Gå til innhold

Er det riktig prioritering ved inntak i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to oppegående og friske foreldre, med ei oppegående og frisk jente på 2,5 år. Første året vi søkte bhg-plass fikk vi avslag, pga manglende bhg-dekning. I høst fikk vi kun 40 %, ønsket ihvertfall 50 %. Nå har det blitt en 100% plass ledig - den ble glatt gitt til ei jente med en far som har vondt i ryggen - altså "spesielle vilkår". Og vi må se oss forbigått igjen.

Er dette riktig? Jeg vet jeg kaster ut en brannfakkel nå, og er vel godt farget av vår situasjon. Selvfølgelig skjønner jeg alt det der om at hun har like stor rett som snuppa vår, men vi har faktisk stått på venteliste i 2 år - hun kommer flyttende fra nabobygda. Og de fikk egentlig plass i en bhg lenger unna, men de ønsket "vår" bhg - og kom da inn pga disse prioriteringene.

Hva gjør det egentlig med samfunnet?

Det betyr jo at jeg som er fullt ut arbeidsdyktig (heldigvis!) ikke får gjort min "plikt" for arbeidslivet. Samtidig er det en familie som kun nyter godt av velferdssamfunnet. Jeg mener overhodet ikke å være slem, og er glad det ikke er min rygg som er trøblete.

Det jeg lurer på, er om disse prioriteringen egentlig er helt rettferdig. Noen som har syn på saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er helt enig med deg... jeg synes det skulle vært litt første mann opplegg... vi stod oxo på venteliste i et år. og ei vennine av meg fikk plass lenge før oss selv om hun søkte lenge etter oss... pga hun er alene... til tross for at pappen har gutten anne hver uke...

Skrevet

Ja, de er riktige synes jeg. Fordi de er laget med tanke på å iverta barnets behov i første omgang og foreldrenes behov sekundært.

Jeg er i samme situasjon som deg , og bor i Oslo, så kan nok se langt etter barnehageplass i første omgang.

Skrevet

Ikke sant? Godt å høre at jeg ikke er helt på jordet! :-)

Skrevet

Jeg er enig med 3 småkrapyl.

Skrevet

Enig med 3småkrapyl.

Barnehagene har et ansvar for integrering av barn som ellers kunne komme til å falle utenfor. Er nok sjelden det bare er vond rygg (og du vet vel ikke 100% sikkert at det er alt?)

Det at dere er ressursstreke gjør dere i stand til å finne andre løsninger.

Men forstår at det er kjipt....

Skrevet

Hva som oppleves som riktig og rettferdig kommer jo helt an på hvilket kant man ser det fra, og hvem man måler utfra.

Hvis man ser utfra hvilke foreldre som trenger plassen, så ville det jo være samfunnsøkonomisk mest "rettferdig" at dere fikk den, som er yrkesaktive, betaler skatt og bidrar til at samfunnet fungerer.

Men om man ser det fra barnas ståsted, så står valget mellom deres lille, som har to friske, velfungerende foreldre, som er så heldige at dere kan ta med barnet deres ut og leke og søke stimuli og opplevelser sammen med henne, eller ei jente som har en pappa som ikke kan klare å gi henne alt han vil, men som kanskje ved å han henne i barnehagen kan bli bedre eller samle krefter til å være sammen med henne på kvelden. Hvilket barn som har det best utenfor barnehagen vil jeg tro at der deres, for det kan ikke være særlig stas å være liten og være hjemme med en pappa som ikke kan delta i lek og moro.

Jeg skjønner deres frustrasjon over ikke å ha fått den plassen dere trenger, men familier med sykdom i hjemmet er prioritert i mange kommuner for å ivareta barnet, ikke foreldrene. Rettferdighet er ikke å få likt , men å få etter behov...

Skrevet

Når ble bhg opprettet til barnas beste? Tar jeg helt feil når jeg trodde bhg var til for at foreldrene skal kunne være ute i arbeidslivet?

Skrevet

Vel, det kommer vel an på hvordan man ser det. Nå mener jo jeg at barn under 3, ihvertfall under 2, har det absolutt best hjemme hos foreldrene. Og jeg spør igjen - er det virkelig opprettet bhg for å ivareta barnets behov? Hvor står det?

Skrevet

Det er ikke mitt behov det er snakk om, men samfunnets! Jeg er gjerne hjemme med snuppa, jeg! Og heldigvis har vi økonomisk mulighet til det, selv om vi selvfølgelig må prioritere anderledes på en del ting.

Skrevet

Spetakkel - hva mener du med "ellers kunne komme til å falle utenfor"? Siden jeg kjenner disse menneskene, så er jeg rimelig sikker på at det er alt, pluss at de har de "de rette kontaktene" - som ikke akkurat gjør saken bedre...

Skrevet

Barnehagene i Norge eller asylene somde het til å begynne med ble opprinnelig startet for å ivareta gatebarn og barn av enslige mødre som jobbet i fabrikkene for å forsørge seg og barnet/barna.

I Norge har barnehagene alltid hatt en oppgave i forhold til å utjevne sosiale forskjeller og ivareta svakere stilte barns interesser.

