Nora 82 Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 noen som har studert sykepleie og vet hvordan dagene er? når begynner forelesninger og når slutter ca..? hvor mye fritid er det etter skoletid? ca..
UpsyDaisy Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Husker ikke helt... tror dagene varte fra ca. 0800 -15.00. Første året leste jeg noe vanvittig - altså LITE fritid. (hadde anatomi 1. året.) De to andre årene var noe bedre, eller kanskje jeg ble slappere ;o)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Jeg går første semester nå og vi har egentlig ganske korte dager. 8.45-14.00. Blir nok en del lesing når vi begynner med anatomien,men vi har 1 studiedag i uken,så regner med at det blir en del fritid også. Men tror opplegget er veldig forskjellig fra skole til skole.
Guttemamma75 Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Dagene man er på skolen er vel ca fra 08 til 15... Litt avhengig av skolen man går på.. Så går det gjerne litt ekstra tid til kollokvie grupper.. Men husk at mye av sykepleien er praksis - dvs at du er på et sykehjem/sykhusavd/hjemmespl osv i en periode og da må du følge en turnus med dag/aften/natt og helge vakter........
~falck~ har fått baby! Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har også erindringer om fryktelig lite fritid under det studie... Lange dager og mye jobbing:) Men det var jo folk som tok det selv om de hadde små barn da - og ærevære dem:)) Er veldig glad jeg tok sykepleien nå hverfall - uten den i bunn hadde jeg ikke kommet dit jeg ville til slutt selv om det har tatt mange år!! Hvis man virkelig vil noe får man det alltids til... Lykke til:)
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Jeg hadde vel og forelesninger fra 08-15 ca. Av og til hadde vi ekstra undervisning på ettermiddagene, men dette var mer for og lære oss praktiske ting (sette venekanyler/urinkateter etc). Hvor mye fritid du har kommer vel an på hva du gjør ut av det selv. Noen velger og lese mye, andre leser mindre og sprengleser derfor foran hver eksamen...Noen velger og være i kollokviegruppe - andre ikke. Etterhvert skal du jo ut i praksis på sykehjem/sykehus/hjemmetjensten osv, og du må ta følge en tre-delt turnus inkl helgevakter.
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Selve skolebiten er ikke så hard, ca 9-15 4 dager i uken hadde vi. Ikke alt er obligatorisk, så var det elendige forelesere leste vi heller selv. Synes ikke jeg leste mye på fritiden heller, studietiden var fantastisk MEN: praksis er slitsomt. Er 8-12 uker pr plass, og da er det turnusjobbing. Det er jo egentlig greit å få med seg da, for å jobbe som sykepleier innebærer for de fleste turnus.
**geisha**06♥08 Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Da jeg studerte til sykepleier, tok jeg det på full tid, dvs over tre år. Forelesninger fra 08.00-1500. Endel timer er obligatorisk. Det er også mye praksis, praksisen er også obligatorisk. I praksis følger man en kontaktsykepleier sin turnus. dvs at man kan få dagvakter, kveldsvakter og nattevakter. Hvor mye fritid, kommer vel litt an på hvor "flink" man er til å lese underveis i studiet osv.. Jeg syntes 2. året var det travleste året:) Hadde da ikke barn, ble gravid med førstemann da jeg gikk siste året, ble ferdig før jeg fødte og det er jeg i grunn glad for.. Hadde jeg hatt barn eller ventet barn da jeg startet utdanningen, ville jeg gått deltidsstudiet. Litt friere, mindre forelesninger - noe obligatorisk her også, praksis er obligatorisk. Men man har mulighet til å lese hjemme, jobbe litt ved siden av osv. Lykke til!! Jeg angrer ikke på utdanningen:)
Nora 82 Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. januar 2008 jeg vurderer å begynne når minstemann er blitt over et år. han kommer i mai,starte på høstsemesteret etter det.har jo en på 3 år fra før,og er godt vant til hektiske hverdager! kommer nok til å være "flink student" .gjøre mitt aller beste hele veien for å kunne rettferdiggjøre valget! men uff det er veldig skummelt å skulle skifte beite så brått,får vel høre om det er noen andre musikere her inne med lignende tanker! takk for svar!
kajfla Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 vi hadde fra kl 9 til 15 ca 4-5 dager i uka. Praksis er 8 uker sykepleie første året. en del oligatorisk og 5 eksamener. 2. året hadde vi 2 eksamener litt obligatorisk og 2x9 ukers praksis. 3.året 2x9 ukers praksis og 1 eksamen og bachelor oppgave. det er mange som har små barn på studiet og veldig få som har sluttet. Er kjempe gøy, virkelig å anbefale. sykehjemspraksis psykiatri hjemmesykepleie medisinsk avdeling kirurgisk avdeling
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 vi skal ikke ha noe praksis første semesteret.Og bare 2 eksamner. Andre semester er det 7 uker sykehjem. Kjnner flere som ikke tar tatt permisjon selv om de har fått barn,så detr bør være mulig å klare det... Men man rekker gjerne ikke å jobbe ved siden av men man får mye støtte fra lånekassen.
to-store-to-små-en-liten-en Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Hadde med meg veslejenta mi som var ca 6 uker gammel når jeg startet 1.semester.Hadde henne med til etter Jul 1.året.Tungt,men det gikk på et vis... Det er utrolig hva man får til om bare viljen er tilstede!
Nora 82 Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. januar 2008 hm..det hørts jo ganske heftig ut. jeg har faktisk tenkt tanken og begynne når han er 3-4 mnd. har lang utdannelse fra før,så hadde jo vært deilig og begynt egentlig. kanskje det da er en mulighet..ringte nettopp til den aktuelle skolen og de sa forelesninger fra 9 til 15 + en studiedag i uka før jul dette. etter jul litt mer+praksis...hm,nå er det fullt kaos i topplokket!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå