Gå til innhold

Jeg har jo lyst å holde tale til min tilkommende mann, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg stammer. Så det går jo ikke. Synes det blir veldig vanskelig. Jeg stammer til sambo, hvordan tror du det blir da å snakke til 60-70 stk?

Huff, får vel bare skrive en sang da...

Misunner dere som har snakketøyet i orden...

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vet du hva? Onkelen min stammer, veldig! Og han VAR så redd for det når han skulle gifte seg! Hans svigermor sa klart fra (hun er litt brysk), at han IKKE skulle stamme under talen, og jaggu så gjorde han det ikke! Helt utrolig!! Han stammer aldri når han drikker, eller snakker engelsk ;o)

Dessuten, de som kommer i bryluppet vet jo at du stammer, så tror ikke de vil kikke rart på deg ;o)

Skrevet

Det gjør vel ikke noe om du stammer? Men hvis du selv føler at det kan bli vanskelig, bør du la være. Man skal føle seg sikker på det man gjør. Skriv en sang - det er jo supert det også. Gjorde det selv - med hjelp:-)

Skrevet

Syns du skal tale jeg:-)

Jeg hadde blitt kjempe rørt viss jeg kom i et bryllup hvor ene parten stammer men hadde trosset det og tørt å ha tale foran 60-70 mennesker. Det står det respekt av!

Skrevet

Jeg har også lyst å holde tale, men tørr det rett og slett ikke.. Det er jo heldigvis ikke forventet at bruden skal holde tale da:)

Skrevet

Gjør vel ingenting om du stammer?! Min bror stammer veldig mye, mest når han snakker med de han kjenner. Når han snakker ovenfor fremmede kan han ta seg sammen ganske bra og man kan nesten ikke høre at han stammer (men det gjør vistnok veldig vondt fysisk).

Tror ikke gjestene bryr seg om du stammer! Syns du skal gjøre det.

Vet forresten ikke om du har gått til logoped? Ellers kunne du prøvd det litt, lære noen teknikker som kan hjelpe (for noen).

Syns forresten at en sang er vel så bra ofte!

Skrevet

Huff nei, tror ikke jeg klarer det. Man skal jo ikke kvie seg til sitt eget bryllup :(

Dessuten har jeg en vanskelig form for stamming. Er ikke "bare" hakking, men gjør av og til grimaser når jeg ikke får ut ordet, og DET synes jeg ikke hadde tatt seg pent ut der jeg står i en vakker brudekjole osv.... ;)

Men artig det med onkelen din, hihi :)

Skrevet

Er det ikke sånn at de som stammer likevel kan synge..........syng en kjærlighetssang.........

og hvem f.......bryr seg om at du stammer. Det er jo hva du sier som betyr noe. ikke hvor lang tid det tar!

Er forestene et kurs i oslo som går på å lære de som stammer å beherske å snakke med fremmede og i store forsmlinger. Vet ikke hvor, men vet at det finnes!!!

Skrevet

Har gått til logoped i maaange år. Er jo mye bedre i dag, men dere skulle ha sett/hørt meg før, huffoghuff...

Stamming går jo utover selvtilliten og :(

Jaja, mye man må slite med, hmf ;)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Onkelen min også har grimaser når han ikke får det frem.. Men jeg er så vant til det, at jeg ikke legger merke til det mere.

Det er deres dag, snakk med mannen din, og forklar situasjonen. Om han forstår deg, så lar du det være!

Skrevet

Skjønner at du synes det, selv om det ikke er noen grunn til å være flau!

Hold talen du!!!!

Skrevet

Kan du ikke skrive en sang da?

Skrevet

Gjør det du føler at du behersker uten å ha dårlig samvittighet for det. Jeg holdt ingen tale til mannen min, men jeg skrev en sang. Jeg stammer ikke, men jeg klarer bare ikke å holde taler for en haug med mennesker. Og siden det var VÅRT bryllup, så hadde jeg ikke lyst til å legge noe på meg selv som gjorde at jeg skulle grue meg for dagen. Den skulle jo bare være koselig!!

Du trenger ikke å ha en sang en gang, for det forventes jo ikke at bruden skal gjøre sånne ting. Det er blitt vanlig, ja, men ingen forventer det.

Skrevet

Hva med å synge en tale, da? Eller snakke den på rim, hvis det er enklere for deg?

Eller spille den inn på film på forhånd, og vise den under bryllupet?

Eller skrive ei setning til hver av gjestene, som de må lese opp? (ok, kanskje jeg var vel kreativ der...)

En vanlig bryllupssang er forresten ikke å forakte! ;-)

Skrevet

En ting til: Jeg ville aldri tenkt negativt hvis du hadde stammet om du holdt tale. Syns det er sporty gjort, og stamming er ikke noe man kan noe for. Det er jo ikke så sjelden at man kommer i bekjentskap med en som stammer. MEN: Hvis du er nervøs, så stammer du kanskje mer? Og det igjen gjør deg stresset? Gjør det du har lyst til - uten å tenke på hva andre mener. Mannen din vil sikkert sette kjempestor pris på om du holder tale, og vil være sååå stolt over deg. Men han kommer til å bli superglad for en fin sang også.

Skrevet

Tror jeg skriver en sang til han jeg, da slipper jeg å begynne å kvie meg nå :)

Tusen takk for mange meninger ;))

Skrevet

Synes det var et godt forslag å spille inn talen jeg og vise på storskjerm hvis det er mulig. Allier deg med noen som kan redigere hvis du ikke kan selv. Film barn(a) også og la de ev si noen ord.

Eller skriv på rim. Det gjorde jeg med talen til søs.

Skrevet

Jeg stammer ikke men holdt ingen tale likevel ;) Jeg sa noen få ord da, som takk til de som hjalp oss også videre. Så sa jeg til mannen min at jeg hadde to måter på den dagen å vise at jeg elsket han. Det ene var med et maleri jeg malte på utrikkningslaget som han fikk (min kjærlighet i frger, som forloveren bestemte det skulle være...) også spilte og sang noen venner kjærlighetsvisa til han fra meg. Det ble veldig fint.

Skrevet

Finnes jo mange ting du kan gjøre i stedet for å holde tale, lage sang, lage en multimediafremvisning med musikk og bilder, lage en lite bok med minner og ord som kan ligge på gavebordet så alle gjestene kan lese i den....

Mannen min gruet seg veldig til å holde tale, ikke pga noen taleproblemer, rett og slett bare pga nerver, så han gikk til en terapaut og fikk litt hjelp. Tror det hjalp litt for han. Skjønner at du har gjort mye for å bli bedre, men kanskje du skulle prøvd noe alternativt for å få bukt med det?? Vet det sikkert ikke er så lett, altså, men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...