tertilus Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Jeg gleder meg veldig til å gjenoppta sexlivet vårt og vil starte med prevensjon med en gang da jeg ikke ønsker to tette. Er det slik at man ikke kan gå på p-piller når man ammer? Må si jeg er litt skeptisk til spiral av en eller annen grunn. Hvillket prevensjonsmiddel tenker dere å begynne på?
3 har blitt 4 Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Hormonspiral.Hadde det i 5 år ,veldig fornøyd..Tåler ikke p-piller og man kan ikke gå på det når man ammer uansett.Hormonspiral har liten hormondose og man merker det ikke.Minsker menstruasjon også og det er jo supert,-)
ja08 Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Jeg er motsatt, nemlig skeptisk til p-piller og annet med hormoner eks hormonspiral. Synes kobberspiral er en grei løsning. Den koster mindre og kan være i en stund. Klart det er risiko også med spiral og noen sliter med kraftige mensblødninger når de bruker spiral, men for meg fungerte det fint etter 1 sv.skap.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Man kan visst ta mini-pillen uten at det gjør noe for ammingen. Hør med lege/jordmor for å være sikker!
tertilus Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2008 Minipille er kanskje en god løsning. Hvor sikkert er det? Er det piller man tar daglig?
tertilus Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2008 ingen flere som er opptatt/har noen tanker om dette? Hm..
mimmitiltre Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 joo, jeg har tenkt tanken men aner ikke hva det blir til..
wennis Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 mini-pille kan en visst bruke ja. Eneste ulempe her er at en må ta den til samme tid hver dag. Lurer på om det er en av typene som har litt slingringsmonn, men husker ikke hvilken. Men er det ikke sånn at dersom en fullammer, så er en ikke fruktbar? Står noe greier om dette i Gro Nylander bøkene i alle fall. Tenkte jeg skulle høre litt med gynekologen hva hun foreslår.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Tror ikke det er så vanlig men vi bruker faktisk kondom, det gjorde vi før jeg ble (planlagt) gravid, og det funket i to år selv om vi ikke brukte den helt etter boken (tok den på først en stund uti samleiet og brukte den ikke dagene rett etter at jeg hadde hatt mensen). Grunnen til at vi har gjort det sånn er fordi jeg får bivirkninger av alt med hormoner. Etter fødselen kommer vi nok bare til å være ekstra påpasselige med kondom helt til mensen er regelmessig igjen.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 Fullamming er ingen sikker prevensjon!!! Hvis man fullammer tar det gjerne lengre tid før menstruasjonen kommer igang igjen, men man kan jo aldri vite når, da eggløsning kommer før mens. Det er nok en myte som henger igjen fra gamle dager...
tertilus Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2008 Jeg tror ikke man kan stole på at fullamming er et prevensjonsmiddel i seg selv. Vet om to som er blitt gravide allikevel.
tarante - keisersnitt 29/1 Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Kommer til å bruke kondom den første tiden og sette inn hormonspiral etter det (tror de setter den inn 10 uker etter fødselen så ikke det skal være noe fare for at den detter ut). Er veldig plaget med store blødninger, så jeg håper den minsker på mengden...
Phantom´ Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 har brukt minipiller mellom mine svangerskap. Lit mindre sikkert enn p-piller, men kan brukes under amming. Mindre sllingringsmonn på tiden de skal tas. 1 piller hver dag til samme tid max 2 timer forskyvning. Regnes for å være ca 90% sikkert. OK om man ikke er fjern for tanken på flere barn, kanskje litt for usikkert om man overhodet ikke kan tenke seg flere.
Phantom´ Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Forøvrig ligger det i lufta at far kapper strengen nå som nr 3 kommer, og vi ikke tenker få flere barn. Jeg for min del har nok med 10 år på hormoner.
tertilus Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 10. januar 2008 Uff da, kappe strengen; hørtes brutalt ut
Phantom´ Skrevet 10. januar 2008 #16 Skrevet 10. januar 2008 Han får vel ta sin del av ansvaret han også. Vil ikke tilføre kroppen min mer kjemikalier. Så da burde han eller jeg steriliseres. I og med at det er en stor operasjon for mor og en liten filleting for far (gjort på 10 min) er det naturlig at det er han som tar den biten
Erisa* Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Nå har jeg ikke lest alle svarene her, men jeg har tenkt mye på dette med prevensjon. Hormonspiral kan ikke settes inn før noen mnd etter fødsel, bl.a fordi livmoren ofte trekker seg sånn sammen mens man ammer (sa gynekologen min). Så frem til man evt vil sette inn en spiral må man da bruke noe annet. P-piller kan ikke brukes pga østrogenet, som kan gjøre at du mister melka. Men man kan bruke mini-pillen. Ulempen med minipiller er at de er litt usikre, og må tas innenfor et kort tidsrom. I ammetåka osv så er det jo en risikofaktor for meg i alle fall... Amming er ca 70% sikkert, så hvis det ikke er noen krise å bli gravid igjen i løpet av de neste mnd, så går det jo an å satse på det. Men det forutsetter fullamming, og nattamming flere ganger per natt (tror det ikke bør være mer enn 3 timer mellom hver...) Men den gode nyheten heter Cerazette, det er en slags p-pille uten østrogen, men som er mye sikrere enn minipillen. Den har en 12-timers slingringsmonn, i motsetning til minipillens 4 timer (eller noe sånt). Den kan trygt brukes når man ammer. Så det har jeg bestemt meg for - har allerede hentet ut en pakke på apoteket (har selvfølgelig ikke begynt å spise dem enda...). Man er ikke beskyttet før man har tatt pillene i en uke, så enten må du begynne å ta dem før du tror du vil ha sex, eller så må du bruke kondom den første uka. Lykke til, håper det ikke tar lang tid før det blir kos på deg igjen etter fødselen;)
tertilus Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #18 Skrevet 10. januar 2008 Ja, har hørt at det er et mye mindre inngrep som skal til for menn. Så deilig å slippe å tenke på prevensjon da!
Sunniva78 har to små Skrevet 10. januar 2008 #19 Skrevet 10. januar 2008 En av de få "fordelene" jeg kan komme på med å ha vært gjennom assistert befruktning er nettopp dette... Jeg slipper å tenke på prevensjon etter fødsel:-) Sjansen for at vi skal klare det selv er så små at- ja skjer det er det et fantastisk mirakel:-)
tertilus Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 10. januar 2008 Takk Erisa, da har jeg skrevet ned merket. Skal be om resept på neste legekontroll.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #21 Skrevet 10. januar 2008 hei! Er det noen som har erfaring med p-stav? Tenker på den man får opperert under huden. jeg syns det høres helt perfekt ut.
wennis Skrevet 10. januar 2008 #22 Skrevet 10. januar 2008 I den "ammeboka" jeg fikk på helsestasjonen nå står det endel "krav" som må være oppfyllt for at amming skal fungere som prevensjon. er disse tingene tilstede, så er en like sikker som med spiral sto det. Rart at det står i den boka som deles ut til alle hvis det ikke stemmer!
Phantom´ Skrevet 10. januar 2008 #23 Skrevet 10. januar 2008 Problemet med den er visstnok at den kan vandre. Altså at den forsvinner fra der den er satt inn til et annet sted i kroppen. Og da kan den være vanskelig å få ut igjen. Særlig plagsomt om man skulle bli dårlig av å bruke den eller finner ut at man ville bli gravid på nytt. Tror den virker i ca 3 år. Legen min anbefalte den ikke til meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå