Gå til innhold

Sykepenger og sydentur!?!?!?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 15 nå, og min kjære og jeg planlegger en tur til sol og varme i mars.

Jeg er nå 50% sykmeldt og vil nok være det når vi skal på tur også, slik det ser ut i dag.

Hvordan gjør man det med sykepenger og sykmelding ift å dra til utlandet??

Hva skal man gjøre og hva kan man gjøre?

Vil jo helst ikke miste lønn/ sykepenger for den uka vi skal dra.....

Noen som har erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må uansett klargjøre dette med legen din før du drar. På sykmeldingsskjemat som du må fylle ut noe bak før du leverer den til arbeidsgiver så må du krysse av at du skal på utenlandstur. Tror det er slik at så sant det ikke er behandlingstur så må du bruke ferien din den uken, og at du da ikke er sykmeldt den uken. Ring NAV.

Skrevet

du krysser av på det bakerste skjemaet for at du skal på utenlandsopphold, og at du skal benytte deg av lovbestemt ferie.

hvis du har tjent deg opp ferie fra jobben din fra året før så skal jobben din betale deg full lønn for den uka du er borte.

Du får ikke penger fra NAV den uken i det hele tatt...

hvis du ikke har tjent deg opp noe betalt ferie, så skal arbeidsgiver kun trekke deg 50% for uken du er borte...

Skrevet

Jeg var to uker i syden da jeg var sykemeldt. Legen din må skrive et skriv til nav der det står at turen ikke kan skade (mht sykdommssituasjonen din/graviditet i ditt tilfelle). Og så må du som sagt kryssa av for at du skal reise.. Så enkelt var det ihvertfall i mitt tilfelle...

Jeg vet ikke åssen det er når du er 50% sykm, men du skal jo ikke bruke en hel ferieuke Du er sykemeldt, og da har du krav på å ha ferien til gode. Men det kan jo hende du må bruke en halv ferieuke, siden du bare er 50% sykm. Ta det opp med legen, de vet dette. Nav kan mange ganger være veldig forvirrende. Lykke til med turen!

Skrevet

som sagt, er du 50% sykemeldt så skal jobben bare trekke deg 50% lønn for uka du er borte... (hvis du har tjent den opp da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...