Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 hva pokker gjør man? HAr vondt i en visdoms tann, og tro meg en sånn at jeg tatt hos tannlege før, veste jeg har vært med på og det var med valium...nå kan jeg ikke en gang få skikkelig bedøvelse... Faen... 6 uker igjen til termin er det og og i natt har jeg ikke sovet
AnnHelenK Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Jeg hadde også vondt i visdomstann og dro til tannlegen. Fort deg på sjekk! Jeg hadde fått betennelse i tannkjøttet rundt tannen og måtte sette inn lokal penicilin rundt tannen. Dette skal ikke påvirke fosteret. Jeg hadde bare fått en liten rift der, og i den hadde det satt seg betennelse. Hadde jeg gått lengre med tannen hadde jeg måtte trekke. Tenner og tannkjøtt blir svakere under graviditeten vettu;)
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Jeg er tannlege. Du kan få skikkelig bedøvelse når du er gravid, ingen fare med det. Litt værre med valiumen desverre... Det er litt vanskelig å si hva som feiler deg/tanna di uten å ha sett deg, men det som pleier å være problemet med visdomstenner(spesielt i underkjeven) er at de ikke vil komme skikkelig frem. Da samler det seg bakterier inn under tannkjøttet og det blir betennelse. Kan være veldig vondt. Måten man fixer dette på er veldig rask og enkel. Tannlegen skyller inn under tannkjøttsfliken m f.eks sterilt saltvann ( dette vannet er som regel i en sprøyte ( bare så du ikke får sjokk), men du skal ikke stikkes med denne, det er bare så man kommer til. Etterpå kan det muligens hende tannlegen legger inn noe bakteriedrepende.(ikke farlig for barnet) Det kan hende dette må gjentaes etter noen dager, men det hjelper i 9 av 10 tilfeller. Veldig raskt går det også. Er du en av de uheldige dette ikke hjelper på kan det hende du må på en antibiotika kur (tabletter), men det er mange typer antibiotika som ikke er farlig å ta når du er gravid, så det går fint. Antibiotika er noe man har veldig lang medisinsk erfaring med, også til gravide, så ikke noe å være nervøs for. Tannlegen har oversikten, og dobbelssjekker sikkert med felleskatalogen. Må nok en gang understreke at det er vanskelig å si hva som er galt med deg når jeg ikke har sett deg, men problemet og behandlingen som jeg har forsøkt å beskrive over er et ekstremt vanlig visdomstannsproblem. Som jeg sa til en tidligere: det er lurt å komme seg kjapt til tannlegen, tenner fikser seg ikke selv, og billigere blir det som regel heller ikke av å vente. En annen gullerot kan være at det er ikke er bra for barnet at du går rundt med en betennelse i kroppen og har vondt. Kroppen skiller ut stresshormoner v/ smerte. Har mor det bra, har barnet det bra.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Jeg er også tannlege og vil bare legge til at det er en gammel mye at tenner og tannkjøtt blir svake under graviditet- som den ble sagt over her. Finnes noen ytterst få som får svangerskapsrelaterte tannkjøttsproblemer. Det arter seg slik at tannkjøttet for en overdimensjonert vekst, og vokser slik at de dekker hele tannen/ mange tenner. Det er ikke noe man lurer på om man har, har du det har du kommet deg til tannlege for lenge siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå