Gå til innhold

noen som har bygd hus her?ang tomt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi tenker på å bygge hus,vi har muligens ei tomt som besteforeldrene til sambo eier....noen som hvet ca kostnader da,vi får tomta gratis,men vi må vel søke om byggetillatelse,legge opp vann-kloakk-strøm og slike ting??er helt blank på dette jeg...noen tips mottas med stooor takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har egntlig ikke peiling, men vi har bygd hus! dere er jo veldig heldig som får toma gratis! Sparer brått noen hundre tusen da! Vi endte på 1,8 mill da er tomt til 300 000 med: mannen min er snekker og gjorde mye selv, så det dro jo ned prisen mye her, men jeg vet at det kommer litt ann på hvor langt det må graves og lingnende for å få strøm og kloakk, med tanke på pris der! bygg søknad koster også noen tusen, uten at jeg vet hvor mange tusen det er, men du kan jo ringe kommunen å høre med de! Så kommer det jo helt ann på hvordan hus dere har lyst på å da, dyrere med halvannen etasje enn med kjeller og en etasje, så blir det vel billigere igjen å ta alt på en flate, men da bør jo flaten være større som regel! vi bygde alt på en flate, ganske stort! veldig fornøyd med det!!!!!

Vet ikke om dette gjorde deg no klokere, men det var dessverre alt jeg kunne hjelpe med:) Lykke til, håper dere får det til og at dere blir fornøyd! Ingenting er bedre enn helt nytt:)

Skrevet

Jeg er arkitekt og kan svare deg på noe.

Dra til kommunen og sjekk med teknsik etat/plan- og bygningsetaten.

Be om å få se reguleringen av området tomten ligger i, reguleringsplanen forteller f.eks hvor mye det er lov til å bygge på tomten og om den i det hele tatt er regulert til boligbebyggelse.

Der kan du også få sjekket hvordan det er med vann og kloakk.

Man må søke om å få lov til å bygge hus og da må man bruke firmaer som kan stå ansvarlige for både planlegging og selve byggingen. Hvor lang tid det tar å behandle søknaden varierer fra kommune til kommune.

Hvis du vil ha et hus som utnytter tomtas egenskaper, terreng, sol, skygge, utsikt vil jeg anbefale deg å bruke arkitekt framfor å velge et typehus som ikke tar hensyn til tomtas muligheter. Men det er selvsagt min mening siden jeg er arkitekt selv.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...