Gå til innhold

om å spise selv.. lurer litt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye lar dere barna spise selv? Og hva slags mat?

Vi har alltid slitt med en sta lilleM som aller helst skal spise selv.

Har alltid latt ham "kline" litt med brødskiver, skorpene og litt enkel middagsmat (myke kjøttbiter som kan legges på bordet foran ham), mens jeg gir ham maten med skje.

- Men nå vil han gjerne ha skjeen med grøten og skjeen med resten av maten. Får han ikke den, så kniper han munnen og rister på hodet. Nope! Her skal det ikke inn noen mat, uten at JEG holder skjeen selv.

Har forsøkt å la ham spise på egenhånd, latt ham holde skjeen, men den går helst i munnen feil vei, maten ender opp i fanget eller på bordet, har også prøvd å sette bollen foran ham, men den var morsommere å snu opp ned og helle ut innholdet, for så å bruke bollen som instrument mot bordplaten.. Så nå får han en tom bolle som han kan tromme med, en skje som det er minimalt med mat på, MEN jeg får ikke lov å putte noe i munnen hans selv. Ikke engang flasken. Holde selv..

Sukk...

Noen ideer til hvordan få et mindre grisete måltid, og mer effektive matsituasjoner...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Josefine er veldig lik din lilleM. Hun får spise brød og litt frukt (bananskiver og klementinbåter oppdelt i biter) selv, og det går kjempefint. Hvis hun ikke har villet ha mat har vi også prøvd å la henne få holde skjeen med middagsmat og det ender som regel med at hun dunker den i bordet og maten flyger på gulvet :) Bollen med mat ender også opp ned hvis jeg lar henne få den.

På meg virker det som om det er litt tidlig å la henne få spise skjemat selv enda. Lar henne imidlertid ofte få en skje eller et lokk selv som hun kan sitte og dunke med i bordet når jeg mater henne. Noen ganger utgjør disse tingene hele forskjellen mellom å knipe munnen sammen og nekte totalt og å spise f.eks et helt middagsglass.

Skrevet

He he. Ja her er vi fornøyde så lenge vi får gi henne grøt og melk selv. Men det kommer nok til å bli andre tider her også. Brød skive spiser hun selv hver dag og det går mye raskere enn om jeg skal gi henne det. Hun får også deler av vår middag som hun spiser selv. Ellers gir vi henne. Håper det holder seg sånn en stund til.

Skrevet

Har dessverre ingen gode råd til deg!!

Her også så mater vi han stort sett selv til alle måltidene. Han får lov til å spise litt av brødskiven selv. Han klarer det stort sett bra, men det er også veldig moro og skvise bitene sammen og kaste dem på gulvet :-))

Skrevet

Sebastian begynte med å spise skive/frukt selv, men har også nå begynt å insistere på å holde skjeen selv. Han er grei å mate så lenge han er sulten, men når han er passe mett er det han som skal styre showet. Det kan være frustrerende, spes om morgenen når vi har dårlig tid så da hender det at han får en skive i stedet.

Han begynner å få bedre dreisen på det nå, men fortsatt så blir det storrengjøring av kjøkkenet, stolen hans, smekka, skrubbing av ungen og totalt skifte av klær før vi er ferdig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...