Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Vet folk her inne er lei av disse matdiskusjonene, men jeg håper på mange svar likvevel. Bare litt slike refleksjoner og tanker jeg gjør meg da: Er ganske hysterisk for hva jeg spiser. Har hatt to SA tidligere, og selv om de har funnet ut at det ikke er pga noe jeg har spist, men pga forhold i livmoren, så er jeg likevel forsiktig, spesielt siden jeg først bare fikk oppgitt som grunn at jeg hadde infekjsoner begge gangene jeg mistet. Men iallefall: Jeg holder meg unna alt som står på disse matportal sidene og i de brosjyrene jeg har fått hos jordmor + at jeg holder meg unna det som det står at vi kan spise, men bør være forsiktig med å spise. Jeg vet at jeg sikkert er litt for over engstelig, men det er nå mitt valg. Det står ingen steder at vi ikke kan spise kjøttdeig, så lenge det er stekt eller kokt. Har spist masse av Gildes kjøttdeig, jeg. Sambo er ikke så veldig glad i fisk så det blir litt slike kjøttdeigretter, som taco og spaghetti, når vi skal kose oss. Men prøver å variere med kylling også da. Men iallefall så var jeg hos fastlegen min i går, og hun begynte plutselig å prate masse om mat da. Infekjsoner osv en kan få. Slike muggoster var visst verst, men etter det så var kvernet kjøttdeig også Fy, fy... Kunne til nød ha det til mat hvis det var stekt, og etterpå hadde putret lenge i en gryte.... Steilet litt. Tenkte det var gret så lenge det var godt stekt eller kokt. Håper ikke folk har tenkt å begynne å kjefte her, vil bare høre hva andre her inne tenker om dette. Når det er sagt, engstelig som jeg er: likevel, "prellet" dette litt av på meg. Vet rett og slett ikke om jeg orker å begynne å bekymre meg for om s\jeg skal fortsette å spise kjøttdeig. Kommer nok til å gjøre det.
Løvetassen Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Sålenge du steker kjøttdeigen godt som du skriver så er det absolutt ingen grunn til bekymring. Da er alle eventuellt farlige bakterier drept. Vet hvordan det er og bekymre seg for alt mulig, jeg er sånn selv. Håper alt går bra for deg i hvertfall, og kos deg med taco og kjøttsaus osv:)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Uff, må nesten si jeg synes litt synd i deg nå. Så bekymra i utgangspunktet, også kommer legen din med dette!? Jaja, jeg vil i allefall si at legen din er mere "hysterisk" enn deg nå. Bare du har god kjøkkenhygiene går det bra! Riktig som du sier at man skal steke kjøttdeigen godt, men det er av andre grunner (bakterier) enn disse som kan skade fosteret. En fin vane å ha er å ha en kniv til kjøtt og en egen fjøl til kjøtt. Ikke bruk samme kniv på kjøttet når det er ferdig stekt. Spis kjøttdeig med god samvittighet du!
Mininni Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Både listeria og toxoplasmose forsvinner jo ved oppvarming (altså steking/koking). Jeg kan ikke skjønne hvordan fastlegen kan få seg til å si noe sånt. Jeg forholder meg, som deg, strengt til hva Matportalen sier, og holder meg unna det vi skal være "forsiktige med". Har aldri hørt om at kjøttdeig skal være noe problem, og jeg kommer til å fortsette å spise det. Men for din egen sjelefreds skyld, hva med å sende en mail til Mattilsynet og spørre om dette er noe de har hørt om i det hele tatt? Jeg vil gjette på at du får svar om at så lenge det er godt stekt, er det ikke noe problem.
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2008 Takk for svar. Skulle sende takk før, men har ikke vært på nettet på et par dager. Ja, dette var beroligende fra dere jenter. Kan heller ikke skjønne det kan være farlig å spise kjøttdeig når den er gjennomstekt eller kokt, men ja, godt råd å skrive mail til mattilsynet bare for å høre. Skal legge inn svar her når de svarer meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå