tonemelone Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Jeg spør igjen jeg... for 2 dager siden spurte jeg om jeg kunne blande Nestle sin maisgrøt, Trinn 1, fra 4 måneder med VANN i stedenfor mme. Gutten min blir mer og mer urolig av grøten, og jeg tror det kan være fordi den blir så mektig med mme... Så fikk jeg noen gode råd om at jeg skulle kjøpe grøt som faktisk skulle blandes med vann, og syntes dette var en god ide. MEN, i går fikk jeg vite at de type grøtene som skal blandes med vann også inneholder gluten, og det skal man ikke gi babyer før de er 6 måneder.... Så da er spørsmålene mine: 1. Kan jeg bytte ut mme med vann? 2. Finnes det en grøt, Trinn1 fra 4 måneder som IKKE inneholder gluten, og som skal blandes ut med vann? :-)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Hei, jeg tror IKKE du skal bytte ut mme med vann. Da blir den altfor næringsfattig. De som du blander med vann inneholder allerede melkepulver av noe slag.. Grøt uten gluten vet jeg dessverre ikke om. Men jeg har ikke vært så bekymret for det. Regner med at det gjelder for gluten som for det meste andre når det gjelder mat.. At med forsiktig introdusering og sunn fornuft osv. Lykke til! Stol på dine egne vurderinger :-).
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Jeg vet ikke, men... Jeg kjeder meg litt naa som tulla sover, saa jeg har bestemt meg for aa proeve aa finne det ut for deg ;-) Jeg har sendt spoersmaalet videre til Nestle. Sier ifra om jeg faar svar.
Charlo Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Helsekosten selger hirsegrøt, og den er uten gluten. Kan blandes med vann :-) Hisrse er veldig sunt, og har feks mer jern enn mais og ris. Forøvrig har jeg forstått det slik at det viktige ang gluten er at det introduseres litt og litt, da blir det jo litt rart å bruke fire mnd grøt mens man øker porsjonen og så plutselig ved seks mnd gå over til en stor porsjon med gluten-grøt. Mystisk :-) Har en plan om å blande inn litt glutengrøt sakte, men sikkert i hirsegrøten.
tonemelone Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2008 Tusen takk for gode svar... Og JA, det er jo merkelig at hvis man skal introdusere noe litt og litt, så skal man plutselig servere full porsjon med det...! :-) Og SusieQ - sendte du spørsmålet videre til Nestle??? Så morsomt!!! :-) Kjeder du deg??? I all verden, hvordan går det an? Når småen sover her, så flyr jeg rundt som en strikkball og rydder og vasker og bretter klær og og og.. :-) Men det er meg da... jeg misunner de som klarer å sove når babyen sover, og som klarer å slappe av, eller finne en hobby. Kanskje jeg skulle begynt å strikke...? :-) Hvor mye sover Anna da?
Frøloffen & solskinnsbolla Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Vet at småfolk har en mild risgrøt som skal blandes med vann, og den inneholder jo ikke gluten, men nå er jeg ikke helt sikker på om den er fra 4 eller 6 måneder..
lengter daler ned i skjul... Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 tror det finnes grøt som skal blandes med vann fra 4 mnd, så de inneholder jo helt sikkert ikke noe som ikke er bra for barn under 6 mnd. hadde ikke blandet ut maisgrøten med vann.
tonemelone Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2008 Oki, da har jeg konklusjonen! :-) Jeg kjøper Småfolk sin "Min første grøt" som er beregnet for babyer fra 4 måneder, og så regner jeg med at gluteninnholdet ikke har noe å si... det står at det er "naturlig innhold av gluten", så jeg tolker det dithen at det ikke er tilsatt noe, slik at det er minimal mengde... :-)
Mamsen og lillegutt Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Det går nok fint, for tror ikke de hadde laget den for 4mnd hvis det ikke var bra for ungen...Det er sånn jeg tenker ihvertfall:) Gutten min elsker den grøten. Nå er han snart 6mnd og da skal vi videre til neste grøt.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 Så lenge Knottene er såpass små går det greit å blande med vann også, det er jo konsistensen mer enn næringsinnholdet som er viktig. Fram til ca 8mnd er jo melk/mme hovednæringskilden uansett! Finn en grøt som ungen din liker og kos dere med "måltider" og søl og ikke stress med det:) Den store kampen om middagen kommer nok...
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 11. januar 2008 #11 Skrevet 11. januar 2008 Hei Tonemelone Her er svaret fra Nestle (mer eller mindre som forventet...) : Takk for mail. Vi anbefaler ikke å blande de melkefrie grøtene med vann da dette ikke vil gi et fullverdig måltid. Disse grøtene vil heller ikke smake noe særlig uten tilsetning av melk. De andre grøtene som skal blandes med vann, inneholder tørrmelk. Det er melkesukkeret i melken som gjør at grøten smaker litt søtere. Og neida, jeg kjeder meg ikke egentlig naar Anna sover... Det var mest for aa "ha en unskylding for aa gaa saa langt og sende mail til Nestle".... hehe... Men naa skal det sies at foerste morgen-soving er MIN-tid, saa da proever jeg aa gjoere minst mulig husarbeid og koser meg heller med lang frokost, kaffe mocca og dinbaby! Fikk du til noe barseltreff i Sandefjord?
tonemelone Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. januar 2008 Et logisk og bra svar fra Nestle! :-) Tusen takk for hjelpen!!! Jeg har bestemt meg for å fortsette med maisgrøten jeg bruker idag, og heller prøve å blande sviskemosen inn i den, i stedenfor å gi den etterpå. Og så har jeg startet såvidt med middagsglass, så da er ikke grøten SÅÅÅÅ viktig som jeg følte den var da han fikk bare grøt som tillegg til mme. :-) Renget ikke med at du kjedet deg, nei! :-) Hvordan kan man kjede seg med en liten en i huset. Kjempesmart å sette av morgentimene til seg selv. Jeg har prøvd å gjøre det samme, jeg også, men det er stadig ettellerannet jeg synes jeg MÅÅÅÅ gjøre... Men, frokost var en god ide...! :-) Er ikke flink nok til å spise... Joda, treffet i Sandefjord gikk veldig bra! Den 18. desember var vi 4 stykker, og alle var på samme alder. Vi hadde nytt møte på tirsdag, og da var vi 6 stykker. Neste møte er tirsdag 29. januar, og da regner vi med at det kommer 3 til, i tillegg til oss 6 som var der... :-)
Mjøndalen Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 Det finnes en ja. Husker ikke helt hva den heter. Tror det er havre grøt. Jeg kjøpte den på meny
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #14 Skrevet 11. januar 2008 Havre inneholder gluten. Det er bare mais, ris og hirse som naturlig ikke inneholder gluten.
tonemelone Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 11. januar 2008 Blandet i et kvart glass av de små med sviskemos idag, og det gikk bedre... så får vi se i morgen om det går like bra da... Pjokken min er i hvertfall fornøyd idag, både med grøten og middagen. SÅ lenge han får nok mme først, så ser det ut til at han er grei... Og så skratter og ler han når vi tuller når det nærmer seg slutten av måltidet! Han er sååååå god!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå