Gå til innhold

Urinveisinfeksjon ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen ringte akkurat og sa at jeg har kraftig uvi med to forskjellige bakterier. Så hun har satt meg på en superkur. Men jeg har bare noen dager igjen til termin, så hva hvis jeg føder før antibiotikaen får tatt knekken på bakteriene?

Var det noe med at man bør be jordmor om å skylle med klorhexidin el.l under fødselen rett før trykkefasen? Slik at ikke barnet blir smittet? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok an på hvilke bakterier som har gitt deg uvi. Den vanligste bakterien som gir uvi er det massevis av i underlivet uansett, og ikke spesielt farlig for babyen. Men gi beskjed til jordmor om dette, hun vet nok hva som skal gjøres.

I tillegg er det sånn at siden du har hatt det en liten stund, så har kroppen din begynt å produsere antistoffer mot bakteriene, og disse overføres også til fosteret så lenge det ligger i magen. Dermed får det med seg en viss beskyttelse fra deg.

Men noen ganger er det mer skumle bakterier, og da er det mulig at det tas spesielle hensyn under fødselen. Snakk med jordmor når du kommer på føden, så vet de hva de skal gjøre.

kan jo godt hende at fødselen ikke starter før du er frisk igjen, og da er det jo ingen ting å bekymre seg for:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...