tonemelone Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Jeg var på jakt etter grøt til min 4 måneder gamle sønn som kunne blandes med vann i dag. Hadde tenkt å kjøpe Småfolk sin "Min første grøt", men ingen butikker hadde den. Endte opp med HIPP sin eple og pære grøt, men den er for babyer fra 6 måneder. Kjøpte den likevel, siden det er trinn 1... Noen av dere som har erfaring med den? Gullungen min har fått Mais-grøt fra Nestle i ca en måned, men ikke full porsjon. Kan jeg bruke HIPP sin grøt, selv om det står fra 6 måneder, og er det veldig uheldig at den inneholder gluten?
MammaTilNick Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 at du gir han litt og litt mente jeg!hehe, ikke at du skulle spise det=P
Sylteflesk Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Jeg ville ikke gitt 6-månedersgrøt til en på 4 måneder. Når Hipp skriver trinn 1 er det vel fordi all maten deres starter på 6 måneder, etter anbefalingene. Her hos oss har Rema den Småfolkgrøten, Min første grøt, men den inneholder jo også gluten, siden det er havre i den.
Sylteflesk Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Mente at grøten til Hipp starter på 6 måneder, de har annen mat fra 4 måneder, tror jeg.
tonemelone Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2008 Morsomme svar fra dere begge... :-) Ja, det er sant det med trinnene...! Rema har jeg ikke prøvd... Ellers har jeg prøvd meny, rimi, coop/mega... MEN Rema gjenstår! Får ta en tur i morgen da! :-) Trodde forresten at man starter med grøt før glass...? Siden HIPP har noe annet fra 4 måneder. Hva brukte/bruker dere? :-)
Sylteflesk Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Ja, man starter jo vanligvis med grøt før glass, så litt forvirrende det med trinnene til Hipp. Vi begynte ikke før gullungen var 6 måneder, da prøvde vi med økologisk grøt fra helsekosten, men den falt ikke i smak. Prøvde litt hjemmelagd middagsmat som heller var populært, så prøvde vi med 4-måneders maisgrøt og alle glassene fra alle merkene, men ingenting ble egentlig akseptert før hun var 9-10 måneder gammel ... Nå er hun 14 måneder og spiser fortsatt bare noen få ting, så vi har tydeligvis gjort alt galt ... Det er en butikkoversikt inne på www.smaafolk.no, der ser det ut som det bare er Rema som har Min første grøt fra Småfolk, faktisk.
tonemelone Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2008 Hihi, det er ikke enkelt med disse små!!! :-) Men, hjemmelaget middag er jo det beste, er det ikke? :-) Beundrer alle som lager, og jeg håper at jeg gjør det selv også! Prøvde ut glasset med potet og gulrot idag, men bare 3 skjeer. Så ut til at det gikk greit, og han gapte og gapte etter mer, men jeg turde ikke. :-) I morgen får han mer av den til middag, og så får han litt av grøten kjøpt på Rema til lunsj... Å gi på kvelden er ikke noe success lenger, han blir så innmari urolig på natta...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Hei, det er ikke lurt å gi gluten før de er seks måneder nei. Det er fare for å utvikle cøliaki, noe ganske mange nordmenn har faktisk(fordi vi starter veldig tidlig med glutenholdig mat), og for de som har kraftig cøliaki fra de er små er livet ganske tøft. Så jeg syns du skal vurdere å holde på maisgrøten i to måneder til, evnt annen grøt uten gluten, for barnet ditt sin skyld. Maisgrøten er jo god den, hvis han går litt lei kan du smaksette med forskjellig fruktmos.
tonemelone Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2008 Okay... det visste jeg ikke! Tusen takk for tipset!!! Men, maisgrøten skal blandes med mme, og han blir så innmari urolig av den... tror den blir for kraftig! Spurte her inne i går om jeg kunne blande den ut med vann istedenfor mme (gjorde det også i går... fy meg?). Det gikk bra, men vet jo ikke om jeg kan gjøre det. Da jeg spurte fikk jeg som svar at jeg skulle kjøpe grøt som var laget for å blande med vann, men alt ejg finner er jo med gluten... Men hvis jeg utsetter gullet mitt for noen risiko, så skal jeg selvfølgelig vente til han blir 6 måneder!!! Kan heller gi litt middag da, og bare veldig lite grøt til lunsjmåltidet, f.eks... Uff, dette er ikke lett gitt!!!!
