Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille sønn nærmer seg 18 mnd, og har ikke sluppet seg fullstendig enda.. Ser han løsriver seg litt etter litt, og klarer ca 10 alene, men er altfor ivrig ned i krabbestilling... Ikke hørt om noen andre som har vært så seine, andre synes de må vente lenge når barnet går ved 15/16 måneders alderen. Ellers en frisk og rask gutt, all annen utvikling normal. Noen som kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min sønn var litt over 17 mnd før han gikk!!

han klarte bare ett eller 2 skritt!!

jeg var engstelig pga dette, hørt jo hele tiden fra andre...."går han ikke ennå?" så følte en del på det ja!!!!

men plutselig kom det og første gangen gikk han langt alene...bare gikk og gikk!!

tror du skal ta det med ro jeg, alle er forskjellige og går når de føler seg klare for det!!

Skrevet

Har ei jente på 16 mnd som ikke går ennå. Hun går etter gåvogn og rundt bord og møbler, men er alt for ustødig til å gå uten å støtte seg. Ikke klarer hun å reise seg lenger opp enn på knærne heller. Kjenner at jeg begynne å bli litt urolig. "Alle andre" går tidligere... Men faren hennes var 18 mnd før han gikk. Kanskje det er arvelig??

Skrevet

Nevøen min gikk ikke skikkelig før han var nærmere 20mdr..

Han er en helt normal gutt, men han slet med teknikken. Nå går han som en helt normal 2åring. Ikke bekymre deg :)

Skrevet

Vår sønn gikk først mer enn 2-3 skritt da han var 17 måneder, da gikk han 2-3 meter, men foretrakk å krabbe. Gange tok ikke over for krabbing før 18,5 måneder. Nå er han 19,5 mnd, og løper rundt.

Det er helt normalt at barn ikke slipper seg før de er 18 mnd, selv om mange går før det. Vår gutt har vært til oppfølging av Rikshospotaket av andre grunner, og der sier de at den motoriske utviklingen hans har vært helt normal. Jeg kjenner mange voksne som ikke gikk før de var 18 måneder, og det merker en ikke på dem :-)

Skrevet

Et barn som går når en er 20 måneder er vel ikke sent?? Sies at normalen er mellom 9-20 måneder. Så kan man jo spørre hva som er normalt? Hvis barnet ikke er så ivrig, betyr ikke det at den er sent utviklet. Spørs jo hvordan barnet bruker hodet!

Har på følelsen at foreldre som har barn som er tidlig ute prater mere om det enn de som er litt senere. Derfor virker det som om det liksom er "normalt" å gå ved 1års alderen!

Skrevet

Han er fortsatt innenfor normalen! Et barn som ikke har begynt å gå når det er 18 mnd kan få hjelp av fysioterapeuten på helsestasjonen, men deres har jo begynt å gå, om to uker går han sikkert mer enn han krabber!

Skrevet

Den ene jenten min begynte ikke å gå før hun var 19 mnd...

Skrevet

Ja, "de fleste" ser ut til å gå rundt 14-15 måneders alderen - folk klager hvis de må vente lenger. Men: som mange andre her har sagt: det er helt normalt at noen drøyer til nærmere 20 måneder!

Min lille jente gikk først alene da hun var 18,5 måned, men da tok det ikke lang tid før hun småløp rundt, og tok igjen andre på motorikk (noen er bare mer forsiktig enn andre).

Som Marge Simpsons skriver: en del kompenserer for "sen" gåing med å snakke mer, det er iallfall tilfellet her (hun er ikke unormalt tidlig ute, men snakker mye, mens venninna mi sin jente sier 3 ord, og er 23 måneder.. Hun gikk imidlertid før hun var 10 mnd.) Mange tilfeldigheter, sikkert, men alt er helt normalt

Ikke bry deg om folk som maser om at sønnen din må gå - det kommer. Så lenge du ser at det er framgang, -og han går jo litt allerede! Noen tar det mer med ro enn andre. Jeg hadde aldri hørt om noen som var så trege som min unge til å gå, men nå har jeg hørt om flere..

xxx

• 4 uker senere...
Skrevet

HI

Nå raser han endelig rundt!! Er noen uker siden innlegget- og for en endring på lillegutt! Humøret er også myemye bedre, han stråler! Og utrolig godt for oss foreldre, nå har vi nettopp fått en ny liten baby, og setter ekstra stor pris på at storebror går selv..

Helsesøster sa at noen må jo trekke ned snittet også... Her inne er det litt overflod av de på 10 mnd som går..

takk for andre som delte erfaringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...