Bare™ Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Ikke be meg om å google svarene. Det er jo det jeg gjør før jeg spør dere. Og er du helsepersonell. eller er selv, eller har kronisk syke barn øker tilliten til svaret ditt.. Sånn er det bare her på Dib/ bim... Leukocytter : 11,2 MCV: 93 Trombocytter:272 Neutrofile 1,8 Lymfocytter: 7,7 Total bilirubin: 74 konjungert bilirubin: 27 Alkaliske fosfataser: 690 Gamma GT: 480 ASAT:290 ALAT: 180 Kolesterol: 9,9 HDL- Kolesterol: 1,7 A- vit: 1,9 VitaminD: 50 VitaminE: 42 VitaminK: høy 4,8 Jeg sitter med standardverdiene, og ser at de fleste er skyhøye. Jeg trenger noen som kan fortelle meg en rød tråd her? Takk
lille-persille Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Jeg er sykepleier uten så mye greie på hva verdiene skal være, men hva er grunnen til at du har tatt disse prøvene?
Bare™ Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2008 Ikke jeg... bebisen min har en medfødt/ arvelig leverlidelse og lymfødemer.. Nå har det seg sånn at disse svarene aldri er klare før lenge etter at vi har vært der- vi får de i posten, som i dag... Og etter maaaange måneder så er noen av de ikke det spor bedre. Og da kan det vanke operasjon på den lille... Vi er fremdeles til kontroller og undersøkelser!
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 De første 5 på listen er forskjellige blodceller, bilirubin er vel "leverstoff", de neste fire er jeg usikker på. Hvis bilirubin er høyt er det noe galt med leverens funksjon...Men hva dette alt i alt betyr er veldig vanskelig å si uten at en jobber med å tolke slike prøver / er ekspert på området. Jeg bare tar slike prøver i forbindelse med helsesjekk for jobben.
lille-persille Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Da blir det nok litt vel spesialisert for meg til å tolke svarene, men selv om de er over normalverdiene er det ikke sikkert at det er så høyt likevel.. (f.eks. CRP som skal være under 8 kan godt være på 50 uten at det blir behandlet) Det kan jo være greit å sammenligne med tidligere bl.pr. svar og se om verdiene har steget eller sunket eller om de er uendret. Dårlig at det ikke legges ved et notat fra legen om hva de mener om prøvene.
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 For og ringe legen hadde ikke vært en ide, eller?
lille-persille Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Palmesus med ring på finger'n!: Etter som at det blir fulgt opp av lege så er nok ikke dette betegnet som en hastesak, det blir vel vurdert på kontrollene..men jeg kan godt forstå at hun lurer på hva blodprøvesvarene forteller, uten at hun ringer legen!
Bare™ Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2008 syns så tydelig jeg ordla meg slik at nedlatene knehøner som du presterte i innlegget nå nettopp skulle styre unna?? Vi med alvorlig syke barn har faktisk litt andre ting å gjøre enn å ta imot og slenge dritt. Vi bruker denne kanalen som den kanskje er ment for- å komme i kontakt med andre i samme situasjon. Jeg ber meg frabedt flere utsagn fra deg. Nå kjenner jeg at jeg ble irrritert på deg. Fikk ikke plass i programmet "unge mødre", du kanskje?
Annepålanne Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Hei. Leit å høre at barnet ditt er sykt. Håper det går bedre etterhvert. De første verdiene er blodcellene, og sier noe om produksjon og nedbrytning av disse. MCV har med de røde blodlegemene å gjøre (står for Mean Corpuscular Volume, så vidt jeg husker) Leucocytt-tallet sier noe om det kan være infeksjon eller skade i kroppen når det er høyt. Synes ikke disse verdiene er så veldig på bærtur, uten at jeg husker eksakt referanseverdien. Når det gjelder det som står fra bilirubin og nedover, så har dette med leveren å gjøre. Noen, slik som ASAT og ALAT sier oss noe om det er skade eller sykdom som pågår i leveren. Andre, slik som bilirubin, sier noe om hvordan leveren fungerer. Leverens funksjon vil også virke inn på omsetningen av vitaminer i kroppen. Så den røde tråden her er leveren, og verdiene kan stemme med det du forteller om sykdommen hennes. De tar nok disse prøvene for å være sikre på at leveren gjør jobben sin godt nok, og for å holde øye med hvordan det utvikler seg. Utover det er det vanskelig å si så mye uten å se tidligere verdier og kjenne sykdommen til barnet. Jeg tror du bør ta med deg blodprøvene til legen neste gang og be om at hun forklarer deg hver enkelt verdi. Så blir det lettere for deg å tolke verdiene i fremtiden. Lykke til!
