Gå til innhold

Fadder!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye skal man legge i en gave til et fadderbarn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Tror jeg ga et smykke og sangkort som til sammen kostet rundt 5-600kr. Men det varierer sikkert enormt i forhold til hva slags forhold og gaver dere pleier å gi etc.

Tenkte at det var koselig å gi noe litt dyrere enn julegaver som jeg holder på rundt 2-300kr..

De ble ialelfall kjempeglad for gavene og syns nesten at jeg ga for mye.. Men sånn er det når man er eneste tante. Ekstra koselig da. Og som sagt, folk er forskjellige. Og jeg har ikke mest med penger heller..

Skrevet

som regel så kjøper vi det som vi liker . Pleier som regel aldri å gå over 200-300 kr. Men nå vil gubben kjøpe en sølvkniv til 1400 kroner. noe jeg syns er helt kvalmt.

HI

Skrevet

jeg legger max 500 kr. i gave til fadderbarnet på dåpen. og 200 til 300 gaver ellers.

Skrevet

Hva slags gave er det snakk om?

Dåpsgave: Da gir vi gave/verdier for godt over 1000 kroner. Vi setter gjerne inn 1000 kroner på en konto som er øremerket noe. Også kjøper vi noe lite i tellegg.

Bursdag: Der kjøper vi inn for under 500 kroner, samme med julegave.

Det er ikke akkurat verdien som er det viktigste, men at man kjøper noe barnet har bruk for, og noe som er stimulerende når barnet når en alder for læring og videre skolealder.

En jeg har vært fadder for fikk sølvskje på bursdag fra han var 1 år til 6 år, da ble alder gravert inn på skjeen, kanskje kjekt å ha når de blir eldre..

Men man må jo ta hensyn til sin egen økonomi også da...

Skrevet

Jeg er gudmor til ei og fadder til 2.

Dåpsgaven til hun jeg er gudmor til, kostet 1200, de andre fikk gaver til ca 600. Jeg synes at det er stas å være fadder, men for meg er det viktigere hva gaven inneholder enn den faktiske prisen...

Til bursdager og jul gir jeg fadderbarna gaver på rundt 300 kr. Derfor gir jeg meg lov til å ta ekstra i i dåpen :)

Skrevet

mange tusen er mye for dåps gave. Nesten kvalmt. Har folk så mye penger??

Skrevet

Anonym 13:05...

Kvalmt var vel litt unødvendig å si vel-

Skal de som tjener godt la være å gi en gave som en har lyst og råd til å gi bare fordi noen kan komme til å synes det er kvalmt?

Jeg skrev at folk måtte ta hensyn til sin økonomi, og jeg renger jo med at folk gjør det!

Jeg tjener vldig bra ja, og det gjør også mannen min.

Vi gir ikke gaver for å vise at vi tjener bra, men fordi vi har lyst å gi akkurat den tingen!

Og heldigvis kan vi tenke først på gaven og ikke pengene.

Skrevet

helt ærlig så mener jeg folk har for mange fadderbarn om dagen. en sier liksom ja bare noen spør, uansett om man har en eller fire fra før. det med å være fadder skal være noe spesielt der man skjemmer bort barnet litt. Er det ikke bedre å ha ett fadderbarn og kunne følge dette godt opp enn mange man følger litt opp? det skal liksom være noe eget med gaver fra fadderne.

Skrevet

Dette er vårt første fadderbarn, Som er barnet til bestevennene våre. Noen vi både feirer jul og andre høytider med. Så for oss var det naturlig å si ja. Eneste er at jeg bil heller ha en personlig gave enn en kniv i sølv

Skrevet

Dette er vårt første fadderbarn, Som er barnet til bestevennene våre. Noen vi både feirer jul og andre høytider med. Så for oss var det naturlig å si ja. Eneste er at jeg bil heller ha en personlig gave enn en kniv i sølv

Skrevet

Akkurat dette lurer jeg på også.

Men jeg er nok i en litt annen situasjon, jeg er blitt spurt av mitt søskenbarns mor om jeg ville være hans fadder da han skal døpes nå før han konfirmeres til våren. Jeg har sagt ja til å være fadder og det er ekstra gøy at fadderbarnet selv har ønsket meg som fadder da vi har tilbragt en del tid sammen i ferier ol.

Men hva med gave...?

Skrevet

Visst må man ta hensyn til egen økonomi mtp faddergaver. Selv tjener jeg ikke særlig bra, godt under gjennomsnittet vil jeg påstå, men å bli spurt om å være fadder er en stor tillitserklæring, og derfor gir jeg en del ekstra i fadder/dåpsgave. Man døpes tross alt bare en gang, så det synes jeg det er verdt! For min del er det ikke snakk om god/dårlig økonomi, men mer om økonomiske prioriteringer.

Når det gjelder antall fadderbarn: å bli spurt om å være fadder er et ærefult oppdrag, som jeg mener skal ivaretas og følges opp. Men jeg tror ikke man kan få for mange fadderbarn. Tror nok ikke jeg skal slite med å følge opp mine, nei :)

Det er bare veldig, veldig kjekt å få lov til å følge opp venners og søskens barn!

Skrevet

Da jeg var fadder første gang varjeg 17 år,jeg ga da barneservisce fra porsgrunn porselen der jeg fikk inngravert navn og dåpsdato.

Til neste,der er jeg gudmor og stråmor (var med på fødselen og klipte navlestrengen) broderte jeg et ganske stort bilde og fikk også med vekt/lengde//fødselsdag og dåpsdato.Rammet det inn i ei fin ramme og kjøpte et lite staffeli som det står på.

Til siste mann (sønn av søskenbarn) fikk jeg ei eldre dame til å håndsy en god gammeldags teddy,med leddete armer og sånn.Lagde "dåpsattest" til bamsen som jeg kalte det samme som oldefar til barnet.Det er på dagen 80 år mellom de to.Og i tillegg kjøpte jeg et lite sølvkors.

Så jeg synes at omtanken som er lagt i gaven og at det er noe litt anderledes og personli er vel så viktig som hva det koster.

Skrevet

Hi her..

Akkuratt det jeg mener . Jeg vil ha noe personlig. Men er så kort til til dåpen. altså 1,5 uke. Så sliter litt med den personlige gaven. fikk vite om dåpen for 1,5 uke sia. så har ikke hatt super god tid. Og syns det er viktigere med noe personlig enn å kjøpe noe bare fordi man må kjøpe noe . og helst legge penger i det så det ser dyrt ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...