Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Svarer på den vektgreien du kanskje kunne hjelpe meg med:) Hadde hvert fall vært kjempefint, for skjønner ingenting av den jeg. Hun var 46 cm og 3180 gram ved fødsel… Og nå er hun ikke større enn 75 cm og 9,8 kilo… Det ble sist sjekket for omlag en måned siden. Jeg har vært litt bekymret pga. det siden hun er veldig liten… Mye mindre enn de vi kjenner på hennes alder. Jeg spurte helsesøster om det, men hun sa det ikke var stort å være redd for og ikke så uvanlig… Jeg derimot tror det kanskje er det, da. Eller jeg vet ikke, kan hende hun har veldig rett og, men....Hun er født i juni 06, så hun er straks 19 mnd. gammel

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan jeg jo =)

Du ser alder helt nederst. Det gjelder opp hele skjemaet. Den tykkeste linjen er midddels, og så er det ned mot minimum og opp mot maksimum.

Hvis du ser på 18 mnd helt nede og følger den streken oppover, skal du kunne finne vekt og høyde pr alder.

På høyde ligger hun under nederste percentil, mens på vekt ligger hun på den nest nederste (hvis jeg ser riktig)

Skjønte du det nå? =)

http://home.powertech.no/tiliti/images/percjente(1).jpg

Skrevet

Tusen takk for svar! Har ikke vært her før nå....

Jeg prøver å lese den av nå (skikkelig vanskelig å se:S) Og slik jeg forstår det burde hun være godt over 80 cm (men skjønner ikke noe med vekten....)

Siden det ser ut som om du kan skikkelig masse om dette. Vet du noe om det kan være noe farlig eller...? Hun helsesøsteren virker litt sånn som egentlig bare låser av alt jeg spør om. Det er jo ikke det at det er kjempe farlig at hun er liten eller noe... Men jeg bare tenker det kan være en grunn liksom...

Eller, jeg tror jeg har lest av noe lignende dette flere ganger i matte, men jeg klarer liksom ikke å se ordentlig nå.... Føler meg litt dum... :)

Skrevet

tenkte jeg bare skulle si en liten ting jeg også....kremt....sorry for at jeg bryr meg. Det viktigeste med ALLE slike kurver og skjemaer er at hvert enkelt barn følger sin egen kurve tålelig. Snuppa di var ikke så stor født og det vil ofte henge igjen i flere år før det jevner seg ut.

Skrevet

Gjør ikke noe mer flere svar:) Setter jeg heller pris på. Jeg skjønner igrunn at alle kurvene og skjemaer må leses av i forhold til hvert enkelt barn. Allikevel så var hun ikke så mye under gjennomsnittet, og jeg prøver bare å finne ut hvordan hun ligger an i forhold til hvordan hun egentlig BURDE. Om du skjønner...?

Skrevet

Men det er ikke noe burde vet du:) Jeg har selv hatt små jenter....alle har vært 47 cm lange ved fødsel og sunniva som er yngst er nå 20 mnd og bruker str 80 stort sett i klær. Jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt så lenge vekten er i samsvar med lengden og hun følger sin egen kurve. Gj.snittsbabyer kan jo ikke alle ha:)

Skrevet

Jeg tror du skal høre på helsesøster - eventuelt snakke med en annen helsesøster. Jeg har ikke peiling på dette utover at jeg klarer å lese av denne grafen ;-)

Det er sikkert ikke farlig så lenge hun følger sin kurve.

Jeg har hatt to store gutter, og minstemann på 1 år er nå 11,5 kg og 82,5 cm. Store variasjoner...

Skrevet

Hun er ikke så mye mindre enn jenta mi var da hun var 19 mnd.

Hun var da 78 cm og 10,6 kg.

Skrevet

Nå blander jeg meg også her:o)

Etter hva jeg leser av på persentilen så ligger hun på den nederste persentilne på høyde i forhold til alder.. men hun er innenfor, altså innenfor "normalen". 2% av beforlkninga ligger over "normalen" og 2% ligger under!

Altså, hun er en av de 96% som ligger innenfor- ergo så er hun helt "normal" :o)

når du ser på vekt i forhold til høyde så er det jo helt perfekt:o)

Hun ligger litt over den mørke stripa og er faktisk på +sida der:o)

Ikke tenk noe mer på dette siklerotte:o)

Skrevet

Takk for svar alle sammen... :) Da vet jeg at jeg ikke trenger å bekymre meg...! Bare synes hun har vært så liten i vekst - men det er vel kanskje bare i mine egne øyne... Jeg var ikke så stor når jeg var liten jeg heller - men jeg vokste heller ikke før jeg kom i ungdomsårene... Men altså, var mer redd hun kanskje kunne være kortvokst på en eller annen måte jeg (jada, rare tanker...!)

Men nå vet jeg hvert fall:) Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...