C.P78 Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Hei, har en fjærmadrass som jeg har brukt til førstemann i sprinkelsengen frem til nå. Er 3 år. Babyen skal bruke sprinkelsengen og jeg lurer på om jeg bør bruke samme madrass eller kjøpe ny. Det var en forsåvidt dyr madrass kjøpt i utstyrsbutikk til ca 600,-. Men er en del flekker/skjolder på den, og det lar seg vel ikke gjøre å rense fjærmadrasser eller..? Sønnen min på 3 har jo både tisset igjennom og kastet opp i den sengen mener jeg. Bør ny madrass kjøpes inn?
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Vi kommer ikke til å kjøpe ny madrass til søsken, så lenge den ikke er ubrukbar. Vår gutt har ikke tisset igjennom noe særlig, og har passet på å kaste opp når han har vært hos mormor :-D Så søsken samme madrass, tenker jeg. Men ville ikke brukt madrass fra andre...
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Kan dere ikke bare kjøpe en tynn overmadrass å ha oppå? vi har en overmadrass som vi kan hive i vaskemaskinen i ny og ne. Veldig praktisk.
~sjiraff~ Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Ny madrass. Det anbefales og er med på å redusere faren for krybbedød.
*Super*Mamman* Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Vi og kjøper ny madrass. Koster jo ikke all verden, og er anbefalt for å hindre krybbedød og allergi.
Gjest mphs Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Vi kommer til å kjøpe ny madrass siden søsteren akkurat har hatt omgangssyken og spydde en gang i sengen. Kom litt gjennom. Vi tar ingen sjanser med krybbedød.
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Rett meg hvis jeg tar feil her, men når vi skulle ha det til forrigemann fikk vi beskjed om at forskjellen lå i ny og gammel TYPE madrass. I "gamle dager" fyllte man madrassen med skumgummi og resukulert avfall og whatnot, mens de nye madrassene (siste 10 år eller så) er laget på en mer krybbedødvennlig måte. For hvis ikke virker det usannsynlig at det er sunt for barnet å ha en madrass i mer enn noen måneder før krybbedødrisikoen stiger, eller hva?
~sjiraff~ Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Grunnen til at det er økt fare for krybbedød med arvet madrass er fordi tidligere barn har gulpet, tisset og kanskje kastet opp på den. Og de gassene som da dannes utgjør økt fare for krybbedød. Skal man bruke samme madrass til flere barn bør man ha en utbyttbar overmadrass eller bruke tisselaken o.l. slik at det ikke kommer kroppvæsker o.l. på madrassen.
*Super*Mamman* Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Dette står det om madrasse på krybbedødsforeningens sider: Foreningen til støtte ved krybbedød skriver på sine hjemmesider: " Madrass til spebarnet Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren, eventuelt ny og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man imidlertid har en brukt madrass kan et vanntett, vaskbart trekk eller overflate forebygge muligheten for bakterievekst. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. "
temine Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 Jeg kommer til å bruke samme madrass til mine barn så lenge den er i ok stand. Jenta mi har aldri ligger på madrassen, men på soveskinnet sitt. En ny baby vil få nytt soveskinn, og bruke samme voggemadrass og sengemadrass.
Supermamm Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Det koster oss så lite å kjøpe ny madrass i forhold til de bekymringene jeg ville hatt om vi ikke hadde gjort det, så vi kommer til å kjøpe ny!
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 Vi kjøpte ny madrass. Hvorfor ta den sjangsen? Hvis vi hadde vært flinkere til å bruke tisselaken under overmadrassen, så hadde vi nok beholdt den gamle, men vi valgte å kjøpe ny. Den lille er verdt det, synes jeg. Jeg ville selv ikke ha følt noe særlig for å arvet en madrass av min søster som hun hadde tisset og kastet opp i...
Synnøve_Solbakken Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Vi kjøper også ny, selv om det aldri har kommet gulp, oppkast, urin eller avføring på den siden vi har overmadrass.
jeano med nr.4 Skrevet 10. januar 2008 #15 Skrevet 10. januar 2008 Kommer ikke til å bruke egen seng til barnet, babyen kommer til å ligge sammen oss i storsengen. Men er det da godt nok å vaske overmadrassen før babyen kommer tro?
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 10. januar 2008 #16 Skrevet 10. januar 2008 Er det meg som har forstått feil eller sto det at det var greit å bruke den gamle madrassen så lenge man kjøpte et trekk til å ha over?
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Neida, det var det det sto, ja. Da blir nok den "gamle" madrassen tatt i bruk en gang til her også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå