Krokka og prinsessa Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Har ei jente som krever mat annenhver time HELE døgnet. Har hatt en del komplikasjoner etter fødselen, og fått influensa på toppen av dette. JEG ER SLITEN! Så derfor tenker jeg på at det kanskje blir mer soving på natten for både min og lillemor sin del dersom jeg begynner med litt tynn velling nå....Men hun er bare 3 mnd., og jeg vet det anbefales å fullamme til de er 6 mnd. Men hva er egentlig argumentene for å vente så lenge med å introdusere tynn velling og etterhvert grøt???? Hvilken grøt bruker dere til å lage velling av? Skal blande med morsmelk (eller vann????)....
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 huff...stakkar deg,ikke enkelt med en sulten unge og en syk mamma;( jeg begynte med velling når han var litt over 3 mnd gammel,men fant fort ut at dette bare var søl,så gikk over til å gi grøt som ikke var så fast som den skal være,men heller ikke så tynn at den bare renner av skjeea,og det falt mye mer i smak hos gutten min:) når man snakker om for og mot argumenter,så er det jo slik som du sier at man bør full amme til man er 6 mnd,men det er jo desverre ikke alle som får til dette av ulike grunner,jeg har aldri fått til å amme av ulike grunner. en annen grunn er at disse grøtene i utgangspunktet ikke inneholder gluten,men kan innholde spor av det,og dette skal ikke babyene ha noe av seg,men jeg tenkte at den 4 mnd grøten er så skånsom uansett,og om jeg begynner nå eller venter 2 uker til han blir 4 mnd ikke spilte så stor rolle. du bør først begynne med noen smaksprøver da,for å se om hun tåler det.og har hun plagdes med kolikk før,så bør du helst vente litt. og det er heller ikke sikkert om hun blir mer fornøyd av grøten,gutten min våkner som vanlig han,uavhenig om han får grøt eller ikke. kanskje du skal prøve en flaske mme til kvelds til å begynne med,hvis du ikke allerede har prøvd det? ja,og det beste istarten er å blande med mm,så ungen får en kjent smak:) ja,ble litt framogtilbake igjen,men det er du som kjenner jenta di best og som tar avgjørelsen:) lykke til!!
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Dette er kanskje ikkje det du vil høre, men det er absolutt ikkje sikkert at det blir meir søvn sjølv om ho får graut/velling. Eg hadde holdt fram med amminga trur eg (veit jo ikkje korleis det er å vere deg sjølvsagt), for sjølv om det er slitsomt så er det abslutt det beste du kan gje prinsessa di. Også er det så utrulig praktisk! Ville uansett hørt med helsestasjonen før eg byrja med velling, kanskje dei har tips om kva du kan gjere? Dersom ein innfører "fast" føde så tidlig så er det gjerne i samråd med helsestasjonen. Lykke til kjære deg, det er superslitsomt å vere mamma i blant, men det blir betre etterkvart, eg lovar!!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Du kan jo bare gi henne mme...da slipper du styret med å pumpe deg og hadde du ikke brukt mm for å lage velling måtte du uansett ha laga til mme for å lage den.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Gi litt mme etter hver amming så hun blir skikkelig mett, det sa helsesøster til meg, når jeg måtte amme så ofte. Vi blir bare utslitt av det og så blir det bare verre og verre.
Krokka og prinsessa Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2008 Men jeg har massevis av melk, og hun spiser mye melk. Så det er ikke der problemet ligger. Hvorfor skal jeg da gi mme??? Tenker bare at hun kanskje kan holde litt lenger av litt velling på kvelden. Takk for svar dere uansett. Men føler egentlig ikke at jeg har fått noe særlig med argumeneter mot velling til 3mnd gammel baby.... noen som vet hvorfor en ikke kan gi det?
Krokka og prinsessa Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2008 Nei, hun har ikke vært plaga med kolikk eller noe.... Tror jeg skal gi henne en liten smak hver kveld. En t- skje ller to med tynn,tynn velling nå i starten. Så får jeg heller trappe opp, og se hvordan det går etter hvert. Takk for seriøst svar altså! Du under goså ;o)
Kanutten83 Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Man skal visst ikke gi grøt eller velling før 4 mnd alder pga tarmene deres ikke fungere helt optimalt, funker best bare med mm eller mme:o) Men vi begynte med velling da gutten var nesten 8 uker vi, han spiste hele tiden og han fikk bare mme så han fikk nok mat, trengte bare noe som holdt litt lengere:o) Det gikk helt fint for vår del og han hadde kolikk i tillegg:o)
spurvemamma Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Prøv det du! Begge mine fikk litt grøt fra ca 3-3,5 mnd. Ingen problemer med det. De som venter til 6 mnd får av og til barn som vegrer seg mot mat/skje. Begynn forsiktig og øk sakte. Rundt denne alderen var det vanlig å starte før i tiden. Man må vurdere individuelt og ikke gå helt etter boken men bruke sunn fornuft. Lykke til.
Krokka og prinsessa Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2008 Er så takknemlig for synspunktene deres, alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå