Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Det er da fryktelig hvor folk tar på vei i forhold til terminen sin! Vet ikke om noen av dere så den tråden om at det var skuddår i år? Det ble jo et ramaskrik uten like blandt de vordende bim-mødrene om at terminen deres ble feil. En dag?! En annen ting er disse mødrene som med sånn skråsikkerhet vet AKKURAT når eggløsningen deres var og diskuterer med legen og jordmødrene om at de vet best ang. terminen sin. Dette henger jo ikke på greip!? Jeg kan forstå de som reagerer når faktisk legen eller andre har gjort en konkret feil, men å begynne å diskutere på en termin man har fått ved UL er jo ren idioti. Det kan virke som om mange ikke har fått med seg at de MÅLER hodet og lårbeina til de små for å få en mest mulig korrekt termin -da betyr det vel fælt lite når EL ,eller MS eller PP eller hvemsomhelst av disse forkortelsen dere velger å bruke, har vært!! Og hva så?! Babyen kommer jo når den kommer, går man på overtid ,sjekker man jo alltid babyen for å se om man blir satt i gang. Blir man ikke satt igang før 16 dager etter og det kanskje er en ørliten mulighet for at det eeeeeegentlig var 18 dager, så går det nok greit med de små alikevel! Jeg stoler i allefall på den oppfølgingen jeg får og at de på sykehuset -leger, jordmødre, sykepleiere -ja, hele bøtteballetten- gjør det som er det beste for meg og den lille. Om enn terminen er den 12., 19., 25. eller det er skuddår i år! For en ting er sikkert UT kommer de :-D Lykke til alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Så enig så enig. Nå er det nok et innlegg på skravle om jordmor som tok ultralyd og vedkommende som mener at jordmoren må ha regna feil på fire dager. Stoler på ultralyden jeg også!!
Ikkelektuell Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Dette med termin er faktisk ikke så likegyldig, for det er beviselig økt risiko for svangerskapsforgiftning, surstoffmangel hos baby, dødfødsel og krybbedød når fødselen skjer på overtid. Hvorvidt man skal starte igangsetting etter én eller to uker er stadig oppe til diskusjon i medisinske miljøer, fordi man ikke greier å bli enige om hva som er best - å vente eller å sette i gang. Så det kan være stor forskjell på 16 og 18 dager over termin. Det slo deg ikke å sjekke ut hvorfor folk er så opptatte av dette da, HI?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Det er faktisk ikke alltid UL-termin er riktig, og det sier til og med jordmødre og leger. Min jente ble født 2 uker før UL-termin, var nesten 4 kilo, 52 cm lang (over gjennomsnittet på jenter født TIL termin), og på epikrisen fra fødselen leser jeg: barnets alder: 39 uker 3 dager...kan vel ikke være det hvis hun ble født 14 dager før termin, skulle jo da være 38 uker 2 dager?? fikk beskjed på alle UL unntatt den ordinære at ungen e over gjennomsnittet, var 3000 gram i uke 34 hvis man stolte på UL-termin, og faktisk hele 1080 gram i uke 26, og DET er ikke vanlig vekt altså... Jeg var kjemperedd på slutten for å få alt for stor baby og at hun skulle bli skadet hvis jeg gikk for mye på overtid.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 HI her! Av alle disse trådene hvor dette terminhysteriet har vært gjeldende er det ikke EN gang nevnt disse bekymringene du snakker om her. Det er stort sett snakk om å "ikke VILLE gå gravid lenger enn nødvendig" eller permisjonstiden og når den skal begynne. I mange tilfeller virker det som det er om å gjøre ha rett -i forhold til når man ble gravid eller en generell mistro til helsepersonellet de møter på. Om det medisinske miljøet diskuterer om man skal settes igang etter en uke eller to, er jo relativt uvesentlig for oss før de evt. har tatt en avgjørelse på det. Det har jo vi ingen påvirkningskraft på uansett. Dessuten blir man sjekket grundig når man går over tiden, såvidt meg bekjent, så jeg antar de vurderer hver sak individuelt.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Men det er dette jeg har litt trøbbel med -den tanke om at terminen er en fasit??! Til deg NN 10.38 Ble du satt igang eller fødte du normalt? Det var jo en tid før vi var så himla opplyste, før man kunne ta "valgfrie" keisersnitt, før alle disse sjekkene i hytt og pine. Det er vel fortsatt noe som er opp til naturen og tilfeldighetene eller? Det blir et så vanvittig press på å finne årsaker, hvem som har ansvar, hvem som har rett og hvem som har feil. Barna og kroppen har vel fortsatt "det siste ordet" i forhold til hva som skal skje? Jeg håper da inderlig det... HI
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Ble ikke satt igang, heldigvis, jenten min var klok nok til å komme ut selv:) Og når det gjelder før i tiden: hvor mange babyer døde i mors mage pga overtid, morkakesvikt osv når man ikke kunne oppdage slike ting?? Og hvor mange mødre som døde under fødselen fordi barnet var for stort eller pga andre årsaker?? Synes det blir for dumt å sammenligne nåtid med fortid på denne måten jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå