Athene75 Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har vært en gang til jordmor, det var i uke 24. Hun er nå sykmeldt og blir sykmeldt ut mitt svangerskap iallefall. Derfor ser det ut til at jeg blir uten jordmor, noe jeg synes er veldig trist, spesielt da jeg er førstegangs og hadde synest at oppfølging fra jordmor hadde vært en trygghet. Føler ikke at jeg får det samme utbyttet av å gå til lege. Synes ikke legene er så flinke med slike svangerskapsting....måler jo kun hb, ser på urinprøve, måler mage og de lytter på hjertelyden med vanlig stetoskop ( slik at vi ikke får høre hjerteslagene engang ). Ellers ingen informasjon om noen ting. Noen av dere som kun går til lege? Og hvordan synes dere det er?
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Jeg gikk til jordmor i de to første svangerskapene. Syns det var veldig greit da, men denne gangen har jeg valgt og kun gå til lege. Føler meg nokså trygg på graviditeten. Men kan godt skjønne deg som førstegangsfødende att du ville hatt en jordmor. Hør om det er mulig å komme på kontroll til jordmor i nabokommune eller på sykehuset du skal føde?
Gjest mphs Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Jeg var 3 ganger hos jordmor i første svangerskap, men gikk mest hos legen siden jeg trengte medisinsk oppfølging. Denne ganger har jeg på samme grunnlag valgt å kun gå til legen. Jeg syns ikke jeg hadde noe spesielt utbytte av å gå til jordmoren. Det jeg lurte på sjekket jeg bare på nettet eller spurte om her inne.
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har i dette svangerskapet gått annenhver gang til lege og jordmor. Men har uten tvil hatt mest igjen av å gå til jordmor, så i mitt neste svangerskap komer jeg nok til å gå mest til jordmor. Dette selv om jeg har vært sykemeldt og har måttet gå til legen av medisinske grunner. Han har ikke peiling på det som går på følelser rundt det å være gravid. Det er som det blir skrevet over her... De sjekker blodprøve, vekt, urin og hjerelyd og det er det... 10-15 min. så er du ute igjen.
Athene75 Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2008 I nabokommunen tror jeg at det er ganske så dårlig jordmordekning, så der går det nok ikke an å få komme til jordmor nei. Mulig det går på sykehuset da, det vet jeg ikke. Bruker de å ta inn folk til vanlige jordmorkontroller på sykehuset da? Noen som vet? Når man ikke har jordmor eller noe slikt, så får en jo ikke omvisning på sykehuset heller. Og svangerskapskurs er det ikke vanlig lenger det kanskje? Hørte jo om at det var før i tiden iallefall.
Smellkyss Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 I mitt forrige svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor, hadde helt klart mest nytte av jordmora! Denne gangen har vi flyttet og nå går jeg bare til legen-kjempekoselig og dyktig kvinnelig lege. Føler ikke at jeg har behov for noe annet nå, føler meg trygg på svangerskapet. Er blitt mere effektiv nå med småbarn i hus, kjapt inn og kjapt ut:-) Hos jordmora husker jeg jeg koste meg ca.en time hver gang hvor vi snakket om alt mulig, det har ikke jeg tid til nå.
wjkcg Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Har bare gått til fastlegen min, er i uke 31 nå. Synes det er veldig greit - har behov for å ta de faste undersøkelsene og sjekke det medisinske, ikke snakke om følelser og bli tatt vare på. Er innom hver fjerde uke og er veldig fornøyd med kjappe seanser der hun sjekker vekt, blodprosent, blodtrykk, urin og mål på magen. Liker at det er en med bredere kompetanse enn jordmoren har, i tilfelle det skulle være noe.
Gjest mphs Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Du kan selvfølgelig få omvisning på sykehuset selv om du ikke har jordmor. Jeg fikk ikke tid til noen omvisning sist og siden det nå er ny fødeavdeling dit jeg skal ringte jeg bare fødeavdelingen selv og avtalte omvisning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå