fiffimamma Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Heisann... Jeg har ei datter på snart to år, som er igrunnen veldig flink til å spise mat, men det er ikke så mye forskjellig som hun spiser. Føler jeg lager samme maten nesten hver dag for at hun skal spise. Enten blir det pølser, kjøttkaker, grøt, fiskepinner o.l. Hun elsker gulerøtter som er kokt, men det er vel det eneste som jeg ikke trenger å lure i henne av grønnsaker. HUn spiser kjøttkake, men kjøttdeig til feks spagetthi vil hun ikke ha. Hun spiser heller ikke rent kjøtt, foruten skinke og slikt. Kyllingfielt, eller svinefilet eller noe slikt vil hun ikke ha. Har fått beskjed om at hun er litt svak i kjeven sin, og at det kanskje ikke klarer å tygge det men er ikke sikker. Noen her som har samme prob? Hva lager dere til middag til barn rundt to år? Noen tips? Blei langt dette, men er så lei av den samme maten hele tiden....
Pittamitta Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Her er problemet at hun ikke spiser noe særlig (2 år) Men liker grandiosa,fiskeboller ihvit saus,fiskekake både stekt og kokt i bunsaus og makaroni,Pølse og makaroni grateng,pannekaker,pølse og stappe,I de tyngste periodene så kjøper jeg fortsatt middagsglass og har på lur...hun er spiser litt kylling og chips,karbonde i små biter,stekt seifile...Liker ikke ris,spagetti og kjøttdeig,grøt men vi er jo så forskjellige.. Vet ikke om dette var noen tips men komme rikke på mere...
Pittamitta Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 liker godt potete med saus,men IKKE noe andre grønsaker.Kan spise 2 biter gulerot da..
Attpåklatten :-)™ Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Har ei på 21 mnd og hun er altetende. Vi gir henne nøyaktig den samme maten som vi andre spiser og hun har kun rynket på nesen en gang, da fikk hun smake oliven:-) Tror barn venner seg til de fleste smaker om ikke kostholdet blir altfor ensformig fra de er små. De har jo ingen forutsetninger for verken å like/mislike noe som helst så lenge de bare får melk. Derfor er det nok lurt å lirke og lure for å få henne til å smake på ting. Etterhvert så lærer hun nok å spise mer allsidig. Om hun har problemer med svak kjeve, så kan det selvfølgelig spille inn på problemet med spising. Kanskje ikke gi for "hard" mat, men varier kostholdet slik at hun får kjenne nye smaker ofte:-)
Kaffemocca Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Vet ikke om det hjelper noe, men min tre åring er velddig kresen og han har jeg fått i mye rart bare ved å ha makaroni til. Vi blander jo maten i bollen hans og når han ser makaronien spiser han for hardelivet=) Både fisk, kylling og grønnsaker, Det eneste han ikke spiser uansett er kjøtt (kunn pølser alle varianter).
Hønemor&guttaboys Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Bare en kommentar til at barn spiser "alt", dersom de vennes på dette: Vel, barn er nok mer individuelle enn som så! En typisk kommentar fra ei som ikke har opplevd problemet HI spør om. Mine gutter er det 15 mnd mellom, og de er vokst opp med samme type mat. Den ene er kresen, mens den andre smaker villig vekk. Det er middagsmaten som er problemet hos eldstemann her også, men jeg har funnet ut at jeg lager mat som vanlig, beregnet på resten av familien, og så får han finne seg i å smake på maten, uansett. Enten spiser han seg mett, eller så smaker han bare litt, og får et middagsglass litt senere. Det er vel på en måte å "gi opp", men da vet jeg hvertfall at han får i seg den næringen han behøver! Håper på at dette er en slags "periode" da, sånn at han blir bedre etterhvert, hva angår å like ting. -Ellers har jeg dessverre ingen gode råd å komme med.
Tonje og Litjklompen <3 Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Gutten min har ikke problem med kjeven så her eter vi alt. Men kjøttpudding med kålstappe, fiskeboller i hvitsaus må jo være ypperlig å lage til henne da. Ostesnitzel med potet og tomatbønner også(sålenge du tar av skorpa etter du har stekt den). Alle disse rettene er min lille hysterisk etter.
Kakeåndsen Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Hun får det jeg lager til sambo og meg. Spiser hun så er det bra, hvis ikke spiser hun mer kveldsmat. Vi spiser masse laks. Det har vært mange middager hvor hun da bare har spist ris (jeg spiser ikke potet), potet (pappaen spiser det) og gulrot. Men nå kaster hun seg over fisken. Her om dagen nektet hun å bli med hjem fra naboen for hun skulle ha laks til middag. Hun er forresten 2 år og 2 mnd. Jeg har valgt å ikke stresse lenger over hverken hva eller hvor mye hun spiser. Innimellom vil hun ha middagsglass til middag (har ei på 8 mnd også) og da får hun det. Jenta mi er litt under gjennomsnittet når det gjelder vekt ift høyde, men jeg selv var enda tynnere, så det er nok litt genetisk at hun er "slank".
andreita med 2 prinsesser Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Hei Kanskje du kan prøve og lage grønnsakskonsume?? Er det det det heter? Her i Spania lager vi mye til barna av det for at de skal få i seg grønnsaker: buljong 2 squash 1 gulrot 2 poteter purreløk andre grønnsaker du har liggende,feks,kolerabi? kok dette, hell ut vann og mos med mikser,deretter kan du ta oppi litt kremost hvis du vil,veldig godt og sunt. Min datter elsker det og hun blir 2 år i denne måneden
fox`y Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 min 2 åring er ganske kresen da. han liker ikke pastaretter(spaghetti,makaroni,lasagne ol.),pizza,taco,hamburgere,farseting,supper,grøt osv osv) så hær går d i: *fiskeboller i hvit saus m/poteter og gullerot *fisk i folie m/gullerot,løk og paprika m/tilbehør *pølseform *kylling og ris *stekt ris m/ bokskinke,shampingjong,paprika,gullerøtter,løk,mais mm *kyllingfille m/ris ,saus, brokoli,blomkål og gullerøtter *fiskekaker *kjøttpudding *pølse og chips osv osv.. bruker å endre litt på menyen da så d ikke blir så ensformig.prøver litt nye ting for å se om han godtar d men d er fisk som er favoritten fortiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå