Gå til innhold

I dag er det 80 dager siden siste mens...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører vel egentlig til under "mannen ikke klar", men siden det er så laber aktivitet der så håper jeg at dere prøvere har plass til meg og mine bekymringer her. Jeg prøver jo å få barn da! I vidt begrep, he he...

I dag er det 80 dager siden sist mens, nesten et lite jubileum. Jeg har skikkelige magesmerter nederst i magen, mest på venstre side. Har hatt det i nesten en uke nå, og smertene bare tar seg opp og kommer hyppigere. De er fremdeles ikke helt like vonde som menssmerter, men det nærmer seg! :-( Jeg skal til legen 21 jan, for å be om å bli utredet for om jeg har pcos eller om det er noe annet. Får nok ikke time før det uansett...

Og så er det all hårveksten og kvisene da! Siden jeg sluttet på pillen har jeg hatt ca 60 dagers sykluser (har hatt 3 menstruasjoner siden april 07). Det popper ut en mengde kviser på ryggen, på haka og langs kjevebeina... Jeg som nesten har hatt perfekt hun mens jeg gikk på pillen (som forøvrig var diane...). Jeg har alltid hatt kraftig hårvekst, men nå tar det helt av! På overleppa er hårene kraftigere enn før, og så har jeg fått en hel masse på haka og nedover halsen! Lange og mørke hår... Gruer meg til våren med lav sol og sånn, for da vises alltid hårvekst ekstra godt... Bikinilinjen min har alltid vært bred og fortsatt litt nedover lårene, men nå har det begynt å bli enda bredere og fortsetter langt nedover lårene... Og så har jeg begynt å få "veiviser"... Mørkere hår oppover mot navlen.

Er det flere som er i lignende situasjon som meg? Jeg bare håper at samboeren min forstår at vi ikke bør vente med å prøve, om jeg får en diagnose som pcos. Jeg har ikke lyst til å bli eggløsningsrytter og har heller ikke lyst til å gå gjennom en masse hormonbehandlinger for å bli gravid. Men ønsket mitt om å få barn er så stort at det gladelig trumfer alt stress som måtte komme. Men først har jeg lyst til å kose meg med samboeren min i en "skje om det skjer noe"-periode. Må bare få han med meg på det først!

Snakket litt med Juicy tidligere i uken, hvordan er det med deg? Fått mensen? Jeg tok faktisk en graviditetstest tidligere i uken... Negativ, seff! Men det var jo en øøørliten sjanse da, siden vi har hoppet av i svingen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke lege, men du har, som du sikkert vet, mange av symptomene på PCOS. Det er forøvrig typisk at du får økt hårvekst og kviser igjen etter at du sluttet på Diane, Diane er et antiandrogen som endel får nettopp pga dårlig hud, ikke først og fremst som antikonsepsjon. Hvis man kun skal ha p-pille, er ikke Diane preparatet som blir valgt. Men dette vet du vel fra før, også. Felleskatalogteksten på Diane er forøvrig ganske oppklarende på mye. :)

Fint at du har fått deg time hos legen, og jeg håper at samboeren din begynner å tenke litt annerledes hvis du faktisk får den diagnosen du frykter. Kanskje han begynner å skjønne alvoret.

MEN, ikke mist motet - det er mange med PCOS som blir gravide, det finnes hjelp å få! :)

Skrevet

Takk for støtte!

Jeg kan bare ikke huske at det var så ille før jeg begynte på pillen. Var klar over at det kom til å bli en boost i kviser og hårproduksjon, men er litt lei meg likevel...

Jeg var 16 da jeg begynte på pillen, men det var kun pga hårveksten. Kan ikke huske at noen spurte meg om syklusene mine, men de var altså på ca 2 måneder den gangen også. Eller, de hadde blitt det. Telte aldri syklusdager den gangen, men reagerte da jeg gikk hele sommerferien uten å ha mensen! I tilegg så brukte mamma og pappa over 10 år på å bli gravid med meg. Hun har også masse hårvekst og hadde uregelmessige sykluser. Hun ble aldri sjekket for hormonforstyrrelser, men jeg antar at hun og jeg er like. Har lest et sted at det kan være arvelig.

Men det jeg reagerer litt på nå i ettertid er at ingen snakket med meg om disse tingene da jeg var 16! Det var jo tross alt en gynekolog som sjekket meg! Den gangen hadde jeg jo ikke noe konkret barneønske, annet enn at jeg vil ha barn når jeg blir voksen. Så jeg slo meg til ro med det gynekologen sa "Denne pillen kan du gå på til du ønsker barn". I fjor leste jge at en helst ikke skulle bruke Diane mer enn et år eller noe sånt! :-( Kunne ønske at jeg visste dette tidligere, for da kunne jeg bearbeidet samboeren min i lenger tid, og vi hadde kanskje vært prøvere for lenge siden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...