Gå til innhold

Ang ammedebatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser stadig vekk ulike ammedebatter, og hver gang tenker jeg det samme: hvor mange kjenner egentlig noen som har VALGT å avstå fra å amme f.eks pga forfengelighet, ikke gidder, o.l???

Jeg må ærlig innrømme at jeg til dags dato ikke har møtt en eneste som har tatt et slikt valg (i Norge, vel og merke). De jeg kjenner / har møtt som ikke ammer gjør det av helt legitime grunner, det samme gjelder debatten om hvor lenge man ammer.

Jeg innbiller meg at det er bare en ørliten prosent her i landet som velger å ikke amme av "forfengelighets"-grunner, ikke gidder, eller andre pussige grunner. Mitt inntrykk er at de aller fleste som KAN amme faktisk gjør det, og at de som gir flaske gjør det av fysiologiske eller psykologiske årsaker. Derfor lurer jeg egentlig bare på hvorfor det i det hele tatt er så stort fokus på dette når det kanskje bare gjelder noen ytterst få.

Hva med dere? Er det noen her som faktisk kjenner mange som IKKE ammer av andre årsaker enn helt naturlige fysiske/psykiske årsaker???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ENDA en ammedebatt....................................

Skrevet

Du har nok rett i det. Er flaskemamma selv, og har blitt kjent med andre i samme situasjon, og det er ingen som valgte flaske frivillig. Det var mange tårer som førte til det valget for de fleste.

Skrevet

Enig med deg. Tror det er veldig få som ikke "gidder."

Synes det er mye press med ammingen, men noe av presset er muligens inne i mitt hode. Lett å føle seg "mislykket" hvis man gir flaske og mme.

Selv har jeg snart vært gjennom alt som er mulig av problemer med ammingen, men fortsetter allikvel.

Noen ganger har jeg vurdert å gi opp.

Helsesøster synes innsatsen min er stor og sa mange kunne ha gitt opp etter motgangen jeg har vært gjennom. Og jeg har all respekt til de som går over til flaske etter å ha slitt med ammingen.

Synes svangerskapsomsorgen godt kunne forberedt oss mer på ammingen og eventuelle problemer som kan oppstå.

Skrevet

jeg vet om en som sluttet å amme,sånn at hun kunne ha barnevakt oftere....og det syns jeg er noe tull at det skal være sånn.

og det er ikke meg altså.

jeg for min del har ammet dag og natt,men flaske om kvelden,pga lite melk...

Skrevet

Mulig du har rett i det du sier, men jeg tror likevel det er en del som gir opp alt for fort. Når jeg leser om noen her, som sier de ikke ammer fordi melka aldri kom, og da prøvde i kun 3-4 dager, så mistenker jeg at lysten for å amme ikke er så stor.

Skrevet

Hovedinnlegger her: synes fokuset i media er for stort slik at det blir et slags "ammepress". Det gjør at kanskje flere prøver litt vel hardt etter min mening, slik som du nevner i ditt innlegg. Jeg kjenner flere som har slitt og som nærmest har "gitt alt" - noe jeg synes er leit og nesten unødvendig. Det skal ikke være et evig slit å amme! I vår del av verden kan man heldigvis gå over til erstatning uten fare for liv og helse slik som i utviklingsland. Alle de "flaskebarna" jeg kjenner er akkurat like friske og flotte som mine "ammebarn" :o)

Skrevet

fordi?

Må vel få lov til å komme med meningen min. Eller traff jeg et ømt punkt.

Skrevet

Hva en mor velger å gjøre i forhold til amming, og hva slags grunner hun har - hva pokker raker det alle andre? Det er det jeg aldri får tak i i disse debattene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...