Gå til innhold

Glemmer å spise...tror jeg begynner å miste melka...HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

trodde jeg spiste nok men det viser seg at jeg får alt for lite kalorier om dagen....:S Glemmer rett og slett å spise og nå tror jeg at jeg begynner å miste melka..

HVORDAN merker jeg om jeg mister melka?

Om kvelden er snuppa ekstrem og vil ha pupp HELE tiden...men det er jo ganske normalt er det ikke? HUn sover da i minst 4 timer....

Men følte at jeg ikke hadde så mye mat i dag tidlig heller...etter 4 timer med søvn:S

Prøver å drikke MASSE...men har dere noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å holde produksjonen oppe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei=) hehe jeg tror jeg er ekspert på lav melkeproduksjon altså så her kan jeg svare=)

Å spise mye på kvelden er ganske vanlig, siden produksjonen ofte er lav, og det tar lengre tid å få ut den melka som er. Det produseres hele tiden nye mengder, så om hun spiser i mange omganger på kvelden får hun nok i seg det som er=)

Det aller viktigste når det gjelder amming er å ikke stresse. Dersom du er redd for for lite melk, kan produksjon og utdrivning svekkes av stresset. Slapp av=)

du kan også måltidsveie på helsestasjonen.

Da veies babyen (med klær, bleie osv) før og etter måltid. IKKE skift bleie etter at du har ammet før du veier - tiss og bæsj må også med=)

Nå vet jeg ikke hvor gammel datteren din er, men helsesøster vet nok hva et normalt måltid er.

Det lureste er nok å ta et par økedøgn.

dersom du har samboer/mann, få ham til å ta seg av alt husarbeid en helg. Bli i senga med baby, en god bok, tv og masse god mat (gjerne melkeproduksjonsøkende mat). Amm så ofte du og babyen vil, gjerne annenhver time.

Dersom babyen da ikke vil ha melk mer enn hver 4. time kan du også håndmelke eller pumpe.

Fremgangsmåten for håndmelking finner du her:

http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=22

etter et døgn eller to hovedsaklig i senga, vil nok melkeproduksjonen ha økt!

Ellers har disse tingene vist en effekt på melkeproduksjon:

-bukkhornsfrø (karri)

-Havresuppe/havregrøt

-Vørterøl og lettøl

-Ammete uten peppermynte (apoteket sin)

-Akupunktur

-Nattamming (størst produksjon på natta)

-Afripan (reseptpliktig)

Du bør også finne ut om utdrivningen er dårlig.

KJenner du at melken kommer fort, eller "stopper den opp"?

Kommer melken fort og i stråler når du pumper/håndmelker? Svelger babyen fort unna?

Dersom utdrivningen er for dårlig (som veldig ofte skyldes stress) kan du få resept på en nesespray som har god effekt mot dette.

Jeg regner med du har fullammet en stund, og det er da liten sansynlighet for å miste melka.

Det er veldig mange som bekymrer seg for dette, men det er faktisk slik at de fleste som begynner med MME gjør det fordi de har hatt melkeproduksjonsproblemer helt fra fødselen av (som i mitt tilfelle).

Dersom du har fått etablert et godt ammingsmønster med god vektøkning og fornøyd baby, er det ingenting som tyder på at melkeproduksjonen ikke skal kunne ta seg opp igjen.

mange opplever å få følelsen av å miste melka i perioder der babyen øker, altså når babyen plutselig får behov for mye mer melk.

Men du har jo vist at du har klart å holde tritt med babyen frem til nå, så det er fullstendig mulig å opprettholde dette.

At du spiser lite skal ikke ha så veldig mye å si.

Kroppen produserer nok melk til du begynner å bli ganske undervektig - den eneste som lider under dette er nok du.

Det har heller ikke vist noe effekt å drikke mer enn det som er normalt anbefalt (2-3 liter om dagen).

Hold deg til et sunt kosthold med variert mat og mye grønnsaker.

Legg inn mellommåltider der du f.eks spiser frukt eller grønt noen ganger om dagen.

Håper det ordner seg for deg.

Hvis du lurer på noe mer er det bare å spørre, jeg har vært gjennom hele mølja selv=)

Skrevet

gud TUSEN TAKK SAUEN MED DINGSEN!!!

Dette må ha vært noe av det beste svaret:)

Tusen tusen takk, det var deilig å lese!Hun sover mellom 1-3 timer mellom amminga...men tror kanskje hun øker litt melkeproduksjonen ja!!

Kanksje jeg rett og slett bør ta meg 2 dager og ikke gjøre annet enn å amme, spise, drikke og se på film:)

Snuppa er forresten 6 uker i morgen:)

Skrevet

Har du lest på ammehjelpa sine nettsider? www.ammehjelpen.no

Eg trur det er veldig vanlig at ein føler at ein mister mjølka sjølv om ein ikkje gjer det. Ein kan jo amme under nødkatastrofer, og då får ein gjerne ikkje i seg særleg...

Kjempeflott at du drikk masse, det er ofte det som manglar hos ammekvinner. Kanskje du kan lage deg ein matplan? Eg hugsa at eg åt berre frukost og sein middag i byrjinga, åt berre mat når mannen min var heime - elles gløymte eg og ete. Og jenta mi har vorte fullamma til ho var 6 mnd likevel. Det går nok bra!

Stå på *blomster og bier-Rebekka* - du gjer ein KJEMPEjobb for babyen din!!

Skrevet

tusen takk for oppmuntrende ord jenter:)*klemmepådere*

Skrevet

Hvorfor skal jeg drikke ammete fra apoteket? Er den med peppermynte ikke bra? Så vidt jeg husker har jeg ammete fra økologiske urter som ikke inneholder peppermynte men fennekel og 3 andre ting....

Skal prøve å gjøre det du har tipset om:)

Men tror helt ærlig ikke det er sunt at jeg får i meg 1200kalorier om dagen når jeg bør spise 1700kalorier(pluss da 500-1000 pga amming):P

har meldt meg inn i vektklubb.no fordi jeg da har oversikt hva jeg spiser og da husker jeg å spise:) har vært kjempe flink og spist 4 ganger i dag!heheh

Skrevet

Kjøp ammete på helsekosten, genialt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...