Gå til innhold

Noen med erfaring i forhold til falsk krupp....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yngstejenta mi hadde falsk krupp før jul. Var dårlig i 2 dager, ringte legevakt på slutten av dag 1. De sa at de syns hun hørtes hes ut.....! Ikke noe annet. Dag 2 dro vi til lege, og ble sendt rett på sykehus. Ble værende der i 1 døgn. Alt gikk i full fart og jeg må si at hvis dette skjer igjen så vet jeg bare at jeg må ut å la henne puste inn kald luft. Har hørt om folk som har "vært ute hele natta" pga at ungen har hatt krupp. Hva skjer etter dette? Blir ungen helt fin igjen etter å ha pusta inn kald frisk luft. Noen som vet og kan skrive litt om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste en kan gjøre når barna har falsk krupp er som du sier å la de puste inn frisk luft. Gjerne over tid. Barna blir da stort sett bra igjen. Det som er viktig før en går ut er å sette vinduene inne opp slik at også der er frisk luft, ellers er det lett for at bana tettes til igjen når de kommer inn i varmen.

Når barnet har blitt bra ute kan man gå inn igjen om det var det du lurte på?

kald drikke er også veldig bra. Men ikke melk, da dette er slimdannende.

Håper dette var noe av det du lurte på.

Skrevet

Gutten min får også falsk krupp. Han får det heldigvis ikke så kraftig, men det er ille når det står på. Jeg tar han med ut på verandaen, eller setter vinduet på soverommet på vidt gap. Da roer det seg ganske fort. Første gangen han fikk det, ringte jeg legevakta dagen etter. Det var jo en veldig skremmende opplevelse, og jeg var redd ville komme til natta igjen. De sa at det beste er å sørge for frisk luft, og at det ofte bare er det som skal til. De ga også tips om å henge opp våte håndklær på soverommet, for fuktighet hjelper også.

Hvis det ikke hjelper med frisk luft, og barnet begynner å bli blålig i ansiktet, er det bare å ringe 113. Ambulansen gir da surstoff, og man trenger ikke stresse avgårde til legevakt/sykehus midt på natta. Det er svært sjelden farlig når barna får falsk krupp, men er du redd og usikker, ring ambulanse.

Skrevet

Vi har litt for mye erfaring med falsk krupp her i huset, minstemann på 3 år har hatt det åtte ganger på et år...og på han er ikke ut i kald luft nok...her må vi på legevakta/til lege og få maske med medisin hver gang. Men vi har heldigvis bare måtte innlegges en gang.

Så jeg tror nok det varierer for på eldstemann, som har hatt det to ganger, hjalp det veldig å være ute i frisk luft, da ble han helt bra i pusten igjen og trengte ikke noe medisin.

Skrevet

Det er tydligevis veldig stor forskjell på hvor ille dette kan være. Noe av trikset er vel kanskje å kjenne symptomene igjen tidlig.

I jula (julaften, jippi!) fikk datteren min på 2 år en veldig rar hoste (på dagen). Jeg syntes det hørtes ut som bjeffing. og det ringte en svak bjelle i hodet mitt om at dette hadde jeg hørt om. Søkte på nettet og jada, der var det. "kort, gjøende hoste"=falsk krupp.

Jeg ringte legevakten for å få råd om hva jeg kunne gjør for å hindre at det utviklet seg til et farlig anfall. Her er det de sa:

- Kle på barnet godt og la det sove med åpent vindu.

- Hev hodeenden av sengen (bøker under sengebena), gjerne så mye som 20 cm.

- gi nesedråper, det virker avsvellende også nedover i halsen. (brukte rhinox nesedråper for barn, ikke bare saltvann)

- vanlig dose febernedsettende (paracet)

- evt. litt slimløsende hostesaft (en toåring kan få ca 5 ml)

- Det er ikke lett, men viktig, å holde hodet kaldt, slik at barnet ikke blir mer stressa (da blir hosten verre)

Det funka. Hun hadde et mindre anfall iløpet av natten, men ikke så ille at hun ikke klarte å rope på oss. Og det roet seg etter en liten stund i vinduskarmen, med mammas beroligende stemme og trøst. (men mannen min sov på rommet hennes på madrass i tre netter for sikkerhetsskyld...orket ikke tanken på at hun skulle få anfall uten at vi hørte det)

Skrevet

Jeg vil bare legge til at vår minstemann er nok litt spesiell for vi gjør alle de tinga minou nevner, vi får tilogmed resepter på hostesaft til han jevnlig så vi alltid har... og tro meg, vi kjenner fort igjen symptomene og starter behandling med en gang...

Så det var nok litt dumt av meg å skrive her at hjemme-behandlig kanskje ikke virker for i hovedsak virker det nok på de aller aller fleste barna, vår lille gutt er et av unntakene bare.. men jeg ville bare skrive det sånn at du visste at noen sitter det godt i og at det ikke er farlig, bare at du må ha lege-hjelp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...