Gå til innhold

Kjære TVNorge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for at dere bekreftet mitt syn på unge mødre!

Jeg visste det!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo da.. rimelig spesielle folk som lar seg filme til et program på tv. De fleste normale både eldre og yngre. Lar seg ikke bli filma til et sånt program da..

Skrevet

"Unge mødre" er ikke en ensartet gruppe, men det er likevel en del fellestrekk blandt unge mødre. For det første ER de unge og umodne, og har verken samme livserfaring eller forutsetning til å vite om de forskjellige nyanser i livet.

Dette er selvsagt i og med at de bare såvidt har begynt sitt voksenliv, og man kan heller ikke forvente at de skal ha samme ståsted eller kvalitet som eldre mødre. Veien blir til mens de går, og mange unge mødre kommer veldig godt utav det med en slik bråmodning som det å bli mamma er. De fleste unge mødre er etter et par - tre år mye mer voksne enn jevnaldrende venninner uten barn.

Det vil nesten alltid råde en viss urolighet i livet til en ung mor, både med hensyn til bolig, partner, utdanning/jobb, fritid osv. Dette kan man si er ikke optimalt for et lite barn, men på den annen side - kan hende det ikke gjør så mye for barnet heller? Det er slettes ikke sikkert barnet tar skade av at det har en ung en mor :-)

Og dessuten - hva er alternativet når det først er slik at hun er gravid? Jeg ser at veldig mange her inne (og på lignende fora) er abortmotstandere - kan det være en liten flik av dobbeltmoral ute å går?

Disse unge mødrene må få være mødre på sine premisser (så lenge barnet har det ok) - og det blir selvsagt litt annerledes enn hva vi eldre mødre ville valgt.

Skrevet

For det første, umodenhet har ikke med alder å gjøre. Det var DiB et perfekt eksempel på i går, etter at første episoden av Unge Mødre ble vist.

"Det vil nesten alltid råde en viss urolighet i livet til en ung mor, både med hensyn til bolig, partner, utdanning/jobb, fritid osv. "

Det der kan like greit skje de eldre som de yngre!

Skrevet

Dette er jo totalt usant. Alder har ingenting med saken å gjøre.modenhet kommer nødvendigvis ikke av alder.

Men er enig at faktisk flere kunne vurdert abort. og ikke vært så egoistiske.Samme som de over 35 burde gjøre det samme. Fordi de er FOR gamle.

Skrevet

Umodenhet i forhold til å være mamma har i høyeste grad noe med alder å gjøre - det kommer vi ikke unna! Når man er bare 18 - 20 år så har man ikke samme livserfaring som en på 30 år - det nytter ikke om vi alle kjenner "noen som er 35 og umoden"!

Det at noen 20 åringer har opplevd mye kompenserer ikke for å ha LEVD i 35 år, normale 35 åringer har fått med seg mye mer ballast enn en 20 åring. Selvfølgelig!

Men man kan være en god mor selv om man er ung OG umoden på noen områder. Jeg vet - for jeg var selv bare 18 da jeg fikk min datter. Og jeg skal være den første til å si at ja jeg var både ung og umoden - men "gud nåde" om noen sa akkurat DET til meg da :-))

Skrevet

har en kjærlighet for sine barn kan en være veldig gode mammaer uansett alder, en vennine av min lillebror vart gravid rett etter hu fylte 14, hu er en fantastisk mamma...hu var voksen for alderen og setter sin sønn først...hu tar utdanning og passer godt på gutten sin...nå er gutten 3 år og har det veldig godt.....ikke dømm alle bare på grunnlag av en tv serie og enkelt erfaringer...fekk min datter når eg var 21,mener eg er en god mor, elsker min datter og setter hun først...har begynnt på utdanning nr 2,når eg er ferdig,vil eg ha betre arbeidstider og mere betalt, til fordel for min datter:) da er vel eg en av de unge mammaene dere snakker stygt om...har ikke vert på en eneste fest de siste 2 årene...har bare jobbet og passet på min datter...tatt 13 privatisteksamener de siste årene,med gode resultater, innimellom å være en god mor....syntes eg har vert flink....det finnes flere unge flinke mødre,tenk hva de føler når de får slike kommentarer?

Skrevet

...og en ting til:

Det at "det der kan like greit skje de eldre som de yngre" (mtp urolighet i livet) er mindre sannsynlig når mor er voksen. Statistisk sett så må vi vel være enige i at det stort sett er slik med flest unge mødre!

Skrevet

Jeg synes IKKE at unge mødre = dårlig mødre!! Men man velger kanskje annerledes enn man ville gjort på et senere tidspunkt i livet som småbarnsmor. Dette behøver ikke å være så ille for barnet - bare så det er sagt!

De mødrene på TV i går var da ikke dårlige mødre?! Men de var unge, og det ER en utfordring å få barn når man er ung og lite er tilrettelagt i livet ditt!

Skrevet

Chezka du er jo 40.. Og i mine øyne FOR gammel for å få barn men enda er du prøver. Litt egoistisk å være så gammel og få barn.Ikke orker du så mye som oss yngre . PLuss at Du dør før ungen din blir voksen

Skrevet

nå må du slutte...er det ingen spm forstår at alder har ingen betydning!!! KJÆRLIGHETEN ER DET SOM BETYR NOE... en kvinne som velger å få barn i 40 årene har minst like mye kjærlighet som andre mødre...50 prosent av alle over 40 mister spiren de første 12 ukene...dette er trist, men de prøver igjen og igjen helt til spiren sitter...pluss at faren for komplikasjoner er 15 ganger større hos mammaen når hu er over 40 enn en i 20 årene...at en kvinne vil gjennomgå alt dette viser en enorm morskjærlighet...prøvere over 40 har det tøfft nok om ikke dere trenger å slenge dritt....

Skrevet

Hmmm, dette var jo veeeldi oppløftende lesing for meg! Fikk mine to jenter da jeg var 19 og 21, og leser her at mange mener det er altfor tidlig og at man er umoden på den alderen... Nå er jeg 37 og venter mitt 3. barn, og leser at jeg er for gammel..... Burde kanskje fått barn i 24-30 års alder, men det er ikke alltid ting går som planlagt. Jeg er forøvrig kjempestolt av de to døtrene jeg har, de er to flotte "oppegående" jenter. Og jeg blir nok like stolt av den lille som blir født til sommeren.

Og du NN 23.27 - Du kan ikke være veldig gammel, er jo fullstendig blåst!

Skrevet

Rettelse: Er nettopp fylt 39 - og gravid 6 + 3 ;-)

Jeg ble mor som 18 åring og - hvis alt går bra - blir jeg mor som 39 åring! Og jeg er ikke i tvil om hva som er best - både for meg og barnet!

Når jeg leser slike innlegg som ditt anonym 13:27, blir jeg veldig trist - ikke for det du skriver til meg, men for at du signerer så kollosalt på det negative med å være ung og umoden. Mer trenger jeg i grunnen ikke å si - innlegget ditt taler for seg...

Skrevet

heisan sonja...ikke bry deg...syntes du er ekstra tøff, å få barn tidlig og seint i livet er ikke alltid like lett:) men du har jo klart det bra:)

Skrevet

maria isabell : Tusen takk for koselige ord :-)

Skrevet

Kvinner får jo barn nå for tiden i alle aldre, hvem er det som kan si hva som er riktig? En kvinne på 40 vil jo mest sannsynlig ha et mye bedre livsgrunnlag enn en på 20. Hun har har gjerne god økonomi, et stødig forhold, et stabilt hjem. Hun har kanskje prioritert å få dette før hun fikk barn. Men en på 20 år kan da også være en like god mor. Man må dedikere seg til oppgaven og ta ansvar for barnet. For når først barnet er kommet er det ingen vei tilbake, en må legge fra seg det livet en levde før. Turer på byn og lange reiser egner seg ikke når man har små barn, da er det helt og holdent de som skal prioriteres!!! Men, skal jeg si min personlige mening, jeg velger å få barn i ung alder, familie er viktig for meg, og jeg ønsker å kunne få muligheten til å se mine barn bli foreldre selv, og når jeg er 50 år er det ikke sikkert jeg har ork og energi til å ha unge tenåringer i huset! Er 28 år nå og venter min første.

Skrevet

kjære chezka:)

lykke til:) skal krysse fingrene for at alt går bra:) syntes det er flott at du velger å få barn nå:) du er tøff:) mangen klemmer:)

Skrevet

Takk for det maria isabell :-) Jeg vil vel ikke si at jeg er så tøff som får barn nå, alt ligger godt til rette for et lite knøtt nå i forhold til da jeg fikk min datter for over 20 år siden.

Jeg er lykkelig gift, har eget hus, fast trygg jobb, ferdig med etterutdanning, har god økonomi.... Omveltningen med å få en liten tass i familien blir ikke så ekstrem som da jeg som 18 åring ble gravid etter et heller kortvarig flyktig forhold, uten utdanning, leilighet, penger eller noe.

Jeg surfer nå behagelig på bølgene, og har allverdens både ressurser og tid til å ta imot et barn. Så tøff? Nei, det vil jeg ikke si :-)

Skrevet

Man er ikke for gammel til å få barn selv om man er 40 år. Dagens 40-åringer kan ikke sammenlignes med de slitne 40-åringene på 50-60-tallet. Vi er sunnere, vi lever lenger... Hvis Chezka trener, spiser sunt, og er måteholden med røyk og alkohol lever hun sikkert lenger enn en 20-åring som røyker og drikker hver helg.

Og jeg visste forresten ikke at den gjennomsnittlige levealderen ligger på under 60 år. Svært mange av oss kommer til å bli minst 80 år, mange enda eldre. Å si at Chezka kommer til å dø før ungen blir voksen er ikke pent (og viser at du åpenbart ikke har snøring på matematikk og enkle logiske beregninger).

Skrevet

Men jeg lurer på en ting.. Hva er egentlig unge mødre?

For jeg synes ungt er når man fremdeles i tenårene. Når man er i 20-årene

så er ikke det ungt i den forstand lengre (jo, det er ungt, men da er man ikke tenåring lengre, og ikke så "sjokkerende" å få barn) Kommer jo helt an på livssituasjonen. En 20-åring ferdig utdannet frisør (f.eks.) m/fast jobb og samboer i tilsvarende situasjon, er vel godt egnet til å bli foreldre? Men hva med studente på 26, singel og ingen jobb? Det er jo mye bedre det vel...

Nei, alder har liten betydning. Tror jeg. Det er rett og slett utrolig individuelt. Og tro meg, jeg sier mange dumme ting hele tiden, og har både høyere utdannelse og et "stabilt" liv. Dumme ting sier alle folk.. møter mange såkalt voksne i min jobb, og mange av dem er jo utrolig umodne og barnslig.

Synes forøvrig at de som velger å få barn etter fylte 30 ofte er MYYYYYE mer treige og overbeskyttende. Alltid de som bruker 20min på å feste sikkerhetsselene/barnestoler, løper etter ungene med snottepapir osv.

Hva er ideel alder for å få barn da?

I min verden 22-28..

Hva synes dere da?

Skrevet

Er vel ikke alderen som til syvende og sist er avgjørende for om en er en god mor eller ikke. Det er vel omsorgen og kjærligheten en gir til barnet. Og vil også si at alder har nødvendigvis ikke noe å si på hvor stabilt forholdet en er i er og om en har hus/bil/jobb/utdanning. Har selv akkurat fått mitt første barn, er 23 år, har 3 -års høgskole utdanning, hus og bil, er i et stabilt forhold. Vet om flere voksne damer på over 30 år som har fått barn i voksen alder som nå er alene mødre. Så det er nok ikke alderen som er det viktigste.

Skrevet

Joa, forhold har kanskje større sjans for å ryke om man møtes og får barn i ung alder. Men det er ingen garanti for at forhold holder selv om man er vel etablert heller.

Jeg går vel under kategorien "ung mor" da jeg ble gravid som 20-åring og mamma som 21-åring. Likevel har jeg en god jobb, en fantastisk forlovede, igang med huskjøp og mangler ingenting.

Det jeg egentlig vil frem til er "ung mor/gammel mor - same shit, different wrapping". Vi er jo mødre alle sammen og vil gjøre det vi kan for at barna skal ha det bra, ha det de trenger og få gode forutsetninger for å lykkes i livet.

Man har ingen garanti for at ting skal gå etter planen uansett hvilken alder man får barn i.

Skrevet

SonjaS, der viser "Og du NN 23.27 - Du kan ikke være veldig gammel, er jo fullstendig blåst!du det jo..."

MÅ MAN VÆRE UNG FOR Å VÆRE BLÅST!?

Skrevet

rammen rundt barnet er perfekt:)

en ung mor må jobbe hardt for å oppnå det samme...eg vet det, har jobbet og jobber veldig hardt for at min datter skal ha det godt, setter henne som nummer 1...husker ikke sist eg gjorde noe for meg selv...men er så ekstremt glad i henne at det går fint:) er gravid med nr 2 og vi har kjøpt rekkehus:) så nå får hu en søster eller bror... så det ordner seg med hus og famillie:) får heller gjøre noe for meg selv når eg er 40:)

gjennomsnitt svangerskap og fødsler til en 40 åring er tyngre enn en gjennomsnitt svangerskap og fødsler til en 20 åring:) derfor syntes eg du er tøff som går igjennom et ekstra tøfft svangerskap fordi du har så sterk morskjærlighet:) det står det respekt av:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...