I stedet for å være så egoistisk burde du heller være glad for at dere er to voksne, friske som vil dele liver. Det er jeg=)

Skrevet

Vel, det spørs litt. La oss s det står mellom en enslig forsørger som kun har en inntekt og et par med to inntekter så er det den enslige forsørgeren som må gå forran..uansett hvor fortvilt man blir over å ikke få plassen.. Samme med barn som har særskillte behov, eller er under vedtak fra barnevernet. Surt for noen...men uten full barnehage dekning ( SOM zFINANSMINISTEREN LOVTE INNEN UTGANGEN AV 2007) så får desverre ikke alle plas, men snart skal det (VIST NOK) bli full dekning...jeg venter i spenning på den dagen. Håper mine to får plass til høsten...men helt 100% sikker er jeg ikke før jeg får plass..

Skrevet

3småkrapyl - jeg klager ikke over situasjonen, jeg priser meg lykkelig over at vi er friske, at jeg får være sammen med snuppa i disse verdifulle årene, etc, etc.

Men - det er ikke alle som er like heldige som oss - og det var generelt jeg lurte på. Hvorfor skal våre barn nedprioriteres - hvorvor skal ikke våre barn få ta del i bhg fellesskap?

Du tillegger meg egenskaper jeg ikke har, jeg er overhodet ikke snurt! Men det er så typisk at noen må komme med sånne kommentarer - deg om det.

Skrevet

Herregud, tøffelhelten! Les hele innlegget mitt - jeg er sjeleglad for at vi er friske og har det bra!

Skrevet

Hva mener du når jeg kan legge til at mor er hjemmeværende - frisk og rask?

Skrevet

Har ikke lest alle svarene her.. Men, barnehagen har egne plasser til "krisetilfeller", der det er årsaker som at det gagner barnet mer å være i bhg enn hjemme hos en eller begge foreldrene.

Er den ene forelderen ute av stand til å ivareta omsorgen for barnet sitt hele døgnet kan bhg fungere som en avlastning.

Tror neppe de har tatt av din plass, da disse plassene ikke er "vanlige plasser" i utgangspunktet.

Det er ikke så enkelt som en vond rygg, det ligger nok mere bak enn du vet.

Skrevet

Jeg synes det er helt riktig. Du skriver "vondt i ryggen", men ikke hva slags ryggplager det er. Noen ryggplager kan være invalidiserende og senke funksjonsevnen enormt mye. Det er barnas beste som står i sentrum, ikke om foreldrene skal jobbe eller ikke. Når et barn har en forelder med sykdom/omstendigheter som gjør at det trengs avlastning i form av barnehageplass for å ivareta barnets beste, synes jeg det er helt riktig at det barnet blir prioritert foran foreks ditt barn, som åpenbart har to friske og velfungerende foreldre :)

Min sønn fikk hasteplass i barnehage i fjor vinter, og gikk da forbi alle ventelister. Dette var etter at mannen min/pappaen hans brått døde og min verden gikk istykker. Han fikk da barnehageplass så han skulle kunne være et sted med positive voksne og andre barn, istedet for å gå i skjørtene på en meget deprimert mamma. Samtidig fikk jeg tid til å gå i terapi og bearbeide opplevelsen og finne fotfestet igjen. Den barnehageplassen utgjorde en verden av forskjell for oss :)

Skrevet

Du har jo en mulighet til å gjøre din plikt uansett, Det er mange som må velge dagmamma, og da har en mulighet til å jobbe. Mange kan også velge å jobbe på mer ugunstige tidspunkt. Det klarte vi et helt år, men jeg jobba hver helg og to kvelder i uken.

Det er vanskelig å si om disse prioriteringene er rettferdige og jeg også ble irritert når jeg så den ene og andre komme foran i køen.

Men du begrunner din vrede med et samfunnsøkonomisk argument om verdiskaping og arbeid. En alenemor er mer utsatt for dårlig økonomi og blir ofte avhengig av stønader/hjelp fra det offentlige, og det kan påvirker barna på sikt. Å få utsatte grupper ut i arbeid kan vere samfunnsøkonomisk viktigere og på langsikt mer gunstig enn om en solstråle går hjemme et år ekstra:)

Men deler din frustrasjon over bhg. dekning

Skrevet

Jeg mente ikke i dette spesifikke tilfellet, men generelt.

For eksempel barn av innvandrere, syke (psykisk eller fysisk), "sosiale tilfeller". Disse er barn som kan risikere å isoleres hvis de ikke får barnehageplass.

Skrevet

Jeg må bare understreke igjen - jeg er IKKE vred, misunnelig, egoistisk, sneversynt, etc, etc, i denne saken. Jeg er kjempeglad for at jeg får så mye tid sammen med snuppa vår!

Jeg spør generelt, og tar saken vår som eksempel - og synes det lukter "svidd" av en del prioriteringssaker.

Ikke minst er denne saken "rar" fordi de i utg pkt fikk plass i en annen bhg - men ønsket "vår" - og fikk det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...