Sylteflesk Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Småfolk har en risgrøt med banan, den er glutenfri og skal blandes med vann. Står 6 måneder på den, men den er vedig mild. Samme selges i Sverige og der er den merket 5 måneder. På helsekosten har de også glutenfrie grøter fra 4 mnd.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Det anbefales nå fullamming fram til 6 mnd og så begynne forsiktig med fast føde, det er derfor nesten alle merkene har "fra 6 mnd" som laveste. Hvis du ikke ammer er det fra 4 mnd det er "greit" å begynne med grøt osv, men uansett er det jo ditt valg og din unge! Hva angår gluten osv har de faktisk endret anbefalinger fra jeg fikk min første i 2004, nå sier HS at hvis du ammer kan du begynne med glutenholdig grøt med en gang, det er hvis du gir mme du bør vente. Stoffene i morsmelka beskytter nemlig slimhinnene i mage/tarm mot de uheldige sidene av gluten! Samme gjelder en del andre ting jeg ble anbefalt å vente med sist, bl.a. fisk - nå skal man skynde seg å venne ungen til det mens man ammer, og heller være forsiktigere hvis man har flaskebarn! Anbefaler forøvrig Holle grøt fra helsekosten, de er "rene" (=uten mme) og kan blandes med morsmelk, mme, vann eller frukt alt etter ønske og behov. Lykke til!
Frøloffen & solskinnsbolla Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 vet ikke hvor du bor jeg, men hvis du har ett coop obs hypermarked i nærheten så anbefaler jeg deg å gå dit, har kjempestor utvalg av barnemat!!! Ellers så ville jeg tatt en titt på ultra.
Merida72 Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Dårlig utvalg av småfolk-grøt på Coop Obs Hypermarked der jeg bor, men jeg fant på Ultra! DER hadde de VELDIG bra utvalg.
mayaya Skrevet 10. januar 2008 #15 Skrevet 10. januar 2008 Jeg er ikke så kjent med de norske grøttypene for 4 og 6 mndr, men jeg kom til å tenke på at den risgrøten vi brukte alltid ble blandet ut med van. Har du sett etter risgrøt i butikken? Sjekk den ut iallefall
tonemelone Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 10. januar 2008 HI her: haha, nå kom denne frem igjen... Startet en ny med samme tema tidligere i dag. MEN, glad for alle svarene! :-) Og jeg savner ULTRA!!!! Flyttet fra Oslo til Sandefjord, og Ultra var favorittbutikken min.... Bodde en periode vegg i vegg med Brynsenteret, der Ultra har en flott butikk. Jaja, nok om Ultra... Jeg prøver å fortsette med maisgrøten vi har startet med, og håper at det roer seg... har begynt å gi ham det på formiddagen i stedenfor på kvelden, og tenker nå å introdusere middagsglass på ettermiddagen. :-)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Neste har en slik havregrøt som blandes med vann fra 4mnd, den falt virkelig i smak her. De grøtene som skulle blandes med mme ble hun urolig i magen av, men ikke av den med vann. Tulla mi blir og urolig på natten hvis hun får grøt før hun legger seg, så jeg har prøvd noe nytt som funker supert: Grøt + alt vann jeg får i a (ikke mye det altså) kl 1800, så driver vi på bade til klokka blir litt før syv, så melk og natta. Da går det som en drøm=) Da har jo grøten fått ligge en time i magen mens hun er våken;) Tjihi, rart, men det funker=)
Snupi27 Skrevet 10. januar 2008 #18 Skrevet 10. januar 2008 du kan f.eks ha litt frukt oppi maisgrøten da? sånn på dessertglass.. jeg prøvde med grøt fra 6 mnd når snuppa var ca 4,5 mnd men hun fikk vondt i magen av den så vi gikk tilbake til maisgrøt.. visste ikke og tenkte ikke over at det var gluten i grøten til 6 mnd gamle babyer..
Gjest Mayflower Skrevet 10. januar 2008 #19 Skrevet 10. januar 2008 http://www.helsesoster-service.no/tema/Introduksjonfastf%F8de.htm
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #20 Skrevet 11. januar 2008 At sønnen din ble urolig er nok ikke pga at den var blandet med mme, men at det tar lang tid for en liten mage å venne seg til fast føde. Særlig når man begynner så tidlig som du har gjort. Da må man gi grøten tidligere på dagen, frem til magen begynner å venne seg mer til maten. Da kan man begynne å gi det på kvelden. Ellers må man belage seg på urolige netter. Evnt kan man alltids vente litt til med grøt, det er ingen vits i å være utålmodig på barnets vegne...
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #21 Skrevet 11. januar 2008 Ja, nå ser jeg at du har begynt med middagsglass også. Får jeg spørre om det er noen spesiell grunn til at du gir så mye mat såpass tidlig? Forskning viser at magen på babyer utvikler seg veldig forskjellig, og man kan følge med på annen utvikling for å se når magen begynner å modnes for fast føde - det er samtidig med at de kan sitte stødig selv, og får pinsettgrep. Altså når naturen har innrettet at de kan klare å spise selv. :-) Det vil med andre ord si ved ca 7-9 mnd alder for de fleste. Så generelt begynner vi veldig tidlig med fast føde til de små, og å begynne enda tidligere enn det som er anbefalt er nok ikke så sunt for barnets mage. Vil bare nevne det for deg, i tilfelle ingen har fortalt deg om dette.
tonemelone Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #22 Skrevet 11. januar 2008 Hei... å nei, du er anonym du ja...! :-) Jeg ammer ikke, jeg gir mme. Det er en grense pr. døgn på hvor mye man skal gi av mme, det vet du sikkert, du som er så opplyst! :-) Når man fullammer er det anbefalt å vente med introduksjon av fastføde til de er 6 måneder. Når man gir mme er det 4 måneder som er anbefalt. Jeg har en sønn som er veldig sulten, så etter mange samtaler med HS så fikk jeg anbefaling om å starte med introduksjon av velling og så øke til grøt da han var 3 måneder. Nå er han 4 og en halv måned, og jeg bruker kun de glassene det står 4 måneder på...! Men, de som lager barnematen har kanskje bare skrevet 4 måneder for at slike opplyste mennesker som deg kan irettesette de som følger anbefalingene? :-) Ring gjerne til HS og fortell dem at de har opplyst meg helt feil, så kan vi høre hva de sier.... :-) Men, en morsom teori det du skriver om å sitte stødig og ha pinsettgrep... :-) Jeg skulle selvfølgelig ha satt frem fastføden og ventet til han satt seg til bords og forsynte seg selv, mens jeg proppet ham full av mme, som han gulper opp igjen i store mengder, for det blir så mye! Og når han da fortsatt er sulten, så kan jeg jo bare peke på maten som venter på at han skal utvikle seg... :-)
dårlig ånde Skrevet 11. januar 2008 #23 Skrevet 11. januar 2008 har ikke noe stort bidrag til debatten ettersom vi såvidt har startet med grøt selv, men det er visst slik at havre er naturlig fritt for gluten, og dermed et alternativ for de små. jeg kan opplyse om at havre er vårt sunneste kornslag, med masse sunne umettede fettsyrer. man kan helt fint lage havregrøt med vann, smaker godt med banan i hvis du har begynt med det (det spiser jeg selv). ren finmalt havregrøt uten andre tilsetninger får man kjøpt på helsekosten. vær oppmerksom på at fiberen i havren kan gjøre den tungt fordøyelig, man må nok prøve seg frem. ellers er hirsegrøt et annet glutenfritt alternativ. den spiser lillemann som vellig nå, det liker han gaaanske godt. også kjøpt på helsekost. ellers leste jeg fra en annen her inne at avokado er suksessmat. man kan visstnok også blande den med banan. begge variantene er visstnok gode og mettende, og snille mot magen.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2008 #24 Skrevet 11. januar 2008 Oi - ertabertasukkererta - vi har gjort AKKURAT som deg!. Først Holle-grøter, så hjemmelaget, så maisgrøt og allslags glass.... Har nå en 9-mnds baby med spisevegring! Har vi gitt for "sunne" ting tro?
Sylteflesk Skrevet 11. januar 2008 #25 Skrevet 11. januar 2008 NEI NEI - havre er ikke glutenfritt! Risgrøt, maisgrøt, hirsegrøt er de glutenfrie grøtene på det norske markedet. Nestlé har forresten også en grøt som heter Sinlac, den er melke- og glutenfri og skal blandes med vann. Ulempen er at den inneholder en del sukker, og er ganske dyr. Men den fås ihvertfall på vanlige butikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå