Gå til innhold

Penger og stebarn: Det evige problemet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjonen vår er slik: Min stesønn bor hos oss og stedattra mi bor hos moren. Nå har mor bedt oss om å hjelpe dattra litt ved å sette inn penger på dattras konto. Grunnen til dette er at hun nå mister ca 1000 kr. i mnd. Moren har fått barnetrygden for sønnen det siste halve året selv om han har bodd hos oss og nå som han blir 18 så mister hun jo den. I utgangspunktet så syns jeg ikke dette er noe vi skal betale. At hun ikke har regnet med at hun går 1000 kr i underskudd når hun visste veldig godt at de ble borte er vel ikke vårt problem, men nå har det seg sånn at dattra koster mere enn det sønnen gjør (tror jeg i hvertfall). Han koster nok litt mere i maten, men hun skal jo ha så mye ekstra som sminke, hårfarge, nye klær og så går det masse til telefonregninga. Jenter er vel ofte litt dyrere... I tillegg får sønnen stipend som han bruker til alt utenomting han vil ha, bla. kjøper han seg mat på skolen med disse pengene. Moren får jo barnetrygd for dattra (er ikke den dobbel for alenemødre?) og skattes i kl 2 (stemmer ikke det?), men vi har bedre råd siden vi er to om regningene...

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men hva mener dere? Burde vi hjelpe til (tror moren tenkte at vi skulle sette inn 1000 kr i mnd på dattras konto) eller blir dette feil/urettferdig? Pengene går nok helt sikkert til ting som dattra bruker, men som moren da slipper å betale...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min far satte 1000 kr inn på minste søstra mi sin konto hver mnd.

vi andre søsknene var voksne å flyttet ut:)

så lenge pengene settes på dattra sin konto å brukes av henne så er det vel greit? :))

Skrevet

Moren skal få dobbel barnetrygd, og har hun i utgangspunktet fått barnetrygd for sønnen også når han har bodd hos dere, så har dere jo allerede hjulpet henne økonomisk. På den annen side, hvis hun har dårlig økonomi så er det jo ikke noe ok at datteren lider under det.

Det kan jo være helt ok å sette inn en viss sum lommepenger til datteren i måneden hvis moren ikke har råd til dette. Men 1000 kroner er jo egentlig ganske mye hvis det skal gå til "smågodt". Hvor gammel er datteren da? Skal pengene gå til noe spesielt? Hvis hun er stor og tregner mye penger ville det kanskje være naturlig at hun kanskje tar seg en ekstrajobb i tillegg?

Hvis hun bare skal få 1000 kroner inn på konto hver måned til selvbestemt eget forbruk ville jeg kanskje avtalt med henne at hun skulle laget et budsjett og at dere var enige om hva pengene skulle gå til. Er det noe hun sparer til evt? Får hun lommepenger av mor? Kan hun feks gjøre rent litt hos dere for pengene? Det er helt greit å bidra litt for lommepengene sine når man er såpass stor og det re snakk om så mye penger.

Et annet alternativ er jo at dere sier at hun får noe av pengene som lommepenger, og så kan dere heller være med å betale på større ting, utstyr og slikt i tillegg.

Jeg skjønner følelsene dine godt. Jeg tror jeg ville vært ukomfortabel med å sette 1000 kroner rett inn på barnas egen konto hver måned til deres egen disposisjon uansett om det var egne eller stebarn. Det blir jo omtrent som å få lønn eller noe. Barn må jo også lære hvor penger kommer fra. Da ville jeg syntes det hadde vært lettere å gi barna noen hundrelapper i hånda som lommepenger mot noe motytelser og så heller bidratt mer på utstyrsiden.

Skrevet

Nå ser det ikke ut som om dette blir noe problem allikevel. For når mannen min sa til biomor at det ikke ble aktuellt å sette inn så mye penger på kontoen til dattra så ble hun så sur at hun krevde at trygdekontoret skulle fastsette bidrag. Nå ser det ut som om hun blir nødt til å betale oss ca 2000 i mnd i stedet for at vi betaler henne noe. Ser ikke ut til at hun har så dårlig råd som hun skal ha det til....

Skrevet

Hm...jeg vet at noen ordner det slik at bidraget blir bet rett til barnet når barnet er 14-15 år. For siden jenta bor hos mor betaler vel far bidrag til mor??

Uansett så går det ann å ordne noe mellom far og jenta. 1000kan være mye for noen og lite for andre,.

Skrevet

Vi betaler ikke bidrag siden vi har ene barnet og hun har det andre. Har nettopp sjekket på nav sin kalkulator og i følge den skulle hun ha betalt oss bidrag siden mannen min er arbeidsledig for tida. Når han får seg jobb går det i null med mindre han tjener mer enn 600 000 og det kommer nok ikke til å skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...