, men har ikke hørt om at noen ikke har klart å gjennomføre studiet pga det!!!!1 Er jo på mange måter ikke annerledes enn de som har skrekk for blod og sprøyter, de må jo igjennom det de også og klarer det fint... Du må nok være innstilt på at dette er noe du MÅ igjennom i løpet av utdanningen - så får du heller se om du kan finne en jobb hvor du "slipper unna" etterpå.. Men advarsel, det er for tiden IKKE enkelt å få jobb på sykehus, og avd som poliklinikk/barneavd osv er VELDIG populære så der får man ikke jobb før man har mye erfaring... I kommunehelsetjenesten er det veldig vanskelig å unngå det, det eneste måtte vel være i psykiatrien du kan være heldig å unnslippe... Håper du velger å bli sykepleier, det er et flott yrke som iallefall gir meg veldig mye, og det med bleier og avføring går forhåpentligvis bedre etterhvert............

Skrevet

Når man er sykepleier, så er jo jobben så klart å jobbe med syke mennesker. Er ikke bare gamle mennesker med avføring en kommer borti, hehe...

Er man syk, kan man fort miste kontrollen, og vi må ofte sette klyx på unge mennesker også i forbindelse med ulike undersøkelser. Vi måogså i tillfeller undersøke pasientenes avføring selv...

Flere ganger jeg har vært på nippen til å kaste opp, men nå går det bedre. En lærer segulike teknilkker på en måte, slik at det blir mindre ekkelt..

Men ja, du klarer helt sikker å bli vant til det du også! :)

Skrevet

De fleste som ligger på sykehus er jo også eldre, og svært mange trenger bleieskift...

Min erfaring er at man klarer å bite i seg mye når man bare får på de hvite klærne og er i en annen rolle enn som privatperson. Vil tro at det går fint for deg, selv om det ikke føles slik nå!

Men det er virkelig ikke bare sykehjemspasienter som trenger bleieskift! Det er vel nesten bare på barneavdelinga at det ikke ligger eldre pasienter... Og i løpet av studiet må du innom kirurgisk og medisinsk avdeling på sykehuset, kan ikke bare ta pediatri hele veien;)

Lykke til med valget uansett, sykepleie er et flott yrke med mange gode muligheter:)

Skrevet

Takk for alle fine og gode svar :) Ja, man takler det vel etter hvert. Husker faktisk at jeg var imponert over hva jeg taklet av og til uten å bli uvel på sykehjemmet jeg jobbet på, så har jeg klart det før, klarer jeg det vel igjen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...