Meg_og_baby Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Ser her at noen gir brødskiver til 6 mnd gamle unger, hvordan gjør dere dette? Jeg er livredd for at mini skal sette i halsen.. hvor store biter gir dere? Han har ikke tenner..
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Fikk beskjed av hs at vi kunne begynne når lillegutt er 7 mnd.
Love my kidz Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har ikke kommet til det ennå, men vet at moren min bløtgjorde bitene i vann så de skulle gli lettere ned. Bare et lite tips =)
♥Coxinelle♥ Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Deler opp i små biter. Sørger for at det ikke er skorpe på. Noen barn er flinke til å spise tidlig og tygger godt (med gommene dersom de ikke har fått tenner) før de svelger, mens andre bare svelger og har lett for å sette i halsen. Dette finner du vel bare ut ved å prøve. Jeg har gitt begge mine brød fra den alderen og de har tygget og svelget og gaapt etter mer
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Mini nærmer seg 7 mnd og har fått skive i noen uker nå, han kan spise opptil en hel skive. I begynnelsen gav jeg nærmest bare smuler, ørsmå smakebiter av min skive, da det gikk bra prøvde jeg litt større biter. Nå får han biter på størrelse med en lillefingernegl sånn ca, har også begynt å legge dem foranham til stor glede for han slik at han kan plukke dem opp selv :-) Og her sa HS at jeg kunne gi fra 6 mnd og anbefalte det fremfor å gi 3 grøtmåltider, 2 er nok og han trengte mer mat (får middag også). Det gjør ikke noe at de ikke har tenner, er uansett ikke mye nytten de får gjort med 2 -4 tenner, hehe... Et tips bare, gi brød som ikke er helt ferskt, helst 2-3 dager gammelt. Fersk brød klumper/deiger seg lett, mens litt gammelt brød er tørrere og lettere for babyen å få i seg og er tryggere å gi. Og gi drikke underveis og pass på at en bit er svelget før du gir neste.
tralletonetroll Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Hei! Jeg gir sønnen min brødskiven i minibiter. Han legger dem i ganen, så bitene blir naturlig fuktet og løser seg fint opp før han svelger. Av og til sjekker jeg om det ligger noe lagret i ganen før jeg gir en ny bit. De to tennene han har bruker han nok kun til kavringen ;-). I tillegg legger jeg biter foran han som han får "leke" med selv. Det hender ofte at bitene finner veien inn i munnen. Pinsettgrepet har begynt å utvikle seg. Han drikker vann til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå