Gå til innhold

Dere her som skal ha keisersnitt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja da., Jeg maser jo på mitt da.. For de som kansje ikke fikk det med seg i går, så ligger småttisen vår i seteleie.. Og jeg får bestemme selv om jeg vil ha ks eller føde vaginalt... Egentlig et litt vanskelig valg.. Jeg heller mot et ks, men samtidig så har jeg jo litt lyst til å føde vaginalt også... Jeg har jo brukt snart 9 månder på å tenke på fødselen.. Jeg har vært påpasselig med å ikke lage noen tanker rundt fødselen, annet enn å innstille meg på at jeg skal føde.. Har hele tiden trodd at småtroll her har ligget i hodeleie, for er det lege/jm har skrevet på helsekortet mitt. Var til en UL i går, for å sjekke om hodet var festet da jm ikke kunne kjenne om det var det... Og da fikk vi oss jo en overraskelse iogmed at småttisen ligger i seteleie..

Og nå er ting liksom så rart.. For jeg har jo tenkt på denne fødselen så lenge og innstillt meg på dette, også blir alt forandret sånn rett før termin..

Så jeg vil bare høre med dere hva som er grunnen til at dere skal ha ks, har dere valgt det selv og hvilke tanker gjør dere dere rundt ks.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det som deg med foerstemann, valgte KS. Naa snudde han seg faktisk noen dager foer KS dato saa vaer obs paa at det kan skje og da vil de fleste sykehusene avlyse KS.

Jeg endte opp med KS uansett da jeg ble syk og var godt fornoeyd med det. Syns det var en kjempe flott opplevelse baade for meg og mannen.

Hadde planlagt KS med nr 2 og skal ha nytt planlagt KS i august :)

Skrevet

hehe... Trodde jeg var paa skravle, men det har da ikke saa mye aa si :)

Lykke til med valget uansett !

Skrevet

Hvordan er formen etter ks da?

Og har hørt man ikke skal løfte tungt osv etter ks, men kan man løfte babyen?

Skrevet

Hei Queen!

Litt samme situasjon, vi da... Vår lille ligger også med rumpa først. Men han er langt fra festet enda, så vi har ikke måttet ta valget om evt ks eller setefødsel.

For meg vil det evt bli et kjempevanskelig valg. Jeg er livredd for ks, av forskjellige grunner som ikke skal nevnes (ikke dårlig ks-opplevelse, da), men setefødsel ser virkelig grusomt brutalt ut! Så for meg måtte jeg nok hatt mange samtaler med leger før valget ble tatt...

Har dere fått den infoen dere ønsker dere om de forskjellige valgene? Hva de innebærer osv? For dersom dere ønsker vaginal fødsel må du kanskje gjennom røntgen av bekkenet og måling av babyens hode? Huff, synes dette er vanskelig, jeg. Men jeg synes at dere absolutt skal få all info om både ks og setefødsel før dere bestemmer dere.

Regner med at siden du ikke nevner vending av babyen ligger han veldig godt nede i bekkenet, og er festet... for jeg har hatt en vellykket vending tidligere, og endte opp med normal fødsel.

Ønsker deg masse lykke til med valget og fødselen!!! Dere får velge det dere føler blir best for dere alle, ut fra den infoen dere får av legene.

Skrevet

Tok målinger av bekken og baby i går.. Har ikke fått svarene enda da men..

Ja, h*n ligger vist godt nedi der, så kansje derfor de ikke sa noe om vending da...

Fikk god informasjon egentlig, men er jo så masse man tenker på i ettertid...

Sånn hva med løfting av babyen etterpå? Hvordan er formen min etterpå? osv osv...

Skrevet

Hei:)

Jeg svarte jo egentlig litt i går, men jeg kan gjerne utdype litt:) Jeg skal ha keisersnitt pga foranliggende morkake, fikk vite det helt sikkert når jeg var 35 uker. Den dagen vi fikk vite det var jeg egentlig bare lettet over å vite noe sikkert, synes det verste var å gå rundt og lure på om det ble det ene eller det andre. Men et par dager senere ble jeg plutselig kjempelei meg uten at jeg helt klarte å sette fingeren på hvorfor. Så snakket jeg masse med sambo, og kom frem til at jeg egentlig var veldig skuffet over at det blir ks og ikke vanlig fødsel. Jeg hadde gledet meg til den opplevelsen en fødsel er, tror det er fantastisk og intenst, og selvsagt vondt, men allikevel på en positiv måte. Det føltes av en eller annen grunn som et nederlag at jeg ikke kunne føde vanlig, og jeg følte at jeg ble snytt for selve fødselen og at jeg ikke var "god nok". Det er jo helt irrasjonelt, for det er jo ikke min feil at morkaken ligger som den gjør. Allikevel satt jeg med en følelse av at et keisersnitt var litt "juks", hvis du skjønner hva jeg mener. I tillegg er det jo en ganske heftig operasjon, og etter å ha gjenomført et ganske slitsomt svangerskap med alt fra ekstrem kvalme de første 4 mnd til bekkenløsning fra 5. måned, ser jeg ikke frem til at det kanskje tar enda mer tid før jeg bli "meg selv" igjen.

Nå har jo ukene gått, og i dag er det akkurat en uke igjen. Har snakket masse om keisersnittet med sambo og familie, og mandag var vi hos en ny jordmor som var helt fantastisk og gikk i gjennom alt sammen i detalj. Det gjorde meg mye roligere. Jeg gruer meg fremdeles, men fokuserer nå mye mer på det at vi skal få en baby enn måten vi får han eller henne på. Gruer meg til å ligge på sykehuset uten sambo (har ikke familierom i Aalborg hvor jeg skal føde), men får forhåpentligvis flytte på hotellet etter et døgn eller to hvis alt går som det skal. Og det er jo bare snakk om noen dager, bagatellmessig i den store sammenhengen!

Skjønner det må være litt tøft å få det valget så tett opptil termin, det er jo en masse tanker og følelser i sving allerede rundt fødselen. Men jeg tror nok at et ks kan bli en like flott opplevelse som en vaginal fødsel, bare litt annerledes:)

Jeg vil uansett ønske deg masse lykke til uansett hva du skulle velge!

Skrevet

Huff, skrev det lange svaret og saa frsvant det...

men uansett, svarer videre jeg selv om jeg hoerer til paa 1 trim.

Formen etter KS varierer veldig fra person til person og jeg har vaert i kjempe god form begge gangene. Oppe og gikk etter bare noen timer :)

Tok ikke smertestillende osv. Men jeg er nok en av de heldige som taaler det godt.

Ang loeft osv saa kan du loefte/baere babyen, men ikke tyngre enn det de 6 foerste ukene.

Skrevet

Ok.. Tusen takk for svar. :)

Hjelper å få svar på det man lurer på ja.. :)

Skrevet

Hei, jeg har og hatt to keisersnitt, og skal ha mitt tredje i Februar/Mars. Har ikke fått dato enda. Er ikke noe å grue seg til, går kjempefint. Jeg har nok og vært som hun andre nevner, vært veldig heldig. Vært på bena nesten med en gang, trengt minimalt av smertestillende. De første ukene må du være litt forsiktig med løfting og sånn, men du kjenner fort selv hvor mye du klarer. Lykke til, uansett hva du velger:-)

Skrevet

Ja, nå er det da bestemt at det blir ks. Tusen takk for svar. godt å høre at det er en positiv opplevelse for de fleste. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...