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 Nedlatende knehøne? Ja, kaste stein i glasshus er fint? Det var da ikke nedlatende ment i det hele tatt, men jeg bare kom med et forslag. Og nei, jeg heller antar ikke at det er noe som helst hastesak over dette, men som en her oppe presiserte, verdiene trenger ikke ha noe og bety, med mindre man vet hva som ligger bak. Jeg beklager så mye at jeg tok meg friheten til og skrive i det hele tatt!
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. januar 2008 #12 Skrevet 9. januar 2008 Oij, jeg leste ikke siste "rest" på inlegget ditt. Syns vel kanskje det var et noget drøyt utsagn og komme med? "har andre ting og gjøre enn og ta i mot, og slenge dritt"...? Jaha? Hvorfor tok du mitt inlegg som dritt (som absolutt ikke var ment sånn); samtidig som du slang litt dritt til meg?
lille-persille Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 Herregud er det rart det er krig i verden...kom deg dit palmene suser di idiotkjerring!!!!
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. januar 2008 #14 Skrevet 9. januar 2008 Hva i alle dager har jeg gjort nå???
roxanne Skrevet 9. januar 2008 #15 Skrevet 9. januar 2008 Jeg pleier å bruke denne siden når jeg skal ha hjelp vedr. prøvesvar: http://www.msa.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?iDisplayType=2&iCategoryId=360&iInfoId=501&mids=198a191
Bare™ Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 10. januar 2008 Får ikke linken til å virke noen vei, jeg.. (og til de som ikke vet det- legene sender ikke disse på mail. Ingen pasientopplysninger sendes på mail. Jeg kan sende ttil sykehuset, men da skriver de ut mailen min og svarer pr post...Og telefonen er vrien å komme igjennom på. Jeg HAR sendt mail, men ennå ikke fått svaret pr post... Dette skriver jeg for jeg ber ikke om kritikk. Jeg er på sykehus og til behandling med barnet hver eneste, og innimellom også flere ganger pr uke. Med sykdommen til mitt barn, så skal vi ikke innom legevakt eller fastlege. Vi skal rett inn når det er noe. Så JEG VET AT JEG SKAL KONTAKTE LEGE..... *oppgitt* Men her inne er det mange damer, og flere av disse har jo erfaring fra yrkene sine. Det er disse jeg håpte på å få svar av. og flere har faktisk vært behjelpelige!)
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Man bør være lege, samt ha kjenskap til ditt barns sykehistorie for å kunne tyde disse svarene... Det er utrolig slitsomt å ha et kronisk sykt barn, inn og ut av sykehus, og mange føler seg forvirret i forhold til informasjon fra forskjellige hold. Be fastlegen din eller en lege der dere blir innlagt gi deg klar og tydelig informasjon. Informasjon skaper trygghet. Tror desverre ingen her inne kan gi deg det. God bedring og lykke til:)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 10. januar 2008 #18 Skrevet 10. januar 2008 Den røde tråden er at leveren ikke fungerer som den skal.Alkaliske fosfataser, GGT, ASAT og ALAT er leverenzymer som stiger når leveren ikke klarer å kvitte seg med avfallsstoffene. Bilirubin og konjugert bilirubin er avfallsstoff fra nedbrytingen av de røde blodcellene som leveren omdanner i leveren og skiller ut via gallen. Når disse er høy viser det at leveren ikke klarer å kvitte seg med de. Hør med fastlegen din. Prøvesvar kan ikke tolkes uten å ta hensyn til tidligere prøver eller pasienthistorikk.
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #19 Skrevet 10. januar 2008 "For og ringe legen hadde ikke vært en ide, eller?" Dette var vel det du gjorde. Den kommentaren virker sarkastisk og nedlatende. Det er jo fryktelig unødvendig å ordlegge seg slik når det i hovedinnlegget også bes om at sånt ikke er nødvendig. Greit nok at svaret du fikk tilbake var krasst, men nå sitter altså HI og prøver å tyde prøvesvar for sitt syke barn, ber om hjelo her og ber også om at negativ dritt skal unngås. Hennes unnskyldning for sitt krasse svar er en stresset og følelesladd situasjon. Hva er din?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå