MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Ingen andre passer på oss, det må vi gjøre selv. Alternativ til 100%, 50% og aktiv sykemelding er tilrettelegging på arbeidsplassen. Arbeidstilsynet har et eget skjema hvor legen fyller ut hva slags tilrettelegging du MÅ ha på arbeidsplassen din, så er arbeidsgiveren nødt til å gjennomføre tiltakene eller krysse av for at dette ikke er mulig og da har du krav på svangerskapspenger istedet for sykepenger. ( en liten trøt til oss som gjerne vil men ikke kan jobbe og liksom ikke er helt.."syk") Det er trist nok i dag altfor mange arbeidsgivere som ikke helt ser alle de forandringene som vi skal gjennom i et svangerskap og derfor legger det på at "graviditet ikke er en sykdom". Helt riktig det at det ikke er en sykdom, men hei hva den kan dra med seg av symptomer og vondter.. Arbeidsgiveren min under første svangerskap var av denne typen og jeg husker jeg var livredd for sykemelding når jeg dro til legen. Jeg var sjåfør på minibuss, med daglig håndtering av rullestolrampe og dertil tunge manøvreringer opp og ned og i mente av rullestolbrukere. Jeg prøvde å ymte frempå til sjefen min om at dette kunne være farlig, uten gehør, "du er jo ikke syk" sa han bare. Jeg dro hjem fra jobb i uke 15, under påskudd om at jeg kastet opp hele tiden, mens sannheten var at jeg fikk kraftige stikkinger i siden av magen etter jeg skulle helt rundt i noe så uskyldig som en rundkjøring. Jeg ringte legen og fikk time dagen etter. Legen hadde forståelse for at jeg fryktet sjefen og mennene på jobb dersom jeg kom med en sykemelding på grunn av noe så "uskyldig" som et svangerskap. Han "slo" derfor tilbake på sjefen istedet. Han skrev ut et tilretteleggingsskjema på arbeidsplassen for gravide fra arbeidstilsynet. Han krevde at jeg skulle unntas fra rullestoler samt ramper og at jeg skulle omplasseres i bedriften slik at jeg kunne stå/gå/sitte og ta pauser etter kroppens behov. Jeg dro med dette til sjefen og han hadde da i teorien 2 valg: gjennomføre kravet eller krysse av for at dette ikke var mulig å gjennomføre. Han fikk jo i teorien velge selv, men jeg visste jo på forhånd at dette ikke var mulig. Sjefen ble rimelig lang i maska da han faktisk måtte sende meg hjem som "ikke arbeidsdyktig i firmaet grunnet svangerskap". Kroppen fikk det den trengte... ..og sjefen måtte se seg slått.. jeg var jo ikke syk, men likevel hjemme Pass godt på dere selv og spira jenter... Det gjør ikke sjefen!
reekleim *fødeklar* Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Gud så bra!!! Hurra for den gravida kvinnen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå