Mille** Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 ...ser dere over leksene til barna når de er ferdige? Jenta mi på snart 10 år satt nå å gjorde leksene sammen med venninna si (egentlig pleier hun å gjøre det alene rett etter middag, men ikke i dag), og da sa venninna at foreldrene hennes aldri sjekket leksene hennes. Bør man ikke gjøre det da?
Kristine :-) Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Vi sjekker alltid gutten vår sine, men han er bare 6 år. Vi sitter ofte sammen med ham eller i nærheten når han gjør lekser. Jeg mener det er en viktig del av den oppfølgingen barna får og når jeg jobbet i skolen tok jeg det som en selvfølge at foreldrene fulgte opp barnas lekser:-)
fra2til3håpefulle:-) Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Jeg pleier å sjekke leksene til sønnen vår. Det har jeg gjort siden han begynte med lekser. Han er 8år, går i tredje. Vi har jo ett ansvar vi oxo som foreldre, når det gjelder lærling. Samarbeid mellom skole og hjem.
blittmamma07 Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har kun sjekket av og til på barneskolen. men det har mye med å gjøre at leksene alltid har vært gjort når jeg kommer fra jobben. Nå derimot, når hun går på ungdomsskolen pleier jeg å spørre om leksene er gjort, men jeg sjekker ikke. tillit er viktig! (Hadde resultatene vært dårlige hadde jeg vel sjekket)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 jeg sjekker guttungens lekser,han går i 2 klasse. Han må gjøre det om igjen hvis han slurver.(noe han ofte gjør)
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Burde sjekke, ja. Er ikke sikkert venninnen var helt ærlig... ;-)
Mille** Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2008 Ja, det er jo det vi også har gjort. Men en ting til, pleier ungene å få gjøre lekser sammen med venner? Jeg mener at det skal gjøres alene, med oss til stede selvfølgelig, men i følge jenta mi så er dette veldig strengt, mange som pleier å gjøre lekser sammen. Så i dag fikk hun lov da.
Mille** Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. januar 2008 Hehe....jeg tror hun var ærlig ja, hun er litt sånn bortskjemt skilsmissebarn som gjør stort sett som hun selv vil. ;o)
~mamma~ Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Jeg oppfordrer alle foreldre til å sjekke barnas lekser + høre dem i leseleksa. Mange slurver med leseleksa etter "den første leseopplæringen". De tror at det ikke er så viktig å øve når de har knekt lesekoden, men for å bli en god leser er det viktig å lese mye! Hilsen fra en lærer som ofte gruer seg for å stille krav til foreldrene, men som mener at det er veldig viktig at de følger opp skolearbeidet :-)
Solitude Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 Min elste er 9 år og når hun kommer hjem fra skolen så gjør hun leksene sine og jeg går over de. Hver eneste gang, og om det er ting om må forklares så venter vi til de to minste har lagt seg (for å få fred og ro) og så sitter vi sammen og bruker den tiden som trengs til hun har skjønt oppgaven. Man bør bruke tid til å gå over leksene for å følge opp skolearbeidet blir gjort skikkelig. Selvom barnet er et skolelys som gjør det meste rett, så er det også greit å vise barnet at man har interesse av hva det holder på med på skolen
Joikaboll@ Skrevet 9. januar 2008 #12 Skrevet 9. januar 2008 Ser over leksene til begge skoleunga, går i 5. og 8. på kvelden før jeg legger meg, og nåde dem som har juksa eller slurva, den blir vekket 1 time tidligere morgnen etter. Selv læreren på u.skolen sa på samtaletimen i høst at han satte pris på om foreldrene hadde tid til å se over. Det tar jeg som en selvfølge, det er jo en bit av å følge med barna sine.
Solitude Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 Her er det ganske vanlig at ungene gjør lekser sammen med venner som blir med hjem på besøk rett etter skoletid. Det syns jeg er ok, så lenge kvaliteten på arbeidet er bra og ikke det er noe slurv. Og så ser jeg over de når jeg kommer hjem fra jobb, hvis det er noe så tar vi det etter at de små har lagt seg slik at vi får "jobb" fred
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå