Gå til innhold

Dårlig arbeidsmiljø og vond rygg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre.. Kanskje det er noen som har vært borti det samme her?

Jeg jobber i en butikk jeg ikke trives i og jeg sa opp i julen så den gjaldt fra 1. januar, jeg har ikke arbeidskontrakt og har kun jobbet der i 4 mnd ca.

Har lenge vært plaget med ryggen fra tidligere arbeid og dette var noe av det samme så jeg ble sykemeldt med henvisning til fysioterapaut nå 2. januar og fikk sykemelding til i dag.

Så var jeg hos doktoren i dag igjen og lurte på lengere sykemelding da jeg ikke er bedre (Det er så vondt at jeg sliter med selv vanlige husarbeidsoppgaver) og han mente at jeg hadde bare godt av å røre på meg så jeg fikk aktiv sykemelding på 50% og denne gangen fikk jeg henvisning til kiropraktor da han mente dette var mer lønnsomt (to forskjellige doktorer jeg var hos)

Så jeg fikk da altså 50 % sykemelding fra i morgen til lørdag, men så har jeg også fått time hos kiropraktor fredag på Lillehammer som er 2 timer unna her jeg bor så å reise på jobb da er jo uansett bare bortkastet.

Men, jeg er så usikker på om jeg i det hele tatt har lyst til å reise tilbake til jobben.. Trives som sagt ikke der i det hele tatt da jeg ikke har samme interesse, humor eller noe som helst med de som jobber der og det fører jo ofte til at de samles på pauserommet å prater, mens jeg står alene igjen i butikken..

Så spørsmålet er vel; trenger jeg å bruke sykemeldingen? Kan jeg si at jeg ikke kommer mer siden jeg tross alt ikke har arbeidskontrakt..(Han sa jeg hadde 1 mnd, evt til han fant en erstatter..)

Noen som har vært borti det samme kanskje?

Takk til dere som gadd lese alt dette og svarer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har ikke vært borti det samme. Men det høres ut som din arbeidsgiver definerer deg som om du skulle ha kontrakt. Når fastlegen skriver ut sykemelding, så mener jeg at NAV får beskjed om dette.

Men det kan være lurt å holde ut også - så du får fødselspenger i permisjonstiden. Da må du ha jobbet seks mnd av de siste ti før fødselsdagen til babyen. Du kan få arbeidsledighetstrygd, men siden du har sagt opp selv så har jeg hørt at det er en karantenetid på et visst antall uker. Arbeidsledighetstrygd gir opptjening til fødselspenger!

Høres ikke ut som en lett situasjon å være i, så håper det ordner seg for deg!!

Skrevet

Takk for svar!

Bare så det er klart da, så er jeg ikke gravid..:) Har vært prøver en stund, og snoker innpå er stadig vekk, men har lagt babyplanene på is en stund..

Nå har jeg heller ingen fastlege her jeg bor nå, bor i en annen kommune en tidligere, så jeg vet ikke hvordan dette er..

Kanskje feil side å spørre på, men vet at det er mange snille jenter inne her som kanskje har litt mer erfaring en jeg:)

Nå er jeg allerede registrert som arbeidssøker og mottok dagpenger til inntil nylig (er ikke sikker, men er ikke det det samme som arbeidsledighetstrygd?) da jeg egentlig ikke skulle jobbe fullt i denne jobben, men pga av en sluttet nylig ble det mer.

Så jeg leverer fortsatt meldekort da jeg hadde det vel i bakhodet at jeg kanskje ikke skulle fortsette der.. Jeg har ikke fylt ut for lite timer eller noe altså! Har levert at jeg har jobbet fullt og ikke fått noe utbetalt, men nå når jeg ikke har noe arbeid vil jeg nok få det..

Skal si i fra på nav også om dette, så det er klart da..

Jeg vet kanskje at sjefen definerer meg som om at jeg skulle ha kontrakt, for det er ingen som har kontrakt her selv om vi har spurt flere ganger.. men, har han rett til å kreve at jeg kommer?

Skrevet

Misforstod litt jeg da:) Men dagpenger er det samme som arbeidsledighetstyrgd. Men jeg ville ha hørt med NAV, siden det høres ut som en komplisert sak. Men hva som er lurt vet jeg ikke helt, fordi du må jo heller ikke miste rettighetene dine i forhold til dagpenger...

Skrevet

Okei:)

Ja, spørst om jeg får høre med de ang. dagpenger ihvertfall.. Står mye på nettet også så jeg skal undersøke litt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...