Gjest Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Vi har fått oss en kattunge! Kjempe sjønn og god, men har en stooor uvane!! Han hopper opp å klorer tak i spisestue møblene våres! Har allerede kommet masse kloremerker i stolene, har svarte skinnstoler! Er ganske fortvilet, møblene er helt nye, kjøpte de i høst! Det er heller ikke ekte skinn, så de tåler jo ikke all verden! Er det noen som har noen gode råd på hvordan jeg skal få han til å slutte med dette?? Tar han alltid ned å snakker strengt til han når han hopper opp! Vet ikke akkurat om det hjelper å snakke strengt til en katt da, men prøver ålikevel, hehe...
*Athena* Lucas,englepia+Dani! Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Du kan kjøpe en spray hos dyrelegen med en lukt som katter avskyr, tror den heter FY. Ellers kan du ha en sprayflaske med vann og spraye litt på han når han gjør det, det liker de ikke:p
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Har dere et skikkelig klorestativ ( gjerne med hus og andre katteleker på? Hvis ike så anbefaler jeg å skaffe det..pusen her slutta å klore på mølene da vi saffa det..men man må være lynsnart å ta dem når de klorer på møbler og vegger..katter kan oppdras :-) Jeg sier FYYYYY! med streng stemme og tar katten lett i nakkeskinnet og flytter på henne når hun gjør noe galt..ska ikke gjøre dem vondt..men vise at nå har de trådd over grensa..bare se hvordan kattemødrene oppdrar ungene..det er ingen "kjære mor" Ellers anbefaler jeg trekk til møblene for å skåne..fås i feks ellos :-)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Anbefaler at med EN gang du ser at han er på vei til å gjøre det sier du NEI og gjerne reis deg opp fra sofaen.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 man kan spraye litt vann på katten med sånn sprayflaske..... det liker den ikke.
frøken blå Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 - Kjøp klorestativ til den. Vis den hvordan den skal kvesse klørne på denne. Hjelp den å "klore" litt med labbene, så skjønner den etterhvert. - Si klart NEI når den oppfører seg uønsket. - Ha eksempelvis en blikkboks med noen småsteiner inni, som du rister på når han oppfører seg uønsket. IKKE KAST DEN ETTER KATTEN!!!!!!!!!!!!! Bare rist på den så katten skvetter til av lyden. Oppfordringen om å spraye katten med vann er IKKE å anbefale, ifølge vår kattepsykolog som analyserte vår katts atferdsproblemer. Når den ser DEG spraye den med vann (og gjerne i tillegg holde den fast), vil de forbinde DEG med selve straffen, og etterhvert bli redd deg. =(( Så, ikke gjør det. Når katten vår oppførte seg annerledes og f.eks bæsjet på gulvet (i voksen alder!!), ristet jeg på denne boksen *skramle skramle* slik at han skvatt til og skjønte at det IKKE var lov. Han lærte og det er år siden han sist dreit på gulvet. (Han har ikke fått nerveproblemer heller, hehe) Lykke til